Jeg har i starten af året åbnet et enkeltmands firma - nu er situationen den at der er nok arbejde til to og derfor har jeg fundet mig en medejer. Altså han skal ikke ansættes, men stå som ejer.
Så kan jeg vel ikke have et enkeltmands firma mere? Hedder det så I/S ? Og hvordan laver jeg mit firma om til et I/S?
Ring til Erhverv og Selskabsstyrelsen. Det er rigtige venlige, og har helt sikkert svar på dit spørgsmål.
Men som Peter er kort inde på, så kan I overveje, om det skal være personligt, hvor I hæfter solidarisk og med alt I ejer. Alternativet hertil er at starte virksomhed i selskabsform, hvor I kun hæfter med hvad virksomheden ejer.
Jeg har selv et apsselskab med en kompagnon. Jeg kan kun anbefale at I får lavet et ApS selskab således I ikke hæfter personligt udover banken hvis det går galt med firmaet !
Alternativ er et A/S selskab hvis jeres omsætning og indtjening er høj, det giver større troværdig hos jeres leverandør og samarbejdspartner.
Herudover skal I lave en anpartshaveroverenskomst med spilleregler ved sygdom, aflønning, hvad gør I hvis firmaet skal lukke osv. osv.
Jeg vil anbefale at I tager et møde med en revisor omkring jeres virksomhedsform hvilket også afhænger af jeres risikovilje og personlige økonomi !