Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal en personlig træner betale moms?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 1. May 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg arbejder som selvstændig personlig træner i et træningscenter hvor jeg betaler et fast beløb per kunde jeg giver personlig træning. Jeg har oprettet et helt almindeligt personligt selskab og sender mine kunder en faktura på helt normal vis. 

Men jeg er lidt i tvivl om momsen. Jeg mener at personlige trænere, fitness instruktører o.lign. er fritaget for moms eller har en stærk reduceret moms?

Hvis dette er korrekt forstået, så kan jeg vel heller ikke modregne moms af udgifter? I så fald, skal jeg så kun modregne mine udgifter med moms eller uden moms i forbindelse med min skatteberegning?

Mvh Anne-Mari

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:29

Hej Anne-Mari,

Du er vist momsfritaget ift. hvad jeg kan læse mig til. Når du er det, så har du ikke momsfradrag nogen steder, men fradrager hele udgiften i din indtægt. Momsen indgår således i din udgift.

Du har dog klart fordel af ikke at skulle svare moms, så det er jo fint.

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 16:17

med  hvilken  begrundelse  skulle  det være  momsfritaget????

det er  vel  personlig  rådgivning   ligesom  f.eks.  økonomisk  rådgivning

Indenfor  det  sundhedsmæssige  er  det   som  sygdomsbehandlende  for f.eks. en læge   ikke  belagt  med  moms  -   mens  f.eks.  når en læge udskriver  en attest  for et eller andet   (kørekort  eller lign.)   så  er  der  skam  moms  på

så  medmindre  din  ageren  ligefrem  tager  sigte  på  at  indgå  i  en  behandling  af  noget  sygdomslignende   en  myose  eller lign.  -   men  blot  skal  stive  klienten  ydre  af  til  at  blive  smukkere   eller  slankere   eller  mere  muskelfylldt;  så  mener  jeg  da  din   rådgivning  er  en  momspligtig  ydelse

Hvorfor skulle  den  dog  ikke  være  det????

Tilmeldt 1. May 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:34

Det er jo ikke noget jeg har besluttet, men det gælder nogle specielle regler for den slags ydelser. Har også en bekendt som har købt ydelsen via sit firma af Fitnessdk som ligeledes heller ikke kunde sende en faktura med moms eftersom de ikke var momspligtige mht. personlig træning. Så der gælder specielle regler af en eller anden grund, men ved ikke helt om det er 100% momsfritagelse eller om man alligevel skal betale en smule. Havde håber på at en revisor med viden indenfor dette kunne svare her.

Mvh Anne-Mari

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 16:46

jamen  hvis  det  er  noget   med  delvis  momsfritagelse   -   så  mener  jeg  det  hænger  sammen    med  den  betragtning  som  jeg  nævnte  for  lægen.

Hvis  det  er  noget  indvortes/ eller  legemets  nuværende  stand,  der  evt.  skal  afhjælpes   -  så  er  det  uden  moms

mens  er  det   noget  udvortes  -  noget  som  f.eks.  handler  om   forbedre  klientens  udseende;  så   savner  jeg  ganske  simpelthen   en  god  begrundelse  for  hvorfor  du  ikke  skal  "rundbarberes" med  25% momsmæssigt   ligesom  allle  andre  rådgivere

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:57

Der er en momsfritagelse for "undervisning i legemsøvelser", men den gælder kun for undervisning i egentlige hold.

Se dog denne (SKATs Momsvejledning), godt midten, "Fitness": http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=closeall&oId=348077&vId=203614

Der er visse muligheder for momsfritagelse, også uden en decideret lægehenvisning.

Generelt gælder dog, at personlig træning hvor kunden alene træner for at få motion eller almindelig velvære altid vil være momspligtigt.

Vh
Lars 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 17:06

Ifølge dette er fitnessinstruktør og personlig træner momsfritaget:

http://www.startvaekst.dk/ekspertsvar/45446/2002

Om det er eller ej, vil jeg ikke bedømme - men jeg refererer alene til indlægget og må gå ud fra, at vedkommende har gjort sit forarbejde godt nok. Han skydes da heller ikke ned af eksperten, der svarer ham.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:19

Flemming Rasmussen:
Ifølge dette er fitnessinstruktør og personlig træner momsfritaget:

Det at hun er momsfri (i spørgsmålet på Startvækst) skyldes, at hun er ansat og ikke driver "selvstændig virksomhed". 

Der er to betingelser der skal kigges på. Den "subjektive momspligt" - dvs. om den pågældende er omfattet af momsloven, og den "objektive": om ydelsen er momsfri eller momspligtig.

Om en ydelse er momsfri eller pligtig er naturligvis uden betydning for den enkelte, hvis han/hun slet ikke er subjektiv momspligtig.

Det kan selvfølgelig også være tilfældet her, altså at spørger er "ansat" - det var så godtnok ikke det indtryk jeg fik.

Vh
Lars 

PS:

Lige en personlig betragtning. Jeg læser selv ikke på Startvækst (længere). Jeg bliver vred hver eneste gang over den mangel på faglig kompetence jeg gang på gang ser i svarene på spørgsmålene om moms.

Kort sagt: Svarene om moms på Startvækst skal tages med et genoldigt gran salt.

At jeg bliver vred skyldes mest at jeg som skatteyder skal betale for at iværksættere får dårlige og ind i mellem forkerte råd.

Og Jo, jeg har skrevet til Startvækst og tilbudt min hjælp, de sagde "nej tak".

Til sidst undskyld til trådstarter - jeg ønsker ikke at afspore tråden.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:26

Flemming Rasmussen:
Han skydes da heller ikke ned af eksperten, der svarer ham.

"Eksperten" undlader jo pænt at kommentere på momsdelen.

Så Flemming - en henvisning til momsloven eller momsvejledningen må nu vægte højere end en såkaldt ekspert på Startvækst.

Lyt til Lars.... Han går sjældent fejl og som hans svar viser er svaret på spørgsmålet ikke sort eller hvidt...

/Henrik

Fra Svendborg
Tilmeldt 28. Nov 10
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 17:30
Jeg synes helt klart at fitnessinstruktører/personlig coach skal momsfritages.
Fitness og motion er noget vi danskere har brug for og hvis momsfritagelsen kan motivere folk til at uddanne sig til dette fag, synes jeg det er helt fair at man ikke putter moms på :-)

Kro i hjertet af Fyn til salg.. Kauslunde Kro med mange muligheder!

www.Kauslunde-kro.dk

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)