Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"A-kasse vil ikke have mig" når jeg har et CVR nummer

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Søborg
Tilmeldt 25. Sep 09
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg er under uddannelse (revalidering) og har valgt/fået lov til at starte min virksomhed op samtidig med uddannelsesstart - på den måde kan jeg være "fit for fight" lige så snart jeg er færdiguddannet. Jeg må dog ikke tjene noget nævneværdigt imens jeg er på revalidering, da det jo forståeligt nok er konkurrenceforvridende og samtidig tager tid framin uddannelse!

Jeg tænkte, at det ville være smart, at have en fuldt fungerende virksomhed som stod klar når jeg var færdig og derfor ikke skulle til at sætte mig ind i alverdens ting samtidig med, at skulle tjene penge - grundarbejdet har jeg jo så gjort sideløbende med uddannelse.

Men men men - efter at have talt med min A-kasse for lang tid siden og der fik MANGE forskellige svar i alle retninger fra 3-4 fagforeninger, så valgte jeg dengang at udmelde mig da de til sidst mente at alle iværksættere burde lukke og blive alm. lønmodtagere!

Nu er jeg så blivet lidt i tvivl igen og tænker at "DET KAN SQ IKKE VÆRE RIGTIGT" !

Spørgsmålet er simplificeret: "Kan man få A-kasse efter endt uddannelse hvis man har et CVR nr. samtidig og der ikke er nævneværdig omsætning i firmaet selvfølgelig?" (pt. er der underskud)

Deres svar var, at man skal lukke firmaet 1 år før uddannelses afslutning (lukning kan godt kan tage op til 1 år) og så bare melde mig ind der 1 år før - så kan man begynde at få A-kasse lige så snart man var færdig med uddannelsen ???

Folk med cvr. nr. kan altså ikke få A-kasse direkte efter endt uddannelse som ALLE andre! ..... Eller hvad er jeres erfaring? Hvem kan jeg evt. kontakte?

På forhånd tak og de bedste hilsner,

MissMCkilla

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:26

MissMcKilla:
Spørgsmålet er simplificeret: "Kan man få A-kasse efter endt uddannelse hvis man har et CVR nr. samtidig og der ikke er nævneværdig omsætning i firmaet selvfølgelig?" (pt. er der underskud)

Det enkle svar er ja. Når virksomheden ikke er din hovedbeskæftigelse, kan man både være medlem af en almindelig a-kasse og en fagforening. Hvordan man definerer hovedbeskæftigelse er en vurderingssag. Men har din virksomhed ingen omsætning, kan man næppe kalde den din hovedbeskæftigelse.

Ronnie

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 17:32

MissMcKilla:
Deres svar var, at man skal lukke firmaet 1 år før uddannelses afslutning (lukning kan godt kan tage op til 1 år) og så bare melde mig ind der 1 år før - så kan man begynde at få A-kasse lige så snart man var færdig med uddannelsen ???

1. Hvis det er en længeregående uddannelse, skal du melde dig i a-kassen 14 efter endt uddannelse, læs mere her: https://www.detfagligehus.dk/studerende/nyuddannet.html

2. Når virksomheden er lukket, er den lukket. Det tager ikke på til et år, når du har dokumentation på det, skal du ikke vente længere. 

Ellers er det korrekt forstået, ingen CVR nummer når du skal have dagpenge.

Det "sjove" er at man godt kan få lov til at starte virksomhed når man er tilkendt a-kassen. (har jeg oplevet)

Fra Søborg
Tilmeldt 25. Sep 09
Skrevet kl. 17:35

Tak for hurtigt svar, Ronnie!

Min hovedindtægt er jo pt. revalidering og meningen er jo så hurtigt at få firmaet op i gear efter endt uddannelse og tjene sin løn der......eller hvis man ikke "tør" lige med det samme så søge jo hos en hvilken som helst virksomhed som alm. lønmodtager og så gøre dette til sin hovedindtægt (eget firma må så vente til man får modet og troen på omsætningen).

Men man kan jo også komme i den situation, at begge dele går i vaske og man så får A-kassen som hovedindtægt og virksomheden kører med 0-omsætning :-)

Håber det var/er forståligt :-)

Fra Søborg
Tilmeldt 25. Sep 09
Skrevet kl. 17:37

Hej Boysen

De er sq mærkelige - så skal jeg lukke firmaet og starte helt forfra 1-3 mdr. efter under nyt navn!

Fra Søborg
Tilmeldt 25. Sep 09
Skrevet kl. 12:28

Nu står man så og ved ikke om man skal se til højre eller venstre igen - Ronnie eller Boysen :-)

Mon man ville kunne få dispentation fra A-kassen mht. CVR nr. ? så man ikke skulle lukke sit firma, for BAGEFTER at få at vide at det er vældig smart at få et CVR nr. så de evt. kan slippe af med en hvis man bliver selvforsørgende!

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 13:32

Boysen:

MissMcKilla:

1. Hvis det er en længeregående uddannelse, skal du melde dig i a-kassen 14 efter endt uddannelse, læs mere her: https://www.detfagligehus.dk/studerende/nyuddannet.html

2. Når virksomheden er lukket, er den lukket. Det tager ikke på til et år, når du har dokumentation på det, skal du ikke vente længere. 

Ellers er det korrekt forstået, ingen CVR nummer når du skal have dagpenge.

Det "sjove" er at man godt kan få lov til at starte virksomhed når man er tilkendt a-kassen. (har jeg oplevet)

Man kan godt have et CVR nummer hvis man skal have dagpenge! Men det er vigtigt at virksomheden aldrig har været ens fuldtidsbeskæftigelse. Hvis den bare en gang har været ens fuldtidsbeskæftigelse, så kan man ikke få dagpenge. Men hvis det bare er en hobby-virksomhed, som man har kørt ved siden af studier mm., så kan man godt få dagpenge. Men forskellige a-kasser har helt sikkert forskellige holdninger. Jeg ved at IAK tillader aktive CVR numre.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 13:45

Indtjeningen i din virksomhed har ikke noget at gøre med dagpenge. Der modregnes time for time, så det betyder, at hvis du er forsikret for 40 timer om ugen, og du bruger 10 timer på din virksomhed, kan du kun få dagpenge for 30 timer. Samtidig skal du godtgøre, at dine virksomhedsaktiviteter kan udføres uden for normal arjbejdstid, så du er i stand til at tage et fuldtidsjob.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)