Hej. Mit navn er Per, og jeg er ny her på Amino.dk Jeg har en lille hjemmeside, som er tilknyttet min hobby, som er at designe, konstruere og bygge højtalere. Firmaet, skal være en enkeltmands virksomhed som vil blive drevet i min fritid. Jeg forventer ikke en omsætning på mere end 20-30.000 om året, og derved ved jeg godt at jeg i teorien ikke behøver et CVR-nummer.. - Men det vil jeg gerne have da jeg syntes at det gør en hjemmeside mere seriøs. Jeg var faktisk helt klar til at udfylde blanketen til Skat, da jeg 'snublede' over et par spørgsmål, som jeg håber at i vil bruge en halvandet minuts tid på at besvare Det er sådan at jeg vil lave et lille kontor, inde i mit soveværelse, med pc, ringbind, printer, skrivebord etc. - Men her bliver jeg så i tvivl om hvor meget af det jeg må trække moms fra af. Jeg har forstået det således, at man skal oplyse skat om hvor meget man skønner, at bruge pc'en privat osv...? Håber i kan hjælpe mig lidt |
Hej Per
Når du bliver momsregistreret betaler du bare det normale beløb inkl. moms.
Da du vil starte en enkeltmandsvirksomhed uden en omsætning på... hmm... en del (:)) vil du skulle indberette moms en gang i kvartalet.
Dette gøres via Skat TastSelv Erhverv. Her skal du indtaste hvor meget moms du har henholdsvist købt og solgt for - altså hvis du køber en vare til 125kr inkl. moms, så har du købsmoms for 25kr. Hvis du så sælger for 250kr. inkl moms har du salgsmoms for 50kr. Disse 2 tal oplyser du på hjemmesiden, og i det eksempel vil det betyde at du skal betale 25kr i moms, hvilket du får et "indbetalingskort" til direkte når du har trykket godkend.
Hvis din købsmoms er større end din salgsmoms, vil du få et negativt beløb, hvilket betyder du får penge tilbage fra SKAT :-)
Det er dog vigtigt at huske at indberette HVER kvartal - også selvom du hverken har købt eller solgt noget. Så skal du blot lave en 0-indberetning.
Med hensyn til "hjemmearbejdsplads", så er der nogle helt bestemte regler for hvad du kan få skattemæssigt fradrag for, og det er ikke noget jeg lige kan huske på stående fod. Alternativt kan jeg kraftigt anbefale at du tilmelder dig et "start-kursus" hos SKAT. Det er et aften-"kursus" som er gratis at være med til og som henvender sig til (kommende) iværksættere, hvor der bliver gennemgået en hulens masse ting om alt det her med at have egen virksomhed. Derudover får man en rigtig fin mappe med hjem, som kan bruges til at slå op i :-)
Mvh
Lars