Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overvejer at tage springet, men mangler lidt hjælp :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Svendborg
Tilmeldt 22. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Fra  BR Offset Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Mit navn er Per, og jeg er ny her på Amino.dk

Jeg har en lille hjemmeside, som er tilknyttet min hobby, som er at designe, konstruere og bygge højtalere.
Jeg har igennem lidt tid gået med idéen om at gøre det mere seriøst, og blive momsregistreret og derved gøre det til et 'rigtigt' firma.

Firmaet, skal være en enkeltmands virksomhed som vil blive drevet i min fritid. Jeg forventer ikke en omsætning på mere end 20-30.000 om året, og derved ved jeg godt at jeg i teorien ikke behøver et CVR-nummer.. - Men det vil jeg gerne have da jeg syntes at det gør en hjemmeside mere seriøs.

Jeg var faktisk helt klar til at udfylde blanketen til Skat, da jeg 'snublede' over et par spørgsmål, som jeg håber at i vil bruge en halvandet minuts tid på at besvare Wink

Det er sådan at jeg vil lave et lille kontor, inde i mit soveværelse, med pc, ringbind, printer, skrivebord etc.   - Men her bliver jeg så i tvivl om hvor meget af det jeg må trække moms fra af. Jeg har forstået det således, at man skal oplyse skat om hvor meget man skønner, at bruge pc'en privat osv...?
Det er den ene ting. Den anden er; hvordan trækker jeg momsen fra? - Skal jeg bare købe ting (f.eks. MDF-plader og værktøj m.m.) momsfrit, og så bare sende en faktura kopi til skatsommen med regnsakbet? Eller skal jeg betale moms'en og så få den (pengene) tilbage senere eller hvordan og hvorledes.

Håber i kan hjælpe mig lidt Smile
Mvh Per Bendiksen

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 21:26

Hej Per

Når du bliver momsregistreret betaler du bare det normale beløb inkl. moms.

Da du vil starte en enkeltmandsvirksomhed uden en omsætning på... hmm... en del (:)) vil du skulle indberette moms en gang i kvartalet.

Dette gøres via Skat TastSelv Erhverv. Her skal du indtaste hvor meget moms du har henholdsvist købt og solgt for - altså hvis du køber en vare til 125kr inkl. moms, så har du købsmoms for 25kr. Hvis du så sælger for 250kr. inkl moms har du salgsmoms for 50kr. Disse 2 tal oplyser du på hjemmesiden, og i det eksempel vil det betyde at du skal betale 25kr i moms, hvilket du får et "indbetalingskort"  til direkte når du har trykket godkend.

Hvis din købsmoms er større end din salgsmoms, vil du få et negativt beløb, hvilket betyder du får penge tilbage fra SKAT :-)

Det er dog vigtigt at huske at indberette HVER kvartal - også selvom du hverken har købt eller solgt noget. Så skal du blot lave en 0-indberetning.

Med hensyn til "hjemmearbejdsplads", så er der nogle helt bestemte regler for hvad du kan få skattemæssigt fradrag for, og det er ikke noget jeg lige kan huske på stående fod. Alternativt kan jeg kraftigt anbefale at du tilmelder dig et "start-kursus" hos SKAT. Det er et aften-"kursus" som er gratis at være med til og som henvender sig til (kommende) iværksættere, hvor der bliver gennemgået en hulens masse ting om alt det her med at have egen virksomhed. Derudover får man en rigtig fin mappe med hjem, som kan bruges til at slå op i :-)

Mvh

Lars

Fra Svendborg
Tilmeldt 22. Apr 11
Fra  BR Offset Skrevet kl. 21:34

Hej Lars tak for det hurtige svar. Jeg tror jeg efterhånden er nogenlunde med i den jungle skat kan være. Smile - Men hvis jeg f.eks. køber noget til firmaet, så bliver det jo ikke solgt igen, og derved vil der ikke blive noget salgsmoms..?

En anden ting jeg ikke helt kan 'hitte u' af'er lagerbeholdning. Jeg har jo nogle vare/produkter nu, som jeg har købt privat. Kan jeg 'trække dem med ind i firmaet'?

Tilmeldt 22. May 10
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 23:49

Jeg har ikke så meget kendskab til det finansielle, men så længe der ikke er for meget aktivitet i firmaet, så tror jeg det er noget til at overskue og man kan stadigvæk koncentrere på sit fokus fagområde.

Hvis du køber PC udstyr til dit firma, så vidt jeg ved kan du trække momsen fra med det samme (i moms indberretningen for kvartalen) hvis den samlede køb er under en grænse på ca. 12k, de kalder det grænse for straksafskrivning. Ellers er du nødt til at afskrive udstyret igennem nogle år...

Jeg kan godt lige ideen med at starte en forretning i fritiden ud af en hobby, som man brænder for. Jeg har også arbejdet tidligere med audio som designer af klasse D audio forstærkere, og vil gerne høre om du har nogle tænker omkring  integration af højtallere og forstærkere, måske lave nogle aktive højtalere - subwoofers?

Jeg har også fundet din websideinternettet, og kan se at du har lavet nogle meget fine højtalere som var inspireret af andre producenter, men har svært at se hvad det er der er unik for dine designs. Brug af danske højtaller enheder (Scanspeak eller hvad ved jeg) og kvalitets (læs dyre) komponenter gør det ikke alene, så har du noget viden omkring kabinetterne / delefiltrene som er unik? Så skal det øverst oppe på websiden, find nogle gode navne på teknologierne, og få lavet nogle målinger eller blinde lydests der viser at de virker ...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:03

Du kan kun trække husleje osv fra for hjemmearbejdsplads hvis rummet 110% kun bruges til arbejde - INTET andet - og selv da er det svært

Du kan trække moms fra for ting du køber til virksomheden, men begræns dig til ting der kan identificeres til virksomheden og IKKE privat

Du får penge tilbage fra moms hvis du kun har moms at fratrække, men hvis du ikke tjener penge i virksomheden (og dermed naturligvis sender fakturaer MED moms) så holder det jo ikke på sigt - der skal være seriøs drift, og hvad vil du med en virksomhed der kun har omkostninger og ikke indtægter?

Fratrækker du moms - skal indtægter naturligvis også momses

Hvis du kun venter at omsætte under 50.000 kr kan du jo vælge at droppe alt om moms og fakturere uden moms. Det er da langt lettere, men du kan jo så ikke fratrække moms. Er det besværet værd - regnskabet og hvad ved jeg? Du kan vente til afslutningen af et år med at bestemme om du vil være i virksomhedsordningen - med det administrative bøvl. Jeg ville starte stille og roligt, hvis omsætningen kun ville være 20-30.000 kr og vente med moms og CVR - men vil du ha CVR så giver det jo lidt sig selv, og det er til at løse

Held og lykke - kør på -

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 00:36

Hej Per

Ingen problem :-)

Når du køber noget 100 % til firmaet, skal du betale det fulde beløb (fx 100kr + moms = 125kr). Når du så indberetter moms 1 gang i kvartalet, indberetter du at du har købsmoms = 25kr. Disse 25kr vil du så få tilbage.

Hvis du sælger for 100kr + moms = 125kr, så vil du have 25kr i salgsmoms, og dermed vil din salgsmoms og købsmoms udligne hinanden.

Jeg er ikke sikker på hvordan det foregår med dine nuværende produkter, men jeg vil mene at du vil kunne købe dem ind i firmaet - altså hvor firmaet betaler dig for at få varerne. Det må du dog ikke hænge mig op på - har ikke selv nogle "produkter" på den måde, så har aldrig undersøgt det nøje :-)

Derudover nævner Elkodan noget med straksafskrivning - dette er når det har med skat at gøre og IKKE moms. Momsen er en "enhed" for sig og har ikke noget med afskrivning at gøre. Men det er dog korrekt, at "bagatelgrænsen" ligger på 12.300kr - altså hvis du køber for under 12.300kr vil du kunne trække det fra i dit overskud direkte. Hvis du køber for mere end de 12.300kr skal de indkøbte varer afskrives over flere år med 25 % per år (mener jeg).

Dette gælder alt du køber - IT-udstyr, værktøj osv.

Det smarte er så, at hvis du er momsregistreret kan du løfte momsen af det du køber - og så bliver de 12.300kr EKSKL. moms - hvis du derimod ikke er momsregistreret er det 12.300kr INKL. moms :-)

Jeg vil klart anbefale dig at blive momsregistreret, da du så får et CVR-nummer. Det koster dig ingenting, og det kræver udelukkende at du indberetter moms én gang i kvartalet. Du skal bare sørge for at få lavet dit regnskab. Jeg vil vove at påstå at i fleste regnskabssystemer vil du kunne aflæse "salgsmoms" og "købsmoms" for det indeværende kvartal, taste de 2 tal ind og trykke godkend hvorefter du enten skal betale noget eller får noget tilbage :-) Det er i hvert fald sådan det fungerer i det system jeg bruger - der er alt moms ordnet for mig ;)

Mvh

Lars

Fra Svendborg
Tilmeldt 22. Apr 11
Fra  BR Offset Skrevet kl. 11:02

Tak for alle svarene. Jeg har sovet lidt på det, og besluttet at; A' Prøver Sgu! Yes
Grunden til at jeg ikke sætter mit omsætningsbeløb, og min givne indtægt højere,
er at jeg ganske enkelt ikke tror at der er så meget omsætning.
Det er en lille meget lukket marked, og jeg kan ikke konkurrere på pris, og så vil
jeg skulle lave high-end, og det vil folk heller ikke købe uden at det har en logo,
med noget know-how bag... Så til at starte med, har jeg små ambisioner/forventninger.

Elkodan:

Jeg har også fundet din websideinternettet, og kan se at du har lavet nogle meget fine højtalere som var inspireret af andre producenter, men har svært at se hvad det er der er unik for dine designs. Brug af danske højtaller enheder (Scanspeak eller hvad ved jeg) og  kvalitets (læs dyre) komponenter gør det ikke alene, så har du noget viden omkring kabinetterne / delefiltrene som er unik? Så skal det øverst oppe på websiden, find nogle gode navne på teknologierne, og få lavet nogle målinger eller blinde lydests der viser at de virker ...

Hej Elkodan
Min idé er sådan set ikke at bygge unikke, smarte "B&O" højtalere. Men ganske 'almindelige' højtalere med en speciel lyd. Det har dog endnu ikke været muligt, da jeg tidligere, har haft tilsnusket mig nogle brugte enheder, målt, og tegnet, og så til sidst lave et delefilter til dem som vil passe, og få dem til at spille sammen, på bedste måde. Her i dette år vil jeg så igang med at konstruere nogle prototyper, som senere skulle blive en lille serieproduktion. Alle de højtalere jeg tidligere har lavet har været enere, hvor jeg har kigget de andre over skuldrene. Men min (Pebe Audio)'s højtalere, er mere eller mindre bare firkantede kasser. Men lyden er anderledes. Big Smile

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)