En god veninde, vil gerne have hjælp til at etablere en virksomhed. For eksemplets skyld, kan vi sige at hun støber chokoladenisser. Det indledende projekt, med salg af op til 25.000 chokoladenisser, forventes at kunne indbringe et overskud på ca. 1,5 millioner. Herefter vil der være et forventet overskud på ca. 3 millioner om året, alene på det danske marked. Hendes design og koncept er unikt, men nemt at eftergøre, så det vi skal sælge hendes produkter på er hendes brand. Hun vil gerne have hjælp til forretningsplan, budget, projektplan og beskrivelse, markedsføringsplan, udarbejdelse af markedsføringsmateriale og indsalget af hendes produkter til relevante forretninger og netbutikker. Herudover vil jeg åbne op for mit netværk, så hun får adgang til presseomtale og optræden i diverse tv-programmer med hendes chokoladenisser. Alt i alt, vurderer jeg at skulle bruge mellem 180 og 250 timer på mit bidrag til det indledende projekt. Da min veninde ikke er i stand til at gennemføre projektet alene, har hun bedt om min bistand, ekspertise og adgang til mit netværk, som jeg er villig til at yde. Men hun er ikke i stand til at betale for denne assistance. Jeg har foreslået et medejerskab, men det er blevet afvist, da hun ikke vil stå lade mig tjene på hendes fremtidige succes. Men omvendt, formoder jeg ikke at hun kan løfte opgaven alene. Derfor er mit spørgsmål: Hvad skal min det koste? |
Der er mange løsningsforslag. Fx at du får x% af overskudet i år 1, så år 2 til x% osv. Dog mindst X kr.
:-)