Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed op og havde udsigt til at tjene en del mere end 50.000 kr. i det første år ved at sælge konsulent-ydelser, så jeg blev selvfølgelig momsregistreret.
Hvis jeg nu alligevel ikke når i nærheden af dette beløb i omsætning, hvordan forholder jeg mig så til moms ifbm fakturering og mht indberetning ?
Jeg påtænker at køre efter "better safe than sorry" politikken og opkræve moms på mine konsulent-ydelser og at indberette moms - vil dette være korrekt at gøre? Og sker der noget når året er gået og jeg måske kun har haft en omsætning på 30.000 kr. men har indberettet moms?
Jeg vil lige stille et andet (muligvis lidt dumt spørgsmål) men har bare brug for at få det helt på det rene:
Når jeg udskriver en faktura til en kunde på f.eks. 1000 kr. plus moms 250 kr - er det så 1000 kr. jeg bogfører som indtægt i mit regnskab eller 1250 kr ?
Det er jo noget afhængigt af bogholderiprogram. De fleste programmer vil f.eks på din salgskonto "konsulent ydelse" have en standard moms på 25% indlag. Der vil du skulle bogføre 1250 kr - og programmet lægger så automatisk 1000 kr som omsætning og 250 som udgående moms.
Det er således kun de 1000 kr der er omsætning og ligeså med køb, kun beløbet uden moms der er en udgift, medens momsen så er indgående moms.
Det er helt uproblematisk at du ikke kommer op på 50.000 kr (selv om det var sjovere hvis du gjorde) i forhold til moms. Er du registreret skal du opgive det (og du har jo også faktureret moms så hvad skulle der ellers ske med den)
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER