Hej alle kloge hoveder Jeg har nogle spørgsmål angående pant og udlæg i fast ejendom. ex 1.Hvis jeg nu er kreditor og debitor ikke betaler, hiver jeg ham i fogedretten og får et fundament. Dette fundament kan jeg bruge til at tvangsfuldbyrde mit krav, således, at hvis skyldner ikke har betalt inden fristen fastsat i dommen, så sender jeg en tvangsfuldbyrdelsesanmodning til fogedretten. Fogedretten indkalder derefter både skyldner og kreditor til møde hvor vi taler om hvilke aktiver som skyldneren har jeg kan tage udlæg i eftersom han jo ikke kan betale. Han har fx en motorcykel og jeg vil gerne have udlæg i denne. Er det så rigtigt forstået at jeg kan få sat denne på tvangsauktion med det samme hvis skyldneren ikke kan/vil overholde en afdragsordning som fogedretten udarbejder? Og hvad nu hvis skyldner gerne vil indgå en afdragsaftale - kan jeg så ikke foretage udlæg? Hvad hvis skyldner takker ja til afdragsordningen, men kun overholder 2 afdrag fx. Hvad sker der så? Kan jeg så sende motorcyklen direkte på tvangsauktion? Ex. 2: Jeg har pant i en fast ejendom. Jeg går ud man fastslår pant med et pantebrev? Skyldner overholder ikke sine afdrag. Kan jeg så gå direkte i fogedretten og sige jeg vil have ejendommen på tvangsauktion idet jeg har et pantebrev med pant? I retsplejeloven kan jeg læse, at man kan foretage "udlæg på baggrund af pantebrev med pant i det udlagte" Dette forstår jeg ikke. Jeg troede at hvis man havde en panteret i forvejen, har man vel ikke brug for udlæg?
Jeg håber nogen har lyst til at forklare mig ovenstående. Tak på forhånd.
|
Hej MarieMarie
Det lyder næsten som en opgave du er ved at løse :-)
/Søren