Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

pant og udlæg i fast ejendom? direkte tvangsauktion?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle kloge hoveder

Jeg har nogle spørgsmål angående pant og udlæg i fast ejendom.

ex 1.Hvis jeg nu er kreditor og debitor ikke betaler, hiver jeg ham i fogedretten og får et fundament. Dette fundament kan jeg bruge til at tvangsfuldbyrde mit krav, således, at hvis skyldner ikke har betalt inden fristen fastsat i dommen, så sender jeg en tvangsfuldbyrdelsesanmodning til fogedretten.

Fogedretten indkalder derefter både skyldner og kreditor til møde hvor vi taler om hvilke aktiver som skyldneren har jeg kan tage udlæg i eftersom han jo ikke kan betale. Han har fx en motorcykel og jeg vil gerne have udlæg i denne. Er det så rigtigt forstået at jeg kan få sat denne på tvangsauktion med det samme hvis skyldneren ikke kan/vil overholde en afdragsordning som fogedretten udarbejder? Og hvad nu hvis skyldner gerne vil indgå en afdragsaftale - kan jeg så ikke foretage udlæg?

Hvad hvis skyldner takker ja til afdragsordningen, men kun overholder 2 afdrag fx. Hvad sker der så? Kan jeg så sende motorcyklen direkte på tvangsauktion?

Ex. 2: Jeg har pant i en fast ejendom. Jeg går ud man fastslår pant med et pantebrev? Skyldner overholder ikke sine afdrag. Kan jeg så gå direkte i fogedretten og sige jeg  vil have ejendommen på tvangsauktion idet jeg har et pantebrev med pant?

I  retsplejeloven kan jeg læse, at man kan foretage "udlæg på baggrund af pantebrev med pant i det udlagte" Dette forstår jeg ikke. Jeg troede at hvis man havde en panteret i forvejen, har man vel ikke brug for udlæg?

Jeg håber nogen har lyst til at forklare mig ovenstående.

Tak på forhånd.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 00:15

Hej MarieMarie

Det lyder næsten som en opgave du er ved at løse :-)

/Søren

Fra København
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 00:22

hehe, nej det er det ikkeSmile

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 20:15

mariemarie:

I  retsplejeloven kan jeg læse, at man kan foretage "udlæg på baggrund af pantebrev med pant i det udlagte" Dette forstår jeg ikke. Jeg troede at hvis man havde en panteret i forvejen, har man vel ikke brug for udlæg?

Retspolejelovens §525, stk. 3 undtager "udlæg på grundlag af pantebrev med pant i det udlagte" fra reglerne i stk. 1 og 2 om, at skyldner kan undgå tvangsauktion, hvis fogedretten tillader en afdragsordning mod kreditors ønske.

En panteret, som også kaldes for viljesbestemt pant, har til formål at sikre kreditors prioritet.

Et udlæg har principielt til formål at bane vejen for en tvangsauktion. Grundlaget for et udlæg kan være viljesbestemt pant.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)