Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hackerangreb - hvad gør jeg?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min side www.pengekabalen.dk er blevet hacket. Heldigvis er der ikke så meget indhold endnu, men hvad gør jeg for at få den op at køre igen?

Michael

Tilmeldt 3. Apr 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 20:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kontak din host/serverudbyder. Måske har de dine data gemt et sted, hvis du ikke selv har gemt dem.

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 20:40

Hej

Smid mig en PM, så skal jeg se hvad jeg kan hjælpe dig med. Gratis btw. :)

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 12:57
At få sitet op at køre igen er desværre ikke den eneste bekymring du har, for hvis der er et hul i noget af det software du kører med vil det sandsynligvis blot ske igen - og afhængig af hvad de udnytter sitet til kan det gå ud over en masse uskyldige mennesker, ligesom det kan skade din forretnings omdømme.

Det mest relevante vil derfor i første omgang være at finde ud af om det er dit site specifikt der er blevet angrebet, eller om det er hele serveren hos udbyderen, samt i så fald at identificere hvordan de er kommet ind. Oftest skyldes årsagen at man enten har kørt med nogle dårlige passwords eller alternativt at man har kørt med noget open source software (CMS, shop software etc.) som ikke er holdt opdateret med sikkerhedsopdateringer, hvorfor sitet så har kørt med sikkerhedshuller der har stået pivåbne for misbrug.

For at komme videre med ovenstående, vil det mest oplagte være at gå i dialog både med din udbyder og det firma der har lavet dit site. Når der så er kommet styr på hvordan de er kommet ind, vil man typisk vælge at genskabe fra en backup forud for angrebet og så før man lægger sitet online igen tage forholdsregler der gør at de ikke kan komme ind på samme måde igen.

Rigtigt mange firmaer leverer i dag løsninger baseret på open source systemer uden hverken at lave en løbende driftsaftale med kunden omkring opdateringer eller at informere dem om hvor vigtigt det er at de sørger for at det bliver gjort. Desværre fører det ofte til at siderne før eller siden bliver angrebet, og så står kunden i en dum situation. Husk endvidere på det ikke kun er selve systemet der skal opdateres, men også eventuelle open source moduler der anvendes der til.
Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 13:01

Hej Sune

Tak for dit lange svar. Det må jeg hellere komme igang med.

Michael

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 557
Skrevet kl. 14:18

Tjek evt. din index.php fil, da hackere ofte vælger at ændre i denne. Hvis det er tilfældet, burde det kunne fikset blot ved at kaste en ny index.php op på serveren.

Det sagt, så er det selvfølgelig stadig vigtigt at du høre dig ad hos din udbyder, for at finde frem til det sikkerhedshul der skal lukkes, så du kan forebygge flere angreb.

Jeg ved også, at nogle hackerangreb er blevet foretaget gennem en brist i .htaccess filen - Det kan måske være en idé også at kigge nærmere på den. Nogle plugins til WordPress, som jeg kan se du kører med, ændrer nemlig i .htaccess og kan derfor ødelægge sikkerheden i filen eller åbne op for nogle huller.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 14:22

Hej Rune

Tak for dit input. Jeg er ved at gå lidt i sort over det her. Det irriterer mig voldsomt, men håber at min hostingudbyder kommer med et hurtigt svar.

Michael

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 14:27

Indkøberen/Fokus:

Hej Rune

Tak for dit input. Jeg er ved at gå lidt i sort over det her. Det irriterer mig voldsomt, men håber at min hostingudbyder kommer med et hurtigt svar.

Michael

Du vil muligivs også kunne selv se det i log filen

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 14:29

OK. Min udbyder har reageret og jeg er heldigvis den eneste, der er ramt. Håber de finder ud af det...

Michael

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 15:21

Det er bestemt ikke heldigt at du er den eneste der er blevet ramt, for det betyder nemlig at det er dit (og kun dit) problem, jeg tror ikke du skal regne med at fin egen udbyder går ind og gør mere ved det. 

Du skal nok nærmere, som nævnt tidligere, ha fat i dem der har lavet dit site og have dem til at kigge på det ... hvis altså ikke det var dem der forårsagede problemet i første omgang. Hvis du har mistanke om at din oprindelige leverandør ikke havde helt styr på sikkerheden bør du nok finde en anden til at kigge på det ... men kigget på det skal du ihvertfald ha gjort, ellers sker det bare igen.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)