|
Hej Aminoer, Hvad hedder det.... kuvert eller konvolut? (Hvad bruger i oftest?) |
Kuvert eller konvolut?
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
- 1
|
|
|
Jeg vil umiddelbart mene, at det hedder en kuvert når det er den gammeldags af slagsen, d.v.s. at lukningen er formet som en trekant og en konvolut når den er lige i lukningen. Hilsen Jane |
Jane Mørch www.sun-print.dk
|
Jeg lærte en gang at en konvolut var til breve, og en kuvert var noget man bestilte på en restaurant. Dette er dog ikke korrekt ifølge et leksikon. Men dog ifølge denne side: http://www.national.dk/sw9995.asp Men jeg siger konvolut. Mvh Ronni |
|
Ronni --> Haha... ja, man kan i hvert fald bestille kuverter på en restaurant... men nok ikke konvolutter! Jeg vil godt bestille en konvolut med oksemørbrad... LOLJane --> Ja, nu kommer vi ind på, om der reelt er forskelle på de to ting... jeg må indrømme, at jeg ingen analse har om dette... Hvad med alle de kyndige trykkere, som vi har på Amino? |
|
Ja, man kan gå på sine flade konvolutter ned til restauranten og bestille 10 kuverter og man kan også sove med et kuvert lagen på hotellet og endelig kan man jo gå på posthuset og købe sine konvolutter eller kuverter ![]() På den pakke kuverter, som jeg har liggende står der at de hedder konvolutter, så jeg ved det ikke, men Janes svar lyder meget rigtigt, så det er måske forskellen - eller også er det noget nordisk, som har sneget sig ind... Jeg kan nemlig se på mine kuverter (som altså hedder konvolutter) at de på svensk (tror jeg det er) hedder kuverter.... Forvirret ??? Et godt spørgsmål kræver et godt svar - og det er jeg nok ikke lige kommet med her... ![]() |
.Mange kalder de større formater (C5/M5 - C4/M4) for konvolutter og de mindre (M65, M6 m.fl.) for kuverter. Men det er ikke helt korrekt - men omvendt heller ikke forkert. Forklaringen ligger i at kuvert er en fordanskning af det engelske ord Cover som betyder at dække noget til, ligesom det franske ord Couvert som betyder noget som kan dække noget. Konvolut er en fordanskning af counvolvo som betyder rullet sammen, hvilket var den form hvor i man oprindeligt sendte beskeder/breve i f.eks. det gamle rom og egypten hvor beskeder blev sendt i form af skriftruller eller papyrusruller. Så begge dele er faktisk lige korrekte at bruge. Personligt bruger jeg faktisk en kombination af disse to: "Konvolut" når der er tale om én - f.eks. "skal du have en konvolut som er kvadratisk?". "Kuverter" når der er tale om flere - f.eks. "Vi trykker kuverterne i morgen". Og grunden ligger egentlig i at jeg syntes at konvuletter i flertal lyder underligt i forhold til kuverter. Hvor kuvert i ental netop mere lyder som noget man bestiller på en restaurant, som der også var en anden som nævnte i denne tråd. |
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
Bliv gratis medlem
Jeg vil godt bestille en konvolut med oksemørbrad... LOL

.