Hej Dennis
Tak for dit bidrag og dine betragtninger.
Du rammer hovedet på sømmet, for er hele Aminos formål ikke at Jante-tæske denne hæslige danske dårligdom væk?
Er det ikke at skabe fællesskab mellem iværksættere uanset om den valgte forretning er håndværk, service, SEO, tekstforfatning, networking eller noget helt andet?
Og burde det helt naturlige udgangspunkt ikke være gensidig respekt, åbenhed og positivitet og tiltro til at folks motiver er hæderlige, indtil det modsatte må være bevist?
Der har i de senere år været en snigende og meget kedelig tendens til hurtigt at dømme og angribe, og ikke mindst networking er blevet til hele Aminos prugelknabe.
Modstandere og skeptikere kører trivielt på samme latterlige påstande om, at network er pyramide, at det kun er folk i toppen der kan tjene penge, at netværkere kun jager familie, venner og naboer indtil de viljeløse segner om af udmattelse og lader sig hverve.
Der findes rigtig mange mlm-selskaber med fantastiske produkter, som skaber stor glæde og giver mennesker globalt et indtjeningsgrundlag. Der findes også masser af selskaber der skyder op, og lukker ned, fordi man fejlagtigt tror det er en nem markedsføringsmetode at starte op. Fordelen for virksomhederne er jo, at de kan få global repræsentation og kun betaler for opnåede resultater.
Per, du spørger hvorfor jeg ikke blev i de to selskaber hvis de var så gode. Det har jeg jo skrevet: de overlevede ikke, fordi deres ledelse ikke kunne håndtere global ekspansion, og ikke indså at det ødelagde selskaberne indefra fordi folk mistede tilliden.
Angående mine krav til selskab og produkt, så var alderen naturligvis ikke mere fast, end var det rette omstændigheder ellers ok, så var 3 år måske også acceptabelt. Min erfaring er blot den, at der i nye selskaber er mange børnesygdomme og med år på bagen mindskes risikoen for lukning betragteligt.
Halfdan, jeg håber da at både du og alle andre indser ironien og humoren i mine kommentarer også om TT tekstforfatter, det var for at vende billedet og bruge jeres egen fremgangsmåde: at mistænkeliggøre og insinuere en skjult dagsorden.
Det stereotype billede at den lurende netværker, der som en trenchcoat-flashende stalker udsætter intetanende svage viljeløse mennesker for sin erigerede MLM-begejstring er sgu for triviel.
Lige så enerverende, tæer-krummende, tænder-skærende, hænder-vridende og hår-udtrækkende pinligt er det, når nyindviede halleluja-netværkere prædiker påstande om øjeblikkelig velstand blot ved køb af et forretningscenter og produkt.
Det er her arbejdet starter, for networking er netop det: en prisbillig, stort set risikofri og ofte gennemtestet og veldokumenteret forretningsmodel som hundredtusinder seriøse har haft og vil få succes med.
Hvad alle ikke-netværkere fuldstændig misser er, at denne forretningsform indebærer at man ikke alene bygger sin forretning. Overalt sidder iværksættere og piver over hvor svært det er at få nok business, fordi de både skal administrere, sælge deres business, yde deres service/produkt osv.
I networking arbejder alle i netværket for deres egen forretning, men hjælper samtidig alle andre i deres relaterede netværk. Det er fantastisk at vågne op og se, at folk på den anden side af kloden har arbejdet medens man har sovet, og at ens forretning er ekspanderet. Det er ligeledes mageløst at se menneskers personlige udvikling fra "grim ælling til svane", når de går fra usikre nye netværkere til positive, selvsikre teamledere der inspirerer andre.
Endnu engang opfordrer jeg til, at man her på Amino stopper hetz, mistænkeliggørelse og dårlig adfærd, og istedet udviser respekt, positiv attitude og hjælpsomhed og gerne med et glimt i øjet.
Peace!
MVM