Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Råd om håndtering af dårlig betaler

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Græsted
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 23
Fra  Ikonet Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,
efter at have arbejdet som IT konsulent i en årrække, har jeg det seneste halvandet år drevet en enkeltmandsvirksomhed. Jeg er pt. kun mig selv i virksomheden og laver hovedsagligt hvad jeg vil kalde konsulentarbejde: webløsninger (hjemmesider og webshops), SEO, support og diverse freelancearbejde som videoproduktioner og andet kreativt arbejde.

Virksomheden gik meget godt indtil jeg i sidste kvartal 2010, kombinerede for mange indkøb med hvad der skulle vise sig at være en dårlig betaler.

Jeg fik en ny kunde i hus, der favnede meget bredt indenfor deres branche og de virkede som om at der var godt gang i forretningen og væksten. De har været Gazellevirksomhed de seneste par år.

Kunden nævnte de første 4-5 webprojekter og at de mere eller mindre kunne bruge mig fuldtid det næste lange stykke tid til hjemmesider/webshops og videoproduktion.
Som første projekt blev vi enige om at lave et proof of concept site, der kunne genbruges til de mange forskellige produkter de sælger. SEO var en vigtig del af sitet, da det skulle bruges som supplement til deres andre domæner.

Da der ikke kun var tale om at lave det ene site, men også mange andre løbende supportydelser, blev vi istedet enige om en fast timepris og at jeg så blot kløede på.
Kunden var ikke særlig god til selv at formulere sig og forfatte indhold, så derfor leverede jeg et komplet site. Udvikling, tekstforfattelse, SEO, grafik, billeder video.. alt!

Jeg fakturerede september arbejdet på ca. 27K + moms. Kunden stressede en deadline for go-live i start november 2010 - hvilket jeg overholdt og de var imponerede over sitet og hvad jeg havde leveret trods manglende input fra dem.

Jeg fakturerede arbejdet udført i oktober på 47K + moms og rykkede fakturaen fra september. Det var lidt op ad bakke, men de betalte dog. Jeg havde i samme periode indkøbt en firmabil og en mængde kameraudstyr, så jeg havde brugt en del af pengene, inden de stod på kontoen.

Her startede cirkusset så... De fik aldrig betalt oktober arbejdet, da den "hårde vinter" tærede på deres resourcer... medarbejdere, økonomi m.m.. Vejret holdt kunderne væk og de kunder der købte, betalte ikke. Jeg har hørt mange varianter hen over vinteren. Jeg har jagtet direktøren, som er ham jeg har arbejdet med og regnskabsdamen. I Februar fik jeg fortalt dem at jeg ingen penge havde på firmakontoen til at betale for webserveren, så siden ville blive lukket hvis ikke de betalte et eller andet. De betalte så 10.000 ud af de 47.000 kr. og lovede at betale resten snarligt.

For 14 dage siden opsøgte jeg dem igen og havde et nyt møde, hvor de fortalte at tiderne havde skiftet og at de i sidste uge ville betale et delbeløb til og kort tid efter det resterende udestående. Det skete ikke...

I mandags skrev jeg så til dem at jeg var træt af at de ikke overholdt deres aftaler eller selv vores aftale om delbetaling. Jeg skrev at de havde til på torsdag til at betale, ellers ville siden blive lukket ned, til betalingen var faldet.

Jeg er dog blevet udfordret af en række bekendte, der siger at jeg skal passe på med blot at lukke sitet ned. Jeg ser dog ikke så mange andre udveje og ved at andre webhoteller praktiserer denne metode - de har dog nok skrevet sig ud af det, i deres handelsbetingelser.

En del af deres udestående dækker webhosting, så jeg tænker at jeg på baggrund af dette kan forsvare det.

Jeg har ikke nogen skriftlig aftale med kunden, men masser af mails med dårlige undskyldninger. De har taget sitet i brug og det ligger i top af google for deres søgetermer, så de har rigeligt fået hvad de bad om. De har heller aldrig udfordret pris eller hvad der er leveret - blot kommet med undskyldninger eller været passive.

Jeg har virkelig lært meget af dette indtil videre... sørg for underskrevne kontrakter, lav delbetalinger, fakturer med det samme og meget mere.

Hvordan synes I at jeg skal gribe det an? Skal jeg lade sitet køre og istedet for kontakte en revisor eller advokat og køre en inkassosag? Total har jeg et udestående på omkring 70.000 kr.

Og tak for at du læste hele indlægget igennem...

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin,

Du kan faktisk ikke tage de services tilbage, eller lukke ned for dem, uden at du gør noget ulovligt. Hvis du lukker for serveren og melder dette ud til kunden, vil du jo også trække dine varer retur (ikke muligt lovmæssigt), og kunden vil dermed også kunne kræve en kreditnota for det fakturerede. Så det mister du blot dine penge ved.

Kunden har dog dummet sig, hvis I ikke har lavet nogen serviceaftale omkring oppetider på webserveren. For så kan der jo "opstå problemer" med serveren, hvor du desværre ikke har tid til at få serveren på benene igen. Hvis I ikke har nogen aftale omkring oppetider, og hvor hurtigt det skal laves igen, så vil du nok kunne dække dig ind under denne undskyldning.

Hvis du skal holde dig 100% til bogen, så er der kun ét at gøre, og det er at tage kontakt til et inkassofirma, og prøve at få pengene ud den vej.

Bemærk, at jeg ikke har nogen juridisk baggrund, og kan derfor ikke love at ovenstående holder i retten.

Just my 2 cents.

 

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Christiansen:
Hvordan synes I at jeg skal gribe det an? Skal jeg lade sitet køre og istedet for kontakte en revisor eller advokat og køre en inkassosag? Total har jeg et udestående på omkring 70.000 kr.

Du bør omgående kontakte en advokat for at igangsætte et rykkerforløb, det er jo et større beløb, du har stående ude i!

Jeg ville personligt ikke tøve et sekund med at få lukket sitet ned, personligt har jeg erfaring for at den slags kan være yderst motiverende for folks betalingslyst  Big Smile

Fra Jyllinge
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder til, at du har strukket dig langt. Jeg mener helt sikkert, med den erfaring jeg har på feltet, at man skal sætte en grænse for, hvornår man vil køre "hårdt på".

Jeg har arbejdet en del med dårlige betalere og nødlidende kunder i mit nuværende job. Har sågar deltaget i et projekt på min nuværende arbejdsplads, hvor vi netop har oprettet en hel afdeling til håndtering af denne type kunder.

Det er min grundlæggende holdning at man "catch more flies with honey", men man skal allerede fra starten have sat sig for, at hvis de krydser en vis grænse, så kører man hårdt på. Det er i hvert fald det min erfaring fortæller mig.

Jeg tror nu heller ikke jeg ville lukke deres server, site o.lign ned. Det er trods alt deres muliged for at tjene penge og derfor også deres mulighed for at betale dig.

Men det er helt klart, at jeg mener de har overtrådt den rimelige grænse, og er et helt klassisk eksempel på en nødlidende kunde eller dårlig betaler. Det er den ene undskyldning efter den anden.

Jeg ville også omgående igangsætte en inkassoprocedure, det er ofte at der pludselig opstår betydelig større betalingsvilje, når brevet pludselig kommer fra f.eks. en inkassoadvokat, der kan true med RKI-registreringer, fogedret og meget andet.

Så se du at komme igang med det. Det koster godt nok lidt, men med dit udestående så virker det til, at det godt vil kunne betale sig.

Fra Græsted
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 23
Fra  Ikonet Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

TAK for råd og vejledning allesammen. Jeg kan godt se at jeg måske ender med at stille mig selv skidt, ved at lukke sitet ned. Det eneste er at jeg truede med at lukke sitet og at jeg nu ikke holder ord og måske ikke virker så handlekraftig.

Anyway, hvis de ikke har betalt inden deadline imorgen, kontakter jeg en advokat og laver en aftale.

Tak for input!

-Martin

Fra Jyllinge
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes bestemt det er at vise handlekraft, hvis du pudser en inkassoadvokat på dem  Wink

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Tjek min blog om inkasso og send rykker på mail allerede i dag. Du finder rykkerbrev på min blog!! Nu!!
Fra Græsted
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 23
Fra  Ikonet Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går videre med rykkerbreve og inkasso hvis ikke der falder nogle penge imorgen.

Jeg har sendt løbende rykkere pr., som jeg også har fået respons på - men det har ikke været rigtige "officielle" rykkere. Så jeg skal vel først igennem et officielt rykkerforløb?

Jakob:

jeg kan simpelthen ikke finde hverken din blog eller rykkerbrevet du nævner. Har du en direkte URLSmile

 

Fra Herlev
Tilmeldt 8. Jan 11
Indlæg ialt: 93
Fra  Rosenkjær Web IVS Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin, prøv at kigge på nogle af linkene ved en google søgning på:

site:amino.dk/blogs/toejner/ inkasso

Det er lidt af Jacobs inlæg om inkasso.

Billig crosstrainer - Den nemme guide til at vælge den rigtige

Fra Mariager
Tilmeldt 26. Mar 11
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Jeg er fuldstændig enig i, at du skal have startet et rykkerforløb op. Jeg har selv været i en situation for ganske nylig hvor jeg måtte aliere mig med en advokat, for at få et tilgodehavende. Jeg brugte: http://www.stjerneadvokater.dk/ som jeg klart kan anbefale.

Jeg beskrev kort hændelseforløbet, som du gør i starten af tråden, og inden for 24 timer havde jeg 3 advokater som bød ind på at løse opgaven.

Den addvokat jeg valgte løste opgaven perfekt, og jeg fik mine penge. Advokatens honorar lavede jeg en god aftale på. Så god den nu kan blive, med de satser de har :-)

Held og lykke med det.

Mvh

Allan

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)