Hej Aminoer, Virksomheden gik meget godt indtil jeg i sidste kvartal 2010, kombinerede for mange indkøb med hvad der skulle vise sig at være en dårlig betaler. Jeg fik en ny kunde i hus, der favnede meget bredt indenfor deres branche og de virkede som om at der var godt gang i forretningen og væksten. De har været Gazellevirksomhed de seneste par år. Kunden nævnte de første 4-5 webprojekter og at de mere eller mindre kunne bruge mig fuldtid det næste lange stykke tid til hjemmesider/webshops og videoproduktion. Da der ikke kun var tale om at lave det ene site, men også mange andre løbende supportydelser, blev vi istedet enige om en fast timepris og at jeg så blot kløede på. Jeg fakturerede september arbejdet på ca. 27K + moms. Kunden stressede en deadline for go-live i start november 2010 - hvilket jeg overholdt og de var imponerede over sitet og hvad jeg havde leveret trods manglende input fra dem. Jeg fakturerede arbejdet udført i oktober på 47K + moms og rykkede fakturaen fra september. Det var lidt op ad bakke, men de betalte dog. Jeg havde i samme periode indkøbt en firmabil og en mængde kameraudstyr, så jeg havde brugt en del af pengene, inden de stod på kontoen. Her startede cirkusset så... De fik aldrig betalt oktober arbejdet, da den "hårde vinter" tærede på deres resourcer... medarbejdere, økonomi m.m.. Vejret holdt kunderne væk og de kunder der købte, betalte ikke. Jeg har hørt mange varianter hen over vinteren. Jeg har jagtet direktøren, som er ham jeg har arbejdet med og regnskabsdamen. I Februar fik jeg fortalt dem at jeg ingen penge havde på firmakontoen til at betale for webserveren, så siden ville blive lukket hvis ikke de betalte et eller andet. De betalte så 10.000 ud af de 47.000 kr. og lovede at betale resten snarligt. For 14 dage siden opsøgte jeg dem igen og havde et nyt møde, hvor de fortalte at tiderne havde skiftet og at de i sidste uge ville betale et delbeløb til og kort tid efter det resterende udestående. Det skete ikke... I mandags skrev jeg så til dem at jeg var træt af at de ikke overholdt deres aftaler eller selv vores aftale om delbetaling. Jeg skrev at de havde til på torsdag til at betale, ellers ville siden blive lukket ned, til betalingen var faldet. Jeg er dog blevet udfordret af en række bekendte, der siger at jeg skal passe på med blot at lukke sitet ned. Jeg ser dog ikke så mange andre udveje og ved at andre webhoteller praktiserer denne metode - de har dog nok skrevet sig ud af det, i deres handelsbetingelser. En del af deres udestående dækker webhosting, så jeg tænker at jeg på baggrund af dette kan forsvare det. Jeg har ikke nogen skriftlig aftale med kunden, men masser af mails med dårlige undskyldninger. De har taget sitet i brug og det ligger i top af google for deres søgetermer, så de har rigeligt fået hvad de bad om. De har heller aldrig udfordret pris eller hvad der er leveret - blot kommet med undskyldninger eller været passive. Jeg har virkelig lært meget af dette indtil videre... sørg for underskrevne kontrakter, lav delbetalinger, fakturer med det samme og meget mere. Hvordan synes I at jeg skal gribe det an? Skal jeg lade sitet køre og istedet for kontakte en revisor eller advokat og køre en inkassosag? Total har jeg et udestående på omkring 70.000 kr. Og tak for at du læste hele indlægget igennem... |
Hej Martin,
Du kan faktisk ikke tage de services tilbage, eller lukke ned for dem, uden at du gør noget ulovligt. Hvis du lukker for serveren og melder dette ud til kunden, vil du jo også trække dine varer retur (ikke muligt lovmæssigt), og kunden vil dermed også kunne kræve en kreditnota for det fakturerede. Så det mister du blot dine penge ved.
Kunden har dog dummet sig, hvis I ikke har lavet nogen serviceaftale omkring oppetider på webserveren. For så kan der jo "opstå problemer" med serveren, hvor du desværre ikke har tid til at få serveren på benene igen. Hvis I ikke har nogen aftale omkring oppetider, og hvor hurtigt det skal laves igen, så vil du nok kunne dække dig ind under denne undskyldning.
Hvis du skal holde dig 100% til bogen, så er der kun ét at gøre, og det er at tage kontakt til et inkassofirma, og prøve at få pengene ud den vej.
Bemærk, at jeg ikke har nogen juridisk baggrund, og kan derfor ikke love at ovenstående holder i retten.
Just my 2 cents.