Kære Aminoer, jeg købte en igangværende virksomhed for ca. 6 måneder siden. processen var lang men det gik heldigvis som jeg ønskede. Banken var med hele vejen, også selvom vi ikke forventede overskud år 1 + 1/2 :-) Da jeg hele tiden har været meget bevidst om at skabe et godt netværk, så vil skæbnen at jeg kommer i kontakt med en konkullega, som efter mange år i branchen gerne vil skille sig af med sin virksomhed. Hans virksomhed laver et pænt overskud, og dialogen er i gang. Vi bliver enige om udgangspunktet for prisen. 11 mio for selskabet incl. over 3 mio. i egenkapital. Der er gældsbrev i virksomheden som har udløb om 3 år, og der bliver afdraget på disse allerede nnu. Trods afdragene giver virksomheden tæt fortsat et pænt overskud før skat. Sælger vil komme med en stor sælgerfinansiering, men pga. mit nylige virksomhedskøb er mine egne midler bundet i virksomhed nr. 1. Fordelene ved sammenlægningen er store. Min revisor og jeg har regnet på det og er kommet frem til at sammenlægningen vil skabe yderligere 1,8 mio. oveni de ca. 2 mio. der allerede er i overskud. Det ser jo fint ud, og der er taget en masse forbehold og tallet er nedjusteret ret meget for at undgå alt for positive signaler. Simpelthen med livrem og seler. Min bank ser på projektet men har endnu ikke meddelt mig deres holdning til det. Derfor vil jeg høre jeres mening omkring at tage en ekstern investor med i projektet. Størrelsen på investeringen vil være ca. 1 mio. da dette er det beløb jeg ikke selv kan skaffe pga. virksomhed nr. 1. Skal det være en business angel, eller noget helt andet? Mvh Peter |
Hvad siger sælgeren af virksomheden ellers til at yde lånet på de penge du ikke kan skaffe?
Hvis han er interesseret i at komme af med virksomheden og har tiltro til det han har bygget op burde det vel være en mulighed?