Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skal butikken betale Moms af provision

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Holstebro
Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min svigerfar har en butik hvor han sælger brugskunst, stearinlys mm. derudover har han malerier fra en lokal kunstner hvor han får 25% i provision.

mit spørgsmål lyder så på skal han betale moms af hans provission eller skal han betale moms af hele salgsprisen.

Kunstneren er ikke momsregistreret.

er der nogen herinde der kan give mig et svar på det?

Mvh.

Martin

Tilmeldt 1. Apr 10
Indlæg ialt: 23
Fra  2p Consulting.dk Skrevet kl. 00:04

Hej

Din svigerfar skal betale moms af formidlingshonoraret. (differencen mellem salgspris og

det der skal afregnes til kunstneren)

mvh

Ingelis

Fra Holstebro
Tilmeldt 12. Feb 09
Skrevet kl. 01:13

Hej

Bare for at være helt sikker, vil det sige at hvis der bliver solgt et maleri til 500 kr hvor han får 100 kr i provision, så skal han kun betale moms af de 100 kr og ikke af hele salgsprisen?

Mvh.

Martin

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 03:06

Det kommer vel an på hvad som fakturers, hvis han fakturerer for kunstneren, altså de oprindelige 500 kr. og så selv sender kunstneren en faktura på 100 kr. ekl. moms så er det vel nemmest på den måde...

Er ret sikker på at de penge han modtager fra kunstnere og afregner til han kan bogføres på en smart måde, det er jo lidt det samme som alle de her groupon kloner gør...

Det er jo en form for formidling..

M

Fra Holstebro
Tilmeldt 12. Feb 09
Skrevet kl. 09:06

Hej

Er der en herinde der ved om helt sikkert om man kan nøjes med at betale moms af de 100 kr og hvordan det skal gøres i praksis.

Jeg vil gerne være helt sikker inden jeg går videre men det.

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 09:17

Du vil under visse forudsætninger kunne bruge brugtmomsordningen. Skatteekstraten har en artikel om det, som jeg dog ikke lige kan finde under fanen "Regnskab".

mvh
Michael

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 09:21

Jeg er ikke revisor eller vandt til at beskæftige mig med kommisionssalg, men umiddelbart synes jeg ikke der er så meget i det.

Du skal tænke på kommisionen som dit honorar for at sælge varen for kunden (kunstneren)

Om dit honorar er incl. eller excl. moms er noget du skal aftale dig frem til med din kunde.

I dette tilfælde virker det som om du sælger til privatpersoner og derfor er momsen med i salgsprisen på de 500,-

Jeg vil mene at regnestykket så ser sådan ud:
Du sælger værket for 500,- og afleverer de 500,- til kunstneren (teoretisk)
Derefter fakturere du kunstneren for din ydelse, dvs. 80,- + moms (80,- + 20,- = 100,-) det virker som om det er den aftale du har med ham.

Det er så op til kunstneren selv at holde styr på de 500,- han har solgt værket for, og hvordan han afregner moms osv. af det. Til gengæld har han så en udgift på 80,- + moms i salgsomkostninger.

Med alle forbehold for at der er specielle regler for kommisionssalg i forbindelse med kunst, så vil jeg mene det er sådan du skal håndtere det.

HTH
/Brian 

Fra Holstebro
Tilmeldt 12. Feb 09
Skrevet kl. 09:33

Tak for jeres svar, jeg tror vi er blevet en del klogere.

Mvh.

Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:36

Hej Martin

Uanset hvad vil hans provision være momspligtig. Der er to muligheder:

Enten sælger svigerfar maleriet i eget navn og for egen regning. Så kan han anvende brugtmomsordningen. Dette er fastslået af Landsskatteretten i her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1755329&vId=0. Så afregner han moms til SKAT af hans "avance"

Alternativt sælger han maleriet i fremmed navn og for fremmed regning: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1737766&vId=0. Så afregner han moms af hans provision, som skal faktureres.

Sidstnævnte model er den der bør anvendes, når kunstneren er momsregistreret.

Vh
Lars

PS: Jeg har faktisk ikke skrevet en artikel om brugtmoms til Amino Regnskab - men det kunne være jeg skulle se og få det gjort :-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)