Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig enkeltmandsvirksomhed - tilbageholde løn?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har planer om at starte selvstændig virksomhed til sommer, hvoraf jeg vil arbejde som konsulent for min nuværende arbejdsplads og skabe overskud i virksomheden den vej. Andre indkomster er således diverse konsulentjobs, iPhone apps mv. Udgifter er i form af computerkøb, softwarekøb.

Samtidigt starter jeg uddannelse på universitetet hvoraf jeg vil få A-indkomst af SU'en - mit spørgsmål er så, om jeg selv kan styre økonomien i virksomheden og evt. tilbageholde lønudbetalinger til mig selv som selvstændig (lade det blive i egenkapitalen?), eller om jeg er nødt til at registrere et ApS for at kunne det? Jeg har læst mig til på skat at al indkomst i min virksomhed automatisk bliver registreret som B-indkomst for mig?

Et tillægsspørgsmål er desuden om det er muligt for mig at købe udstyr til udvikling og "forskning" (eksempelvis roder jeg også meget med hardware) hvoraf der muligvis ikke kommer et afkast/indkomst af foreløbigt, men som jeg selv mener at ville bruge 100% til erhvervsmæssige formål?

Håber I kan hjælpe mig her :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:57

Hej.

Ja..ved at køre virksomhedskatteordningen i din enkeltmandsvirsomhed.

Hermed bliver din opsparing i VSO udeholdt fra SU-beregningsgrundlaget.

Ja..såfremt det bruges i virksomheden.

MvH

Peter

Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:20

Mange tak, det var lige det nøgleord, jeg skulle bruge - så må jeg selv lige finde ud af hvordan man vælger den skatteløsning, når jeg opretter virksomheden.

Jeg støder ofte på ordet selskabsskatten (de 25% som også skal betales ved virksomheden) - vil det sige at jeg med en VSO skal betale 25% i TastSelv Erhverv for al indkomst og så de resterende ca. 14% når jeg udbetaler dem til mig selv gennem A-udbetalingen?

Ikke mindst er der også nævnt arbejdsmarkedsbidrag sammen med VSO'en modsat den almindelige skatteregel - kunne du evt. få tid til at forklare mig, hvordan det kommer ind i billedet? :-)

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 11:25

VSO kan/må bruges i en personligt ejet virksomhed. Her laver man ikke løn (A-indkomst) men personlige hævninger og betaler B-skat.

A-indkomst kan du kun få i "egen" virksomhed hvis det er et selskab. Her skal du nemlig være ansat og på lønningslisten.

mvh
Michael

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)