Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket HD kamera skal jeg vælge?

Side 7 ud af 8 (72 indlæg)
Fra Malmö
Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Cyberman29 
Fedt:) hvor langt væk kan du stå fra ca?  og hvad hedder microfonen?

Hm, jeg har ikke testet ordentligti nu, men jeg har leget og forsøgt  hvordan opfører sig kamera samt med mikrofon. Jeg tror, ​​at afstanden mellem 7 og 14 meter er ikke noget problem, hvis der er ikke for meget lydene omkring dig.

Mikrofon som jeg har købt er RODE SVM Stereo VideoMic X / Y 

Mikrofonen, som deMib taler jeg tror er også god choise, men, ​​du kunne kigge også på denne Røde Compact Shotgunmikrofon, der er mindre og mere kompakte til camcoder.

Hm, jeg tror at du har brug for camcoder i sammen niveau som Rasmus har købt og så skal du prøve alle de muligheder som den kamera har. Når du bliver sulten for mere så du kan komme til at tænke på DSLR Canon D5 Mark III som kommer. Jeg tror, at i denne nye version vil kommer mange nye innovation og nye faciliteter som de mangle nu som deMib har fortalt.

PixelGraf.Dk - Development Studio

Webdesign og Typo3 CMS

Fra Malmö
Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 18:53

Jeg er fuldstændig enig med Carsten

PixelGraf.Dk - Development Studio

Webdesign og Typo3 CMS

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:05

Fotograf Carsten Olsen:
Hvis du ved, hvad du har med at gøre ...

Jeg synes ikke helt det kun handler om det. Et DSLR kan noget andet end en camcorder - og omvendt.

Min camcorder er f.eks. virkelig god til dynamisk at tilpasse AF, WB og eksponering, når jeg bevæger mig ind og ud af rumn(og dermed farvetemperaturer/lysforhold/afstande). Selv hvis jeg havde 4 hænder ville det samme være næsten umuligt med 5D'eren.

Og hvis du har brug for at optage ordentlig lyd samtidig med din video, så kræver det mindst 2 mand med DSLR. Med en god camcorder kan du i princippet klare det samme ene mand.

Så for mig at se handler det mere om de forhold du optager under og de resultater du ønsker. Min erfaring er at det kræver væsentligt mere kontrolerede forhold at bruge DSLR til videooptagelser. Men har du de forhold kan du så til gengæld lave en du flottere billeder end selv ret gode camcorders kan præstere.

Fra Danmark
Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 793
Fra  CON Media Skrevet kl. 19:05

Fotograf Carsten Olsen:

Nu fik jeg tykket mig igennem Demibs indlæg - tak til Demib for en grundig gennemgang.

Meget kort synes jeg, at det kan opsummeres således:

Hvis du ved, hvad du har med at gøre (mht. WB, lysindstilling, zoom, autofokus osv), så kan DSLR lave fantastiske optagelser, som du ikke kan lave med et dedikeret video-kamera. Hvis du ikke har fuldstændig styr på tingene, vil du med stor sandsynlighed få bedre resultater ved at vælge et dedikeret video-kamera.

Blot min udlægning på baggrund af min erfaring fra foto-verdenenSmile

SmileCarsten

Ahh okay:) men teknikken er intet problem:) og lærer også meget hurtig:)

Tak for din opsummering

- Christoffer

Fra Danmark
Tilmeldt 31. Aug 10
Fra  CON Media Skrevet kl. 19:10

Sandi:

Cyberman29 
Fedt:) hvor langt væk kan du stå fra ca?  og hvad hedder microfonen?

Hm, jeg har ikke testet ordentligti nu, men jeg har leget og forsøgt  hvordan opfører sig kamera samt med mikrofon. Jeg tror, ​​at afstanden mellem 7 og 14 meter er ikke noget problem, hvis der er ikke for meget lydene omkring dig.

Mikrofon som jeg har købt er RODE SVM Stereo VideoMic X / Y

Mikrofonen, som deMib taler jeg tror er også god choise, men, ​​du kunne kigge også på denne Røde Compact Shotgunmikrofon, der er mindre og mere kompakte til camcoder.

Hm, jeg tror at du har brug for camcoder i sammen niveau som Rasmus har købt og så skal du prøve alle de muligheder som den kamera har. Når du bliver sulten for mere så du kan komme til at tænke på DSLR Canon D5 Mark III som kommer. Jeg tror, at i denne nye version vil kommer mange nye innovation og nye faciliteter som de mangle nu som deMib har fortalt.

Okay:) fedt nok

Men jeg kan sige med det samme at det Rasmus har købt sig, ikke er nok for mig(Selvom det er et godt køb) da jeg allerede har rodet med camcorders o.s.v - jeg har bare aldrig være oppe i det proffesionelle.

Så jeg ved ikke rigtig hvad jeg nu skal tage, altså om jeg skal vente til den nye Canon kommer eller hvad:/

Fra Danmark
Tilmeldt 31. Aug 10
Fra  CON Media Skrevet kl. 19:11

Okay Mikkel, jeg kan se der er en del forskel på de tog ting:)

Men jeg tænkte er det muligt at se nogle videoer af noget din camcorder har optaget?:)

- Christoffer

Tilmeldt 21. Oct 08
Indlæg ialt: 278
Fra  Ballistic Skrevet kl. 19:51

Mikkel deMib Svendsen:

Min camcorder er f.eks. virkelig god til dynamisk at tilpasse AF, WB og eksponering, når jeg bevæger mig ind og ud af rumn(og dermed farvetemperaturer/lysforhold/afstande). Selv hvis jeg havde 4 hænder ville det samme være næsten umuligt med 5D'eren.

Men Christoffer efterspørger et kamera til professionel film optagelse og evt til reklame film - så må man antage at det er planlagte ting han vil optage og derfor ikke har brug for hobby funktioner som automatisk exponering og auto hvidbalance, god autofocus er en dejlig ting, men igen, til planlagte optagelser fokuserer man manuelt.

Ordenlig lyd med en ekstern mikrofon og optager kan sagtens laves af en mand på et DSLR, ingen problem, eneste forskel er at der er to knapper der skal trykkes på istedet for en.

Men når det så er sagt så er lyd delen blevet væsentligt bedre på 60D i forhold Til 5D, og man har fuld manuel kontrol over optage niveau, og med lidt adaptere kan man også lytte til hvad det er man optager. iøvrigt har 5D også fået manuel kontrol af lyd niveau ved hjælp af en firmware opdatering.

Med det budget Christoffer snakker om, og til det han vil bruge det til så er DSLR det bedste valg, er ordenligt videokamera som et Sony HVR V1 eller lignende er jo en helt anden pris klasse, da snakker vi jo omkring 30.000 - 40.000 kr.

Der er ingen tvivl om at de forskellige kameraer er gode til hver deres område, men her er der ingen tvivl om at DSLR kameraet er det rigtige valg, det gør også at Christoffer kommer til at vide hvad blænde, lukke tid, iso og alle de andre indstillinger gør ved billedet, med det på plads kan man efterfølgende bruge et hvert andet kamera på fuld manuel indstilling.

Som jeg også nævnte tidligere så kræver et DSLR et godt stativ, og vil man skyde håndhold kræver det et skulder stativ, men så får man også samme ergonomi som med et almindeligt skulder kamera.

//Meik

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:03

Meik Jessen:
iøvrigt har 5D også fået manuel kontrol af lyd niveau

Det er lang tid siden det kom - men der er stadig ingen line indgang. Eneste indgang kører stadig igennem deres dårlige mikrofonforforstærker via mini-jack. Via tredieparts firmware kan den kobles fra, men jeg tør ikke køre med firmware der ikke er godkendt af Canon.

Meik Jessen:
men her er der ingen tvivl om at DSLR kameraet er det rigtige valg

Hvordan kan du drage den konklussion, når han skal kunne optage lange foredrag, der langt overstiger den tid man kan optage i fuld kvalitet på et DSLR? Alene dette problem er da nok til at vælge noget andet.  

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 20:03

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg har flere kameraer og et væld af lys og lydudstyr som jeg bruger i forskellige sammenhæng.

Lad mig starte med DSLR, som der er lidt misforståelser omkring i denne tråd. Jeg har et Canon 5D, som er et af de absolut bedste i klassen. Det laver nogle helt fantastisk flotte billeder - både stills og HD video.

...

Hej Mikkel

Tak for dine input.

Jeg tror meget på 80/20 reglen. Altså at jeg med 20% investering, tid osv kan opnå 80% af resultatet. Jeg skal ikke ud og skyde reklame film og eller på anden måde skyde film for kunder. Jeg skal der i mod bruge det til videoer til nettet

Jeg er derfor enig i din vurdering med en boom mic, men det er way mere end mit behov. Det er noget der skal kunne klares med een mand og lyden med en billig kineser mic vil alt andet lige blive langt bedre end noget der er indbygget i et video kamera (simpelthen fordi alt baggrundsstøjen er minimeres).

Jeg kan sige at jeg pt har filmet med et lille Flip Mino HD (med den indbyggede mikrofon) så det skal ses i dette lys :).

Det er typisk de sidste 10-20% der koster 80% af prisen, så jeg har prøvet at finde det absolut bedste alternativ inden for disse rammer.

Skulle jeg optage "rigtig" film og kunne nøjes med shots under de 12 minutter, var jeg nok røget på et DSLR, da jeg alligevel regner med at filme fra stativ. Det kræver som du selv siger bare lidt mere når man selv skal fokuserer osv. Plus at det er lidt bøvlet med ergonomien som du selv skriver.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 20:05

Mikkel deMib Svendsen:

Meik Jessen:
men her er der ingen tvivl om at DSLR kameraet er det rigtige valg

Hvordan kan du drage den konklussion, når han skal kunne optage lange foredrag, der langt overstiger den tid man kan optage i fuld kvalitet på et DSLR? Alene dette problem er da nok til at vælge noget andet.  

Det kan være at den var henvendt til Christoffer der også bruger denne tråd til at få et par tips :). Det lyder måske som om et DSLR var rigtigt til ham.

Side 7 ud af 8 (72 indlæg)