Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af firma

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunne vi få den tekstst for talblinde?

Er der overskud på det?
Er det en god idé?
Er der problemer med det?

Jeg kan umiddelbart forestille sig, at lønmodtagerkonen kan få et problem med a-kassen, hvis hun bliver ledig, idet hun så vil fremstå som medhjælpende ægtefælle, som ikke har krav på dagpenge - så vidt jeg har forstået. Anyone?

mvh Hans
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:24
Der er intet overskud på det - det er kun et spørgsmål om likviditet...
Man kan jo kun udføre dette eksempel een gang...så er grænsen for de kr. 50.000,- jo nået...og man skal momsregistreres...
Afhængigt af den konkrete sag...kunne det evt. give problemer hos Skat...så vi vil ikke ligefrem anbefale det...

I Lars'' eksempel er hans kone ikke lønmodtager eller medhjælpende ægtefælle, men selvstændig erhvervsdrivende med CVR-nr. ...hun er blot ikke momsregistreret...
Hvis hun skal have penge af A-kassen...kræves der, at hun afmelder sit CVR-nr...ellers kan hun slet ikke modtage dagpenge...

Fra Helsinge
Tilmeldt 12. Jul 05
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 12:50

Hej Peter

Jeg forstår ikke at du siger at der ikke overskud.

De 10.000 som man får til bage moms skal man jo svarer skat af så der er jo overskud på resten.

eks.

Hun skal svare skat af de 50.000
Jeg fradrag for                 40.000
Vi skal betale skat af        10.000

Skatten:
Ambidrag 8% af 10.000     =   800
Skat 38 % af 9.200           =3.496
Ialt                                     =4.296

Overskud ud af denne lille kreative ting= 10.000-4.296= 5.704

Hvis det er tilfældet, så blev jeg overrasket.

Er der nogen sager af denne karakter der blevet offentliggjort.

Regnskab ud af huset www.accp.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:31
Dato: 11/16/2005 10:35:36 AM Forfatter: Peter - Revisor
Momsen ER inkluderet i salgsprisen...selvom man ikke er momsregistreret...
Hvis du sælger en vare til kr. 125,- (og ikke er momsreg.) kan en momsreg. køber modregne kr. 100,- som et varekøb - og kr. 25,- på den indgående moms...

Ej, nu stopper vi sgu
Som tommelfingerregel, kan du godt gå ud fra, at hvis der ikke står moms specificeret på bilaget, så er der ikke muligt at trække et indgående momsbeløb fra. Når man ikke er momsregistreret viderebetaler man jo ikke moms til SKAT og omvendt kan den anden virksomhed, derfor heller ikke trække den fra - det er vel grundprincippet i systemet.

Derfor vil man kunne sige følgende:

Du sælger noget til 125 kroner som ikke-momsregistreret:
Moms som T&S skal have: 0
Penge ned i din lomme: 125

Du sælger noget til 125 kroner som momsregistreret:
Moms som T&S skal have: 25
Penge ned i din lomme: 100

Hvis det er en privatperson, vil denne ikke opleve nogen forskel - det er derfor en fordel at du undgår momsregistrering, hvis du kun sælger til private.

Nu underskriver du dig som revisor Peter, så jeg blev da lidt i tvivl - faktisk nok til at jeg lige har snakket med Told & Skat, hvor en kvindelig ansat bekræftede at man ikke kunne trække moms fra et beløb, hvis udstederen ikke var momsregistreret.
Jeg forstår nu slet ikke at det kan blive et tvivlsspørgsmål... det er lavt niveau på HH.

Du må meget gerne finde nogle sager eller lignende frem, så har jeg da lært noget i dag - men jeg har svært ved at forestille mig, at jeg tager fejl i denne sag.
Fra Helsinge
Tilmeldt 12. Jul 05
Skrevet kl. 13:35

Hej Tommy

Jeg forstår det heller ikke.

Men peter virker ret sikker i sin sag.

Så Peter det ville være ret hvis vi kunne lukke denne debat med nogle offentlige tilgængelige sager.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:22

Hej Tommy!

Vi er slet ikke uenige i din kommentar...så det du har fået af vide hos Skat er korrekt!

Vi nåede dog ikke at præcisere, at i den sag vi lige har vundet...blev sælger efterfølgende momsregistreret med tilbagevirkende kraft...og fik hermed fradrag for både ind- og udgående moms...ligeledes med tilbagevirkende kraft...og en køber, som havde anmeldt sælger for momssvindel fik ligeledes fradrag for den indgående moms af hans varekøb hos sælger...

Alt i alt er effekten af ind- og udgående moms lig 0, som vi også har skrevet tidligere i denne tråd...

Vi formulerer os jo alle forskelligt...hvor man så tit må konstatere, at der alligevel er enighed

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 16:29
Hej Peter - ja, det ændrer unægteligt sagen noget. Så er de fleste af os vel alligevel rørende enige
Fra Helsinge
Tilmeldt 12. Jul 05
Skrevet kl. 16:37

Så ville jeg også melde mig under fanerne som enig.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:21

Nånånå, så konfliktsky folk er, det er jo ren faneflugt 
- Så må jeg også hellere skynde mig at sige, at den udlægning er jeg også indforstået med. Det var den oprindelig formulering hvor man kunne trække moms fra et hvert køb uanset sælgers status (og uden kommentaren om, at han efterfølgende blev momsregistreret med tilbagevirkende kraft) som jeg var meget uenig i.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:33

Tror skam ikke, at folk her er ligefrem konfliksky...det er vist ikke det, som iværksættere har mest ry for

Men...man kan jo også være lidt for hurtig på aftrækkeren...og derved komme til at misforstå hinanden 

...og så er vi vist nået frem til enighed her i tråden  

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)