Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af firma

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 1420
Fra  Danske Trailløbere Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens

Håber i kan hjælpe mig lidt. Jeg overvejer at starte en webshop hvor jeg vil sælge t-shirts og måske andet tøj.  Jeg har kigget lidt i en tråd, der mindede lidt om mit spørgsmål, men har nogle spørgsmål som jeg håber i kan svare på:

Jeg regner ikke med det bliver et specielt stort foretagende, skal mine kunder så betale moms? Er det ikke noget med at man skal omsætte for mere end et bestemt beløb? Men hvis der ikke er noget med moms, hvad så med skat? skal jeg betale skat af mit overskud, mine indtægter, eller..?? Og skal dette gøres i min selvangivelse?
Skal jeg have et cvr. nr? og hvorledes anskaffer man sig sådan et?

De t-shirts jeg vil sælge vil hovedsageligt være nogle med tryk jeg får lavet. Men jeg har også tænkt mig at opkøbe lidt rundt omkring. Hvis jeg finder en fed t-shirt til en 50''er, kan jeg så bare købe så mange jeg vil, og sælge dem videre til min egen pris? Hvad skal man være opmærksom på???

Hvor skal et sådan firma registreres henne?

Mvh
Nikolaj Astrup Madsen
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:56

Hej Nikolaj!

Først skal du lade dig CVR-registrere hos Erhvervs- & Selskabsstyrelsen, da du skal have et CVR nr., som også skal fremgå af dine fakturaer...
Du skal lade yderligere lade dig momsregistrere hos Erhvers- & Selskabsstyrelsen ved en årlig omsætning på over kr. 50.000,- ...

Du skal betale skat af dit overskud, som gøres på den udvidede selvangivelse...samt evt. få en revisor til at udarbejde en årsrapport...

Vi hjælper gerne med registrering, rådgivning m.v. ... 

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 03:15

Hej Nikolaj,

Sålænge din omsætning er under de 50000 behøves du ikke lade momsregistere, dette skal først ske i det øjeblik du forventer at passere de 50000 i årsomsætning.

Mht. selvangivelse så skal du lave et seperat regnskab for din virksomhed og vedlægge din selvangivelse, du skal self. betale skat af dit overskud

Et par gode steder til at få meget mere vide

Fra Helsinge
Tilmeldt 12. Jul 05
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 07:18

Hej Nikolaj

Husk på at hvis du ikke lader dig moms reg. og du så alligevel runder de 50.000 så skal svare moms af hele din omsætning.

Det ville jo være synd hvis du i december runder 50.000 og du ikke i dine priser har taget højde for at du skal betale 25 % moms.

Regnskab ud af huset www.accp.dk

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 07:34

Dato: 11/15/2005 7:15:55 PM Forfatter:Nikolaj Astrup Madsen

Jeg regner ikke med det bliver et specielt stort foretagende, skal mine kunder så betale moms?

Ja, du skal opkræve moms af dine kunder selvom du ikke omsætter for over 50K.

mvh Carsten
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 07:36
Det vil da også være en klar fordel at få CVR-nummer, da du kan trække alle dine udgifter fra, som er forbundet med din virksomhed. Så længe virksomheden er personlig ejet koster det dig ikke rigtig noget at have CVR-nummeret.
Tilmeldt 22. Oct 05
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 09:17
Dato: 11/16/2005 7:34:15 AM Forfatter: Carsten Jacobsen

Dato: 11/15/2005 7:15:55 PM Forfatter:Nikolaj Astrup Madsen

Jeg regner ikke med det bliver et specielt stort foretagende, skal mine kunder så betale moms?
Ja, du skal opkræve moms af dine kunder selvom du ikke omsætter for over 50K.
mvh Carsten

Specielt skal du være OBS på at du ikke kan fratrække moms så længe du ikke er momsreg.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:23
>Ja, du skal opkræve moms af dine kunder selvom du ikke omsætter for over 50K.

Skal han vel kun, hvis han bliver momsregistreret. Hvis han omsætter for under 50.000 kroner, vil det formegentlig være dumt at lade sig momsregistrere - det er formegentlig primært private, der er målgruppen (?), hvorved momsen blot vil hæve prisen unødvendig.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:34

Hvis ikke du er momsregistreret, er din salgspris altid inkl. moms. Det er bare ikke skildt ud på fakturaen/bonnen/regningen.

Det er nu meget let at lade sig momsregistrere, og med et enkeltmandsfirma er der et minimum af administrative opgaver. I dag bliver man endda tilbudt et gratis kursus af SKAT (nej ikke den langhårede derhjemme, men dem der hed Told&Skal før) som lærer dig det grundlæggende.

/Carsten
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 10:13
> Hvis ikke du er momsregistreret, er din salgspris altid inkl. moms.
> Det er bare ikke skildt ud på fakturaen/bonnen/regningen.

Ret beset er den vel excl. moms - der er jo ikke moms indeholdt i beløbet, hvis man ikke er momsregistreret.
Side 1 ud af 3 (30 indlæg)