Hej alle, Så er jeg stødt ind i et nyt spørgsmål:
Er det i strid med markedsføringslovens regler om tilgift, hvis jeg i samarbejde med et andet firma giver deres kunder et gavekort til vores e-butik i forbindelse med køb hos vor samrbejdspartner? Det vil betyde at kunden betaler penge til vores partner for et af deres produkter, men oven i produktet får et gavekort til vores butik.
Jeg har samtidig hørt nogle rygter om at der er ved at blive lempet på markedsføringsloven - hvis ovenstående eksempel pt. er ulovligt, er der så nogen der ved om dette vil ændre sig i den sammenhæng?
På forhånd tak :) |
Det afhænger primært af relevansen mellem det andet firmas solgte produkt og den tilgift du tilbyder (kombinationssalg). Desuden er der bagatelgrænser, men tilgift kan sagtens være lovligt.
Det bedste overblik får du ved at læse "Forbrugerombudsmandens vejledning om tilgift og konkurrencer" der kan findes på
Udover relevansen til det solgte produkt skal du være opmærksom på dit ordvalg og undgå ord som "gratis" eller "gave" da en gave ikke må være betinget af køb og jeg derfor blot kan bede dig give mig gaven uden at handle hos det andet firma. Det sidste lærte TDC og McDonalds for nyligt da de kørte landsdækkende TV reklamer, "Køb 2 McBacon og få 2 gratis musiknumre fra TDC", det stormede ind med folk på McDonalds der blot hentede de gratis kuponer til musik uden at købe hverken en eller to McBacon. Jeg hentede selv 12 gratis numre før jeg blev træt af det ![]()