Såvidt jeg har forstået, skal man ikke være moms-registreret, hvis man har en omsætning under 50.000 kr. Dermed har man jo heller ikke et CVR-nr.
Nu har jeg hjulpet en bekendt med noget arbejde og vil lave en faktura til hendes firma. Hvordan skal den faktura se ud og hvilke krav skal den opfylde.
Det jeg er ude efter, er specifikke regler for udstedelse af fakturaer, når man ikke er moms-registreret. Alle fakturaer "på min hylde" er udstedt af moms-registrerede firmaer, som følger de retningslinier, der står bag dit link. Så det råd kan jeg desværre ikke bruge.
Jeg er vel nødt til at specificere moms, når modtageren er moms-registeret? Og hvad med CVR, som jeg ikke har?
Når du skriver "Personer, der ikke er momsregistrerede, som udskriver fakturaer for varer og ydelser skal følge ovenstående retningslinjer", henviser du så til punktet "Forenklede fakturaer" eller "Hovedregel"?
Jeg henviser faktisk til begge dele. Du må skrive en forenklet faktura, hvis du opfylder betingelserne for at skrive en forenklet faktura. Men hvis du vælger at skrive en fuldstændig faktura - så er du sikker på, at du opfylder alle forpligtelser, og slipper for at vurdere, om du må skrive en forenklet.