Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandfirma og su ?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 5. Apr 08
Indlæg ialt: 109
Fra  www.adwise.dk Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoer :)

Jeg sider og leger med tanken om at starte et enkeltmandsfirma ved siden af min uddannelse som web-integrator.

Men mit årlige fribeløb ligger kun på 83000 kroner og regner med at tjene mere end det.

Men hvis jeg bruger alt over de 83000 kroner årligt på at købe ting til min virksomhed (annoncer, computere osv.) kommer jeg så til at betale min su tilbage alligevel ?

Skal jeg have et ApS eller andet selskab for at det kan lade sig gøre ?

på forhånd tak :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:00

Hej Mick

Den løsning som oftest bruges i dit tilfælde er, at enkeltmandsvirksomheden bliver beskattet efter reglerne i Virksomhedsskatteordningen.

Dette bevirker, at virksomhedens overskud fordeles i henholdsvis en personlig indkomst og virksomhedsindkomst, hvor det er andelen af overskud til personlig indkomst, som er afgørende for en påvirkning på din SU.

Lidt firkantet sagt er andelen af den personlige indkomst fra virksomheden lig med, hvor meget du har hævet til privat af virksomhedens overskud, hvorfor dette kan styres, så man ikke overskrider grænsen for SU.

Virksomhedsindkomsten er så det resterende overskud, som skal blive i virksomheden i form af aktiver, herunder også likvide beholdninger.

Virksomhedens overskud er efter fradrag af de erhvervsmæssige omkostninger, som du også anfører.

Virksomhedsindkomst beskattes med 25 % aconto, hvor dette efterfølgende betegnes som et "opsparet overskud". Den endelige beskatning sker på tidspunktet, hvor det besluttes at hæve det opsparede overskud, eller i tilfælde hvor de private hævninger overstiger overskuddet og følgelig ved en lukning af virksomheden.

Hilsen

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 09
Indlæg ialt: 770
Fra  HLnet Skrevet kl. 11:08

Jeg synes ikke der er nogen grund til at stifte et ApS, men det er selvfølgelig helt op til dig.

Hvis du stifter et helt almindeligt enkeltmandsvirksomhed, så er det kun "overskudet" som er dét du tjener og skal betale skat af. Altså kan du godt have en stor omsætning uden at have lige så stort overskud, hvis du fx køber computer, internet, smartphone etc. - men så skal du lige huske multimedieskatten :-)

 iPhone 6

Fra Valby
Tilmeldt 5. Apr 08
Indlæg ialt: 109
Fra  www.adwise.dk Skrevet kl. 15:20

Tusinde tak for svarene :)

havde bare fået opfattelsen af at indtjeningen i et enkeltmandsfirma automatisk bare var en del af ens personlige indkomst men så kan jeg jo bare give den gas :)

tusinde tak for hjælpen alle sammen :)

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 15:37

På websiden for SU står alle regler:

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/indkomst/egenvirksomhed/Sider/default.aspx

- og så er der en del tråde her på Amino om selvsamme ;-)

/Søren

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)