Oplæg til debat. Vil et medlemskab af en forening som eksempelvis Mensa gøre det nemmere for en person at få en søgt stilling forhandle løn o.s.v. Kom gerne med input for og i mod. Jeg tror selv at et job som ikke kræver særlige egenskaber eller uddannelse, f.eks i kassen i Netto, vil det være en ulempe. Generelt vil jeg dog se det som en fordel for ansøgeren, f.eks i en stilling som programmør, ingeniør e.lign.
|
Uden at kende Mensa i detaljer (jeg er ikke medlem :)), ville jeg som arbejdsgiver (nuværende lille selvstændig og tidligere direktør for noget større) ikke lægge ret meget vægt på det. - Men selvfølgelig, hvis jeg må provokere lidt, ville jeg for en akademisk uddannet medarbejder i en ansættelsessamtale til et forholdsvis udadvendt job vægte følgende kvalifikationer nogenlunde sådan:
Faglige kompetancer: 25 %
Sociale kompetancer: 15%
Udseende/ udstråling:25%
Intelligens generelt dokumenteret ved medlemsskab af fx Mensa: 5 %
Kemi - om personen "tænder" mig / kan vi tale sammen ect. : 30%
Altså generelt nogen meget lidt målbare kvaliteter. - Men på det tidspunkt har jeg jo nok sorteret alle de dummeste og mindst kvalificerede fra. - Men alligevel: jeg har ansat en del mennesker - og fyret en del gennem årene. - Det er formentligt provokerende, men jeg har altid ansat dem jeg bedst kunne lide - Og fortrinsvist fyret dem jeg ikke brød mig om. - Hvad ellers? :)