Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medlemskab af mensa

Side 1 ud af 7 (70 indlæg)
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Oplæg til debat. Vil et medlemskab af en forening som eksempelvis Mensa gøre det nemmere for en person at få en søgt stilling forhandle løn o.s.v. 

Kom gerne med input for og i mod. Jeg tror selv at et job som ikke kræver særlige egenskaber eller uddannelse, f.eks i kassen i Netto, vil det være en ulempe. Generelt vil jeg dog se det som en fordel for ansøgeren, f.eks i en stilling som programmør, ingeniør e.lign.

Fra København NV
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 20:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uden at kende Mensa i detaljer (jeg er ikke medlem :)), ville jeg som arbejdsgiver (nuværende lille selvstændig og tidligere direktør for noget større) ikke lægge ret meget vægt på det. - Men selvfølgelig, hvis jeg må provokere lidt, ville jeg for en akademisk uddannet medarbejder i en ansættelsessamtale til et forholdsvis udadvendt job vægte følgende kvalifikationer nogenlunde sådan:

Faglige kompetancer: 25 %

Sociale kompetancer: 15%

Udseende/ udstråling:25%

Intelligens generelt dokumenteret ved medlemsskab af fx Mensa: 5 %

Kemi - om personen "tænder" mig / kan vi tale sammen ect. : 30%

Altså generelt nogen meget lidt målbare kvaliteter. - Men på det tidspunkt har jeg jo nok sorteret alle de dummeste og mindst kvalificerede fra. - Men alligevel: jeg har ansat en del mennesker - og fyret en del gennem årene. - Det er formentligt provokerende, men jeg har altid ansat dem jeg bedst kunne lide - Og fortrinsvist fyret dem jeg ikke brød mig om. - Hvad ellers? :)

Fra Ishøj
Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 164
Fra  RR PRINT A/S Skrevet kl. 20:50

Mener du i forhold til om man vil finde jobbet kedeligt, fordi man har en IQ der er høj nok til medlemsskab af Mensa, eller om dem, der skal ansætte en, vil se det som en negativ ting og at man i givet fald vil være fejlplaceret, og man derfor ikke kommer i betragtning til jobbet?

Jeg kan forestille mig, at nogle arbejdsgivere vil føle sig truet på deres egen ufejlbarlighed, hvis de skal ansætte en der har Mensa-medlemsskabet stående i CV´et. Tosset, men sådan er det vist tit...

Jeg ved ikke omd et er en gammel skrøne, men jeg har da hørt, at der er forholdmæssigt mange autister blandt ingeniører og programmører, så det er måske bedre at lede efter en autisk end en der "bare" kan være Mensa-medlem? :-)

Følger lige med i tråden, synes det er interessant...

Fra Ishøj
Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 164
Fra  RR PRINT A/S Skrevet kl. 20:51

@Lars: Enig

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 20:52
IOOS Internet ApS:

Oplæg til debat. Vil et medlemskab af en forening som eksempelvis Mensa gøre det nemmere for en person at få en søgt stilling forhandle løn o.s.v. 

Kom gerne med input for og i mod. Jeg tror selv at et job som ikke kræver særlige egenskaber eller uddannelse, f.eks i kassen i Netto, vil det være en ulempe. Generelt vil jeg dog se det som en fordel for ansøgeren, f.eks i en stilling som programmør, ingeniør e.lign.

Altså, de fleste indenfor de jobs-områder er jo rimlige intelligente, måske ikke lige på Mensa niveau, men så i hvert fald meget tæt på. Så, det er nok ikke i sig selv en vigtighed - men, det er vel aldrig noget dårligt signal at fortælle at man er medlem af en social forening.

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 20:53

Hej Lars.

Tak for dit input

Jeg tænker, der er noget Jante lov i det her. Hvis en chef skal ansætte en medarbejder, så kan der måske være noget psykologisk der spiller ind, ved at han f.eks ikke ønsker at ansætte en person, der sandsynligvis, har en højere IQ end ham. Det er blot en tanke, men det kan jo være at det ligefrem kan være med til at trække det i en negativ retning i forhold til en jobsituation. 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 20:58

Hej Heidi,

Jeg har hørt at Post Danmark testede aspiranter til 'statiske stillinger', da folk med for høj IQ hurtigere sagde op pga. kedsomhed. Om det er en and ved jeg ikke, men det lyder sandsynligt. Mine tanker gik mere i retning af, som du selv er inde på, om det i nogle situationer ligefrem kan gøre at man ikke får jobbet (og havde fået det hvis man ikke var medlem, eller ikke gjorde opmærksom på det).

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 21:00

Michael Richard Warren Olsen aka Wonderboy:
men, det er vel aldrig noget dårligt signal at fortælle at man er medlem af en social forening.

Det er jo så spørgsmålet, om det altid er en god i det i det konkrete tilfælde, og i hvilke situationer det ikke er?

Tilmeldt 4. Aug 10
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 21:05

Nu kender jeg flere der er medlem af mensa, og flere af dem holder det faktisk skjult. Fordi de er af den opfattelse at det er negativt.

Der er nemlig rigtig mange der dømmer en på at man er medlem, fordi så skal man være ekstremt klog på alle punkter. Det er men jo ikke, er man medlem af mensa så er man hurtig til at tænke logisk, men man har måske ingen viden om hvad der er sker rundt omkring i verden.

Så jeg tror det kan trække både op og ned. Det er jo super godt hvis du søger et job hvor du skal tænke logisk, men skal du sidde ved kassen i et supermarked, tror jeg måske godt det kan trække ned fordi man vil blive anset som alt for klog til det job.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 21:11

Tak for input. Det tror jeg også må være den generelle konklusion :-)

Side 1 ud af 7 (70 indlæg)