Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man efterhånden fodre svin med coaches??

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Humlebæk
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har længe haft en drøm om at uddanne mig til coach og starte selvstændig coach virksomhed. Det vigtigste er på plads - det føles rigtigt i min mave. MEN - da det jo også er en uddannelse der koster penge (mellem 30.000 og 50.000 kr. - alene for "grunduddannelsen"), så skulle det jo også gerne være noget jeg kan leve af bagefter, så investeringen ikke er spildt.

Hvad mener I - er der stadig behov for gode coaches derude - eller er der efterhånden så mange om buddet, at man kan fodre svin med dem?

På forhånd mange tak for Jeres input!

Caroline

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 19:36

Umiddelbart siger min mavefornemmelse mig at markedet er ret mæt i øjeblikket.

Jeg har en veninde som har uddannet sig som coach, og jeg ved at hun på trods af et meget stort netværk, skal arbejde rigtig meget for at finde sine kunder.

Men når alt kommer til alt, skal du følge din egen mavefornemmelse. Jeg startede selv som selvstændig for et par år siden,  i en branche som er meget presset i øjeblikket.

Det har ikke været let, og jeg glæder mig stadig til den dag hvor jeg begynder at tjene lidt penge på det :-) 

Held og lykke med det, uanset hvad du vælger 

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 1085
Fra  Linde-media Skrevet kl. 19:38

Jeg ved ikke om mit indtryk er det rigtige - jeg er ikke selv tilknyttet en coach, men jeg kan godt forestille mig at coaches vil blive brugt mere og mere med tiden - fordi virksomheder vil få øjnene op for det. MEN! Jeg tror at man skal være klar til at være anderledes end alle de andre coaches, og tilbyde en anderledes service, eller være i stand til at danne et unikt indtryk. Virkelig have noget at byde ind med - men sådan er det nærmest i hver eneste branche.

Men prøv det dog. Jeg tror det kan blive det FEDESTE job!  

Tilmeldt 14. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:49

Hej Caroline

Som en der nu i 5 år har haft virksomhed med bl.a. coaching, kan jeg fortælle dig, at da coaching ikke er en beskyttet tittel, kan enhver, uden nogen som helst forudsætninger, kalde sig coach. Make-up coach, indretnings coach, well-ness coach, kost coach osv.............. ja, det viser tydeligt at INGEN HELLER IKKE DEM SOM KALDER SIG DET - ved hvad coaching er..

Jeg har også brugt 70.000,- sure kroner og fået international certificering m.m. men aldrig er jeg blevet spurgt om jeg har uddannelsen til det, når jeg er blevet købt til coaching. Det er så udvandet nu, p.g.a. så mange "af arter" og så voldsom misbrug af titlen, så ja, du kan fordre s... med dem.

INGEN KAN LEVE FULDTIDS af coaching i dette land. De som gør, har oprette uddannelser i Coaching for andre eller er tilknyttet flere virksomheder fuldtids eller er KENDT FOR ET ELLER ANDET. EKS.VIS SOFIA MANNING M.FL..  Så hvis du har ambitioner om at leve af det, så tro ikke på alle de som fortæller hvor godt de klarer sig, og hvor meget de tjener. Du skal lave noget ved siden af eller som relaterer til coachingen, efter din uddannelse. Du må ikke satse på at kunne leve af det efter din uddannelse, men jeg synes du skal gøre det når det er et ønske du har. Men sæt forventinger til "levevej" ned. Det vil tage mange år at bygge praksis op. Jeg lever af det, men kun fordi jeg kører foredrag og kurser samtidig. :)

Håber du kan bruge lidt realisme.........:) men ellers held og lykke med uddannelsen, og se dig godt for når du vælger uddannelsen. - det er ligeledes en grå zone.

kh

Lone

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 19:52

Det glemte jeg også at skrive. Hende jeg kender måtte også erkende at det var svært udelukkende at ernære sig som coach, så hun suplere vist også indtægten ved at være hospitalsklovn

Fra Valby
Tilmeldt 6. Apr 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:56

Hej Caroline...

Først og fremmest tror jeg på, at man skal brænde 100% for det man laver! og det mener jeg faktisk man skal uanset om man er selvstændig eller helt almindelig ansat! - Man gør ikke ting særlig godt hvis passionen udebliver.

Når det så er sagt, så er det også et faktum at langt fra alle brænder vildt for det de foretager sig og verden er nok skruet sådan sammen, at vi ikke altid kan brænde 100 % 24/7/365 - MEN så tror jeg det er død hamrende vigtigt at finde andre områder i livet hvor passionen kan flyde frit...behøver ikke altid være i ens job ;-)

Coach er et spændende område, men også et voldsomt gråzone marked, hvor mange naturligt tager uddannelsen fordi de rent faktisk godt kan lide, at "grave lidt i sig selv" og det er jo ikke nødvendigvis dårligt :-).... Jeg ved ikke om markedet er mættet men der er virkelig mange af slagsen og så skal du finde den niche hvor præcis du har et speciale! -

De "kloge"(eller også er de bare "kloge" fordi de tjener fedt på at uddanne coaches!) siger at hvis vi sammenligner os med både USA og England så vil coaching i alle mulige og umulige små nicher være det som både private og virksomheder vil benytte sig af i fremtiden - Tja i gamle dage hed det vist noget så jordnært som rådgivning, men okay det andet lyder lidt smartere og mere "individuelt" og med en snært af egen-indsigt som ekstra bonus :-)

Sidst men ikke mindst, så lyt til din mave og føles alt omkring den uddannelse, så gør det!!! - Måske viser det sig hen af vejen, at det åbner andre og nye døre som du ikke lige havde tænkt på da du gik igang - uanset hvordan du vender og drejer det kan du ikke få nogle garantier for overlevelse efterfølgende :-)...Men dem jeg kender som coaches er glade for uddannelsen og hele den proces de skulle igennem, uanset om de kan leve af det eller ej :-)

Ønsker dig al mulig held og lykke

Helle

Tilmeldt 14. Mar 11
Skrevet kl. 20:10

Lige en kommentar til Helle - coaching er IKKE rådgivning - heller ikke i "gamle dage",  heller ikke vejledning, terapi, eller mentoring, det er jo lige det som er kernen, folk tror det bare er et nyt ord, fordi nogle ikke mestre teknikken..... Du er sådan set bare en SPØRGE JØRGEN der får folk til SELV AT TÆNKE og SELV finde svar....

Ja der er brug for coaching også fremadrettet, men tro mig, så kommer det til at hedde noget andet, så længe dét varer. Så kommer der et nyt "frækt" ord for begrebet og så starter vi forfra med det som så bliver moderne.

Fra Valby
Tilmeldt 6. Apr 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 20:34

TangeHR..... Hmm måske coaching ikke er rådgivning! og muligvis et forkert ord og ja det er en SPØRGE TEKNIK og ja tanken er at få folk til AT TÆNKE SELV og SELV finde svar!...

MEN en god rådgiver KAN OGSÅ den teknik ;-)...ingen mennesker i hele verden bryder sig om at andre fortæller dem hvad de skal, hvad de bør og hvordan og hvorledes. Du kan da også kalde det for en ganske god og velmenende manipulationsteknik, hvor når du er dygtig nok kan spørge om det rigtige og få den der svarer til at tænke nærmere over hvad de vil, hvorfor de vil det og hvad der skal komme ud af det osv osv....

Coaching "Det handler om at stille de rigtige spørgsmål" af Sofia Manning

Hendes seneste nýe " Hvad venter du egentlig på?" som iøvrigt er 2 skide gode bøger :-)... bottom line er, at coaching og uddannelsen som du selv er inde på, er et total gråzone marked. Om vi skal bruge ordet "coaching" eller en forfinet udgave af "rådgivning" syntes jeg faktisk er ganske irrelevant - Dem der nu engang kommer til dig, kommer fordi de et eller andet sted(sagt eller usagt) håber at finde nogel svar de er glade for! - At "man" så i coaching sammenhæng vil gøre denne proces og spørge teknik som noget fuldstændig anderledes end "rådgivning" er jeg ikke enig med dig i :-)...Men jeg ville aldrig selv hyre en "rådgiver" som ikke hjalp mig med at få sorteret i tanker, muligheder, udfordringer osv osv i et samarbejde med mig og udfra devisen, at i sidste ende skal jeg jo selv ønske at "gå den vej" :-)

Og ville selv gøre brug af en "coach" og/eller rådgiver hvis jeg følte mig låst fast i en proces hvor jeg ikke kunne se "skoven for bare træer" og derfor havde brug for en, der var god til hurtigt at få et overblik og lede mig ind på de områder jeg selv var blevet "blind" i forhold til og det ville jeg sådan set gøre uanset hvad hans/hendes titel på denne egenskab var :-)

Sidst men ikke mindst, så ja tror skam der nok skal komme et nyt "ord" for samme evner og spørge tekniker, MEN det skulle jo ikke gerne betyde at du så som COACH lige pludselig ikke kunne bruges mere, bare fordi ordet har fået en anden lyd :-)

Kærligst Helle

Tilmeldt 14. Mar 11
Skrevet kl. 21:31

Jeg er IKKE uenig :)

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 23:00

Coach, Rådgiver, Hjælper, Guide, Guro, Læremester eller andre ord jeg ikke lige kan finde på.

Disse ord er alle sammen dele på samme store smukke træ af visdom om livet. Nogle tættere på stammen end andre og holder år efter år. Andre er som bladene på træet, de holder max en sæson, hvis ikke stormen har taget dem inden.

Som jeg ser det, er hyppen med alle skal være coach, blot en enkelt sæson af grønne blade.

De fleste folk ser kun overfladen, de grønne blade. Og nogle af disse folk vil så gerne være en del af de grønne blade, som næsten alle de andre kigger på. 

De tager så et kursus til kr. 70.000,- hvor de lære at male sig grønne som bladene, og lære at klatre op i et træ, og kravle ud på en tynd gren og sige som vinden.

De fleste falder hurtigt ned. De tager så et nyt kursus til 90.000,- kroner, så de nu kan efterligne et juletræ. De bliver så brugt en enkelt gang en kold vinteraften, smidt ud i haven nogle dage senere og lavet til flis i foråret.

Hvis du vil guide, coache, hjælpe andre mennesker, eller hvad faen du kalder det. Så slå rødder, voks op og bliv et stor smukt træ af viden. Det koster ikke en krone - kun blod, sved og tårer.

Et træ af viden vokser frem stille og roligt, gennem pratisk erfaring med elementerne. Og en skønne dag opdager du at alle folk stå og kigger på dig, og suger din viden til sig.

Der med ikke sagt at man ikke kan bruge en coach, eller man ikke skal tage en uddannelse. Men se ikke kun på de grønne blade, se hele det store smukke træ.

Jeg ønsker dig al held og lykke, og god jord at gro i :-)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)