Jeg sidder her for 3. år i træk med en arbejdsdag på det 12-16 timer....sammenlagt 5 ugers ferie på de 3 år. Adminstrative opgaver der kun holder andre administrative jobs igang...som ikke i sig selv er værdiskabende. Jeg har fået min virksomhed til at stige fra 3 medarbejdere til idag 35 der hver især betaler en hulans masse skat, og vi betaler en masse moms. Dette skal nødvendigvis ikke blive en politisk diskussion,- men hvad fanden har man som iværksætter gang i dette land??? Hvor er guleroden egentlig?? Imorgen er der igen en sygemelding...enhvers ret...det er kun godt vi har et system der sikrer og opretholder en form for socialt sikkerhedsnet,- men da jeg ligesom ikke kan hænge et skilt op i butikken med "Lukket Pga. Sygdom"...og lade de andre ansatte i stikken der skal have deres løn,- må jeg selv - igen...oveni den allerede pressede tidsplan åbne butikken..igen ved 6:00 tiden, og kan se frem til at være færdig ved 23 tiden imorgen med at tælle op, bogføre, søge sygedagpenge, flytte skoleophold, besvare en 5-6 annonce/telefon/sæbe sælgere, afholde ansættelses samtaler, lave vagtplaner etc. Jeg hyler ikke...Selvom dette lyder miskendeligt sådan,- men burde man ikke snart have en snak om vilkårerne for iværksættere og selvstændige. Det vil ALTID være sådan at hvis man stikker snuden frem så risikerer man at få nogen over den...Men vi lever i et samfund hvor næsten alle kæmper for at nedbringe de sociale forskelle med det resultat at man som iværksætter ender med at sidde tilbage med aben,- idet der er det fejlagtige indtryk at man som arbejdsgiver enten tjener kassen...eller kan trække alt fra i skat..??? Hvorfor er der ikke en bonus fra samfundet når man eksempelvis runder at betale en mio i skat fra sine medarbejdere...eller man runder 50 ansatte.....Gaven kunne være en afgiftsfri bil,- en momsfri måned el. lign. enten som tak fra etaten for indsatsen,- eller som kunne opmuntre flere til at tage chancen..- Og noget at arbejde henimod?? Om ikke andet ville det for mig virke som et skulderklap fra en stat der også i valgkampen har rigtig travlt med at give ansatte skattelettelser og forbedrede vilkår...men dem som ansætter dem,- ja de er jo selv uden om det..?? Jeg tror virkelig vi nemt kunne komme lettere gennem finanskrisen, få udlejet de mange tomme butiks og kontor lokaler og få mere i statskassen iform af skatter og afgifter hvis man gjorde springet fra arbejdstager til arbejdsgiver mindre...og mere attraktivt...Bare lige et lidt knottent indlæg.
Jeg kan ikke se at det er statens ansvar, at vi som vælger at drive virksomhed, skal belønnes....Er man i det for pengenes skyld, så er det den forkerte indgangsvinkel.
Det lyder til, at du bør have kigget på dine arbejdsopgaver. Hvorfor skal du sidde med det hele selv? Kan du ikke få dine medarbejdere til at overtage nogle af dine opgaver - eller hyre ekstern assistance til det? Det vil da helt klart give noget mere luft i hverdagen + tage noget af presset af dine skulder :-)
Det er er bestemt heller ikke det jeg skriver...jeg tjente som lønmodtager 8 gange så meget som jeg gør nu...så jeg er ikke i det for pengenes skyld...men jeg mener sgu da bestemt staten har et kæmpe ansvar for at gøre det attraktivt at få iværksætterånden til at blomstre og udvikle sig. det gælder jo om at gøre det private arbejdsmarked så stort som muligt for at kunne øge den offentlige sektor der sørger for din og min fremtidige velfærd.
Det er en rigtig god pointe...men som jeg giver udtryk for i indlægget går lidt af min frustration ud på at strukturen er at alt falder tilbage på arbejdsgiveren....tæller medarbejderen ikke ordentligt op er det arbejdsgiveren revisoren ringer til, er der lidt beskidt i hjørnerne er det arbejdsgiveren levnedsmiddel er efter, passer vagtplanen ikke pga fravær/sygdom er det arbejdsgiveren de ansatte/fagforeningen kommer efter...Dette er fint med mig,- det er ikke det jeg oppunerer mod, jeg vil gerne tage ansvaret, jeg mener bare jeg kan godt se hvorfor rigtig mange undlader at prøve deres idé eller drøm ud i livet...omkostningerne kan kæmpe store...og præmien er meget lille....det bliver hurtigt med friheden som indsats
Det vil ALTID være sådan at hvis man stikker snuden frem så risikerer man at få nogen over den.
Jeg synes det er helt vildt sejt at have skabt en arbejdsplads for så mange mennesker
Det er der ikke ret mange der kan og tør.
- og ja, der er altid nogen der giver en over snuden hvis man stikker den frem. Se bare på Obama eller Bush for den sags skyld. 50% elsker dig måske - men de andre 50% hader dig som pesten. Det er prisen for at tage et standpunkt.
Hvad er grunden til du arbejder 12-16 timer om dagen? Jeg kunne forestille mig at du gør det fordi du er perfektionist og samvittighedsfuld over at gøre "det rigtige". Lige nu ser det dog ud til at du måske har brug for at få en del af ansvaret over til nogen så du igen kan nyde dit liv. Håber det lettede at komme af med lidt luft - det kan vi alle have brug for
Jeg ved ikke om du tror på andre liv efter dette, men uanset hvad, så ved vi i hvert fald du har det her
Der er dog også iværksættere som bare gerne vil lave det de elsker - og var årsagen til, at de startede deres egen virksomhed. De har simpelthen ansat en direktør for deres virksomhed, som tager sig af alt det kedelige. Måske det kunne være en løsning for dig?
Der er jo ikke umiddelbart andre til at tage ansvaret end ejeren/ledelsen af virksomheden. Der er dog mange muligheder og fleksible løsninger, da man som tidligere nævnt ikke behøver at sidde med alle arbejdsopgaver selv. Når du siger præmien er meget lille, så er det jo meget forskelligt fra iværksætter til iværksætter. Der er nogen der er glade for at have øget fleksibilitet, men selvfølgelig skal der da være økonomi i at have sin egen virksomhed - ellers er det jo demotiverende i længden.
Jeg synes det er helt vildt sejt at have skabt en arbejdsplads for så mange mennesker
Hej Gitta
Jeg læser nu mere at den er skabt forbillgt sådan at man selv skal rende og ordene tingene alligevel....Og det er mere det som der dræber vedkomne, end det egentligt er skatter og afgifter. Eller de admintimer.
For enhver med det antal ansatte burde ikke lave andet end sidde på sin fladde og overvåge at alt går ret til.
Der er ikke skabt et ordentligt hiraki i det firma, der er ikke en ansvarsbevisthed, fordi at chefen ordner det alligevel.....
Som jeg skrev er det skam bestemt ikke for at hyle...jeg nyder at arbejde og skabe disse arbejdspladser...Og før da jeg var arbejdstager arbejdede jeg også meget, Jeg har intet mod at arbejde,- og slet ikke hvis det jeg laver er spændende..og det er man jo ofte selv lidt herre over..;-)Men jeg kunne rigtig godt tænke mig et mere broget landskab derude. finanskrisen har taget livet af rigtig mange af dem med modet og ideerne...og fået dem der stod på spring til lige at overveje tingene endnu engang, for at kunne konkludere at det næppe er risikoen og sliddet værd,- Det bør man se på så vi kan få lidt gang i innovationen og inspirationen igen:))
Fuldstændigt enig. Det burde jo sagtens kunne lade sig gøre at vælge det man helst vil arbejde med og finde andre til det man ikke interesserer sig så meget for og suger for meget energi fra det man ønsker at fokusere på.