Hej alle Jeg er ved at udvikle et nyt koncept og er pt. i idefasen. Jeg har selvfølgelig alt for mange ideer og nogle af dem, vil jeg smide videre til jer - hvad er din holdning og kom gerne med tanker? 1) Når jeg ønsker at starte et site op, vil det da være bedst at smide en masse kapital efter hjemmesiden, således den er 100% gennemført eller burde man i stedet lave en testversion, der løbende bliver opgraderet? 2) Hvor hemmeligt bør man holde projektet? Evt. hvilke nøglepersoner vil være en fordel at implimentere her i startfasen? 3) Er det en fordel at en hjemmeside er fuldstændig minded på én speciel kundekreds eksempelvis én hjemmeside til tømrer, én til murer osv. eller kan man slå alle over én streg og lave én fællesside med faner ud til hver enkel faggruppe? Jeg ønsker at benytte mig af affiliate marketing. 4) Er det en fordel at udarbejde projektet med en programmør, der bor i samme landsdel som en selv, således der er en personlig sparring eller er it-kommunikation et udmærket alternativ? Jeg selv ved ikke et hak om programmering og hjemmesider ud over den viden jeg har suget til mig den sidste uges tid - det er faktisk en del 5) Det personlige spørgsmål: Hvor mange herinde har den evne, at de kan røre ved noget også bliver det en succes? Er de gode iværksættere heldige eller kræver det udelukkende hårdt arbejde?
Mvh. Celgaard |
Mit bud er at dele produktet op udfra et behov i Kotlers model og evt visualisere konkurrencen med Blue Ocean Stategy hvis der overhovedet er nogen. Hvis der ikke er nogen, så forbered dig på at det nok skal komme - i hvert fald når det bliver åbenlyst at der er penge i det.
Derudover kan det være smart at se på værdikæden med Porters Value Chain model for at vælge en position og tegne en forretningsmodel. Her er også en rigtigt god metode til forretningsmodel: http://alexosterwalder.com/
Nej, det er ikke smart at lave en stor dyr forchromet IT-løsning. Det vil være smart at dele sit produkt op - evt vha Kotler og Chan&Maubougne. Tag de basale dele først og afprøv dem. Brug noget Agile softwareudvikling eller bare vha "Tickets". Det er i hvert fald mit bedste bud på hvordan man kan matche en markedsbaseret idé med hvordan man håndtere den teknologiske side.
5.) Ikke mig. Jeg ved at ejeren af sitet har lidt af et "Midas Touch" men som han selv har sagt så har han også nogengange løst citeret efterladt "et ordentligt hul i jorden". Hvis man spørger en videnskabsmand som Søren Hougaard der har taget sig tid til at forske i hvad dem med success har gjort, så er risikovillighed en del af opskriften. Med risikovillighed er du også villig til at du evt også risikerer at lave fejl engang imellem.