Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investor til udvikling af software

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan finder man en investor der er interesseret i at skyde ca. 400.000 i udvikling af software?

Det var så lige den korte overskrift. Den lidt længere er: Jeg har undersøgt markedet for et onlineprodukt hvor der er 10-15.000 potentielle kunder i danmark. Når det er oversat til andre sprog så er det nemt at starte op i andre lande.

Problemet er at der skal bruges ca. 1 år på at få det lavet, testet og startet op. Selve udviklingen kan deles op i etaper á 3 måneder hvor det ser ud som følgende:

1. etape - Udvikling af softwaren som er klar til de første udvalgte der er interesseret i at teste det

2. etape - Her bliver det finpudset og når 2. etape er slut bliver der trukket flere kunder ind der vil være med til at teste.

3. etape - Her skal der laves materiale og findes kunder. Mange af kunderne bruger allerede sådanne stykke software men de er ikke helt tilfredse med det. Derfor kan de blive potentielle kunder. Når 3. etape er slut er produktet færdigt og klar til at blive åbnet for offentligheden.

4. etape - Her skal der kigges på brugsstatistik og lyttes til kunderne. Der kommer helt sikkert en række funktioner som de ønsker.

Når året er gået er der et produkt der kan "køre selv" hvorfor jeg ikke skal bruge mere end et par dage om ugen på ny funktionalitet og kan derfor finde indtægt andet steds.

Indtægt herefter bliver delt ud til investor og til drift.

For at tage de rå tal:

Kapitalbehov: 360.000 kr

Tilbagebetalingsperiode: 3 år

Investor ønsker: 720.000 kr

Med en pris på 300 kr for kunder vil dette betyde at en fast kundekreds på 70 kunder der abonnerer på produktet over 3 år vil dette beløb være hjemme. Dette er 0,7% af det samlede marked.

Tallene kan naturligvis justeres efter behov (det er det smukke ved tal). Men efter jeg har undersøgt markedet så brænder jeg for at få lavet dette.

Desværre har jeg ikke selv den slags penge for så havde jeg gjort det og jeg sidder nu og laver opgaver for andre for at kunne betale husleje m.m. En investor vil fjerne dette led så jeg vil kunne fokusere 100% på det.

Så spørgsmålet er nu bare.... hvad gør jeg? HVORDAN gør jeg?

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej SætterIværk

Jeg tror, at du har lavet en regnefejl:
(70 kunder) x (300 pris) x (3 år) = 65.000
Og det forudsætter, at du har alle 70 betalingskunder fra måned 0 i år 1, samt ingen udbetaling af løn til dig.

En mere korrekt beregning er:

År 1 2 3
Kunder 0 1.200 1.200
Pris 300 300 300
Omsætning 0 360.000 360.000
Omkostninger 400.000 0 0
Resultat -400.000 360.000 360.000
Investering 400.000
Akkumuleret 0 360.000 720.000

Så er der heller ikke lagt omkostninger ind til hosting, markedsføring, forsikringer, etc. Desuden får du ikke noget udbytte før efter år 3. Men det kræver, at du fra år 2 måned 0 har 1.200 betalende kunder.

Jeg håber, at finder en invester, for jeg er blevet nysgerrig efter hvad det er.

Dbh. Aleksander

Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 182
Skrevet kl. 09:47

Hej.

Jeg er lidt usikker på om jeg har misforstået dit ønske.

Du vil have at en investor smider 360.000 DKK som skal dække dine løn i 1 år. Man vil så til gengæld få fordoblet sine penge over 3 år, således at de første 720.000 DKK vil investoren få?

Ejer investoren 99% af firmaet/projektet? Det ligner ikke at du skal satse noget i projektet.

Tilmeldt 7. Jun 06
Skrevet kl. 09:49

Aleksander: Mon ikke det er en månedspris på 300 DKK? 70 x 300 x 12 =  252.000 DKK pr. år. 

Tilmeldt 13. Feb 08
Skrevet kl. 09:50

Aleksander:
Jeg tror, at du har lavet en regnefejl:
(70 kunder) x (300 pris) x (3 år) = 65.000

Den fandt jeg også selv. Kunderne skal betale 300 kr pr måned og så ser regnstykket anderledes ud:

70 kunder * 300 kr * 12 måneder * 3 år = 756.000

Aleksander:
Så er der heller ikke lagt omkostninger ind til hosting, markedsføring, forsikringer, etc.

Det er korrekt. Jeg forventer dog at der kommer mindst 200 kunder men de 70 er kun for at investors del er hjemme.

Aleksander:
Desuden får du ikke noget udbytte før efter år 3

Det er ikke vigtigt for mig at jeg får udbytte med det samme men forventer at det kommer efter en årrække. For mig er det ikke pengene der driver værket, men lysten til at lave et produkt som markedet står og mangler selvom der allerede findes adskellige - så ved jeg at det JEG vil lave vil gøre en forskel.

Aleksander:
Men det kræver, at du fra år 2 måned 0 har 1.200 betalende kunder.

Da der manglede info om at det er abonnement så er dit tal forkert - min forventning er at når vi rammer år 2 måned 0 så er der 100 kunder der løbende abonnerer på produktet.

Jeg sidder allerede og har navne på det første 300 potentielle kunder samt kender 2 firmaer hvor jeg kan tage kunder fra. Det kræver blot at produktet kører.

Tilmeldt 13. Feb 08
Skrevet kl. 09:56

Ib Leif:
Du vil have at en investor smider 360.000 DKK som skal dække dine løn i 1 år. Man vil så til gengæld få fordoblet sine penge over 3 år, således at de første 720.000 DKK vil investoren få?

Korrekt - det er naturligvis hvis det går godt for selskabet.

Ib Leif:
Ejer investoren 99% af firmaet/projektet? Det ligner ikke at du skal satse noget i projektet.

Den kan deles op i 2 dele:

1) Investor og jeg ejer hver 50% af selskabet

2) Investor ejer 99% af selskabet og jeg ejer retten til en version af koden.

Jeg forstår godt hvad du mener og har set mange der skal bruge en programmør og han vil få x% af firmaet. Jeg vil også sige at mit tilfælde er specielt fordi investor kommer med pengene og jeg bidrager med min tid.

De eksempler jeg har set som du regner med er hvor det er projektejer som vil have en programmør til at bruge sin tid og derefter få x%. Jeg går selv ind som programmør på projektet men mangler financeringen.

Tilmeldt 7. Jun 06
Skrevet kl. 10:13

Ved ikke om jeg ser forkert på de her forhold imellem idéhaver og investor, men når investor betaler hele gildet, så bidrager du jo ikke med noget som helst. Han kunne jo lige så godt tage sin pengepose og betale en programmør for at udvikle et projekt/koncept, hvor han så ville eje 100%.

Jeg savner lidt at du også bidrager/satser noget. 360.000 i årsløn er jo ikke at leve på et minimum.

Nå... det var ikke for at ødelægge noget her i dit indlæg, men det er jo et "debat-forum". :-)
Du skal have al muligt held og lykke med at komme igang med projektet.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 10:23

Undskyld mig lige.... Et par spørgsmål...

- Tror du ikke at potentielle investorer selv får idéer?

- Hvordan tror du at investoren har tjent sine penge? En god ide måske?

Du har reelt ingenting. Du har en ide som du endnu ikke ved om er god eller ej.

Har du evt. en track record? Når der skal investeres ser man typisk på teamet. Tror man på at de kan gøre det? Har de tidligere erfaringer inden for markedet, med at få solgt et produkt osv.

Du beder reelt en investor om at tage den fulde risiko (du får jo løn). Det hænger i min verden slet ikke sammen (og jeg er selv ved at undersøge muligheden for at investere 100.000 i en "ide").

Hvis jeg var dig ville jeg få skrabet 50.000 sammen og så prøve at få outsourcet en alpha version af dit produkt som du kan vise til evt. investorer (dette forudsætter selvfølgelig at du ikke allerede havde regnet med outsourcing priser i de 400K).

Investorer er langt mere tilbøjelige til at ville investere i noget de allerede kan se fungerer (hvis de vel og mærke tror på dig som person).

Tilmeldt 13. Feb 08
Skrevet kl. 10:24

Ib Leif:
Ved ikke om jeg ser forkert på de her forhold imellem idéhaver og investor, men når investor betaler hele gildet, så bidrager du jo ikke med noget som helst. Han kunne jo lige så godt tage sin pengepose og betale en programmør for at udvikle et projekt/koncept, hvor han så ville eje 100%.

Lige præcis - Det er også derfor at det er svært at finde investorer, men her er fordelen for os at JEG sidder med kompetencer inden for det område jeg har kig på. JEG sidder med interessen i det der skal laves da det er noget jeg har haft kig på i en årerække.

Ib Leif:
Jeg savner lidt at du også bidrager/satser noget. 360.000 i årsløn er jo ikke at leve på et minimum.

Beløbet kan sagtens skæres ned. Det kan ydes som et lån og så snakker vi måske 240.000 istedet. Alt er relativt og det er blot for at få nogle frem som måske er interesseret (nu er det heller ikke et par millioner og en fornem adresse der er ønsket da det hele laves hjemmefra).

Men jeg tror at du misforstår med at jeg ikke bidrager med noget. Mit bidrag er 8 timers arbejde 5 dage om ugen på projektet. Det svarer i runde tal til en timepris på 187 kr. Hvis jeg "bare" var en ide-mager som fik en ide og skulle bruge en investor til at betale en programmør - så ja... så vil det være et problem. Men her er jeg selv programmøren som har ideen og som har brugt år på at finde ud af hvordan den skal laves.

Ib Leif:
Nå... det var ikke for at ødelægge noget her i dit indlæg, men det er jo et "debat-forum". :-)

Du har ikke ødelagt noget - jeg vil hellere have folk kommer med kommentarer til det så jeg lige får de små grå til at arbejde end rygklappere.

Ib Leif:
Du skal have al muligt held og lykke med at komme igang med projektet.

Tak skal du have.

Tilmeldt 13. Feb 08
Skrevet kl. 10:34

Rasmus Lindgren:
- Tror du ikke at potentielle investorer selv får idéer?

Jo det gør de da - men andre gange får andre ideer.

Rasmus Lindgren:
- Hvordan tror du at investoren har tjent sine penge? En god ide måske?

Ja da. Eller hårdt arbejde. Måske er der en investor som gerne vil have forrentet nogle penge.

Rasmus Lindgren:
Har du evt. en track record? Når der skal investeres ser man typisk på teamet. Tror man på at de kan gøre det? Har de tidligere erfaringer inden for markedet, med at få solgt et produkt osv.

Ja det har jeg. Jeg forventer ikke at der dumper en check ind af døren i morgen og tager naturligvis møde med potentielle investor og forklarer min ide fuldt ud. Jeg vil bare ikke på et åbent forum lægge alle kort på bordet.

Rasmus Lindgren:
Du beder reelt en investor om at tage den fulde risiko (du får jo løn).

Det korte svar: Ja det gør jeg. Men hvis en investor ser en ide og tror på den så tager de jo også den fulde risiko der. En investering er jo ikke en garanti om at der kommer penge ud i den anden ende, men et spil hvor man satser x kr og håber at det giver y kr retur.

Rasmus Lindgren:
Hvis jeg var dig ville jeg få skrabet 50.000 sammen og så prøve at få outsourcet en alpha version af dit produkt som du kan vise til evt. investorer (dette forudsætter selvfølgelig at du ikke allerede havde regnet med outsourcing priser i de 400K).

Det er ikke noget problem for mig at få skrabet 50.000 sammen (dem har jeg allerede i maj) og intet bliver outsourcet da jeg laver det hele selv. En del af det software der skal laves ER allerede lavet og der er servere klar til driften. Jeg har godt fulgt dit outsourcing-kursus og syntes at det er godt.

Rasmus Lindgren:
Investorer er langt mere tilbøjelige til at ville investere i noget de allerede kan se fungerer (hvis de vel og mærke tror på dig som person).

Jeg er allerede ved at lave det i den sparsomme fritid jeg har så der vil jeg kunne vise investor ideen i det. Det jeg godt kunne tænke mig er at fokusere 100% på produktet.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)