Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Intern linkstruktur

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa. Jeg har gået og tænkt lidt over interne linkstrukturer, efter at jeg læste Franks gode indlæg her: http://www.amino.dk/blogs/frankhellerupmadsen/archive/2011/02/13/link-til-dig-selv.aspx

Rigtigt mange sider på nettet består af en forside, en masse listevisninger og en masse "produkt"-sider. Plus det løse. Det som man typisk gerne vil have google til at indeksere er ens produktsider.

For at lede google hen på ens produktsider, skal man selvfølgelig i gang med at lave noget intern link building. Mange gør det ved at lave listevisninger med f.eks. 50 resultater, der linker videre til produktsiderne. Men hvis man har store kategorier og samtidigt ønsker at indele listevisningerne alfabetisk, får man først en url der ser sådan her ud:

minside.dk/produkter?side=1&bogstav=a

Denne side linker til de første 50 produkter, der starter med bogstavet a, samt til følgende url:

minside.dk/produkter?side=2&bogstav=a

Denne linker så til de 50 næste og til side 1 og 3 osv. osv.

Det er dog velkendt at Google ikke bare fortsætter med at følge disse links, så når man når ud i, at google har fulgt 10 links, hvor den eneste ændring i url'en er side=x, kunne man forestille sig at crawleren stopper der.

Mit spørgsmål går så på, om det ikke for det meste vil være de produkter som kommer frem på de første sider i ens listevisning, som bliver indekseret af google. Og hvordan får man så google til at indeksere produkter der starter med å på side 42?

PS: Jeg er godt klar over, at man selvfølgelig skal sætte "noindex, follow" på alle sine listevisninger.

Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Thomas

Tag også et kig forbi mit blogindlæg fra april om intern linkstruktur.

Forstår jeg dig ret, er det du prøver at lave noget der ligner et html sitemap til din webshop. Autogenererede sitemaps af den type som du skriver til sider med flere hundrede produkter, er ofte ikke så effektive som hvis de havde været håndbyggede. Et internt link til produkt 301 vil jo ved 50 produklter på hver side, være gemt ned mindst 6 klik fra din forside, så jo mindre du linkbuilder hver enkelt sitemapside internt, vil det være begrænset hvor meget linkværdi der når ud til dine fjerneste sitemapsider, og dermed begrænset hvor meget linkværdi der internt kan fordeles ud til dine produktsider.

Ordentlig intern linkbuilding tager sin tid, på samme måde som det tager lang tid at skrive gode unikke produkttekster, for at undgå dublicate content. Ved at håndbygge de enkelte links får du meget mere værdi ud, samt ankertekster der varierer.

Gode måder at lave intern linkbuilding på webshops er blandt andet: interne links i kategoribeskrivelserne, interne links fra et produkt til andre lignende produkter, samt opsamlingssider på din webshop, hvor du skriver nogle artikler og anbefaler produkter der knytter sig til artiklen. En måde at udføre sidstnævnte i praksis, kan være at lave en blog eller artikeldel på din webshop, som udgiver omtale type opsamlingssider med 5-10 idéer til produkter der kan være nyttige for kunden. Disse kan med fordel både bruges til intern linkbuilding, samt tll at målrette nye søgeord. Nu skriver du ikke hvilken type webshop som du driver, men et eksempel kunne være at du solgte sko og støvler - i så fald kunne du lave en modedel, hvor du kunne skrive om de nyeste trends, for herefter at henvise til bestemte produkter.

Så med andre ord: skal du virkelig sparke røv, er du nødsaget til at bruge en del mere tid og kræfter - desværre!

/ Emil

Fra Aarhus
Tilmeldt 31. Aug 05
Indlæg ialt: 169
Fra  Microsys Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan evt. prøve bruge et værk som A1 Website Analyzer og så se hvordan importance er distributeret ud på din produkt sider. (Programmet forstår http redirects, meta redirects, canonical, noindex, nofollow osv.) Desto mere "link juice" der når ud til dine produkt sider, desto bedre efter min mening.

 

Ting du kan prøve:

Du kan evt. sørge for dine produkt sider automatisk linker til relaterede produkter.

Se efter om du har uvigtige links der går igen i din side.

Brug optimal anchor tekst overalt.

 

Før i tiden kunne man decideret PageRank sculpt (en smule i hvert fald) interne links ved nofollow alle uvigtige links, fx til kontakt sider osv.

Prøv vores nye produkt TechSEO360.com for Windows og Mac - og se vores teknisk SEO med TechSEO360 video på YouTube

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)