Du opretter en konto i dit bogføringsprogram "multimediebeskatning, ejer" hvor du krediterer 3000 kr. (ingen moms). Du debiterer konto for private udgifter/indtægter. Dermed forbedrer du virksomhedens resultat med 3.000 og betaler på den måde skat af beløbet.
Omkring virksomhedsoplysninger, skal du krydse af hvorfor du er fritaget samt krydse af omkring revisorassistance.
Hvis der ikke er afregnet løbende multimedieskat (f.eks. indehavere af personligt ejede virksomheder), skal der bogføres en egenandel på 3.000 kr. (ingen momskode) ind i kredit i driften og i debet på Mellemregning/Hævet privat/Ikke fradragsberettigede udgifter i egenkapitalen. Hermed bliver beskatningen korrekt. Yderligere må beløbet føres i rubrik 350: Private andele, hvor der så skal sættes x i “andet”, siden multimedierne mærkeligt nok ikke har fået sit eget punkt her.
Altså. Så jeg skal altså oprette og kreditere en konto i kontoplanen ved navn Multimedieskat, ejer og debitere "Årets hævninger, øvrige" der i min kontoplan har nummer 6131.
Jeg er altså i tvivl om hvor i kontoplanen "Multimedieskat, ejer" skal placeres - under administrationsomkostninger?