Det er et virkelig interessant spørgsmål, du tager op. Vi har forsøgt at skabe et forretningskoncept, som udover at skabe fordelagtige muligheder for vores annoncører og Dagens Kup ligeledes tilgodeser nogle humanitære formål, som vi gerne vil støtte. Men når du taler om Corporate Social Responsibility og Fair Trade som kriterier for accept af vores annoncører, så føler vi, at det går væsentligt ud over de muligheder, vi har for realistisk at vurdere vores kunders etik og praksis. Det er oplagt, at vi nøje vil overveje et engagement med en virksomhed, som gang på gang kommer i offentlighedens søgelys på grund af problematisk forretningsførelse. Ingen tvivl om det. Men skal vi afvise at bringe et tilbud på I-pod’s eller Mac-computere, fordi de for en måned siden røg ind i en skandalesag om produktionsvilkårene på deres fabrikker i Kina? Apple er rangeret som verdens næstbedste brand i den seneste opgørelse fra brandchannel.com . Det er svært. Du nævner Nike. Nike har haft mange sager i Asien med børnearbejde. Det samme har Adidas og Puma ... og mange, mange andre globale brands. Men samtidig er det virksomheder, som bruger ekstremt mange midler på at forbedre produktionsforholdene hos deres underleverandører. Hvis du besøger rent ’lokale’ fabrikker, så finder du noget værre. Mærsk leverer tonsvis af skrald til Kina, som ingen kan redegøre for og blev smidt ud af Irak for uetisk forretningspraksis. Mærsk ejer store dele af Danske Bank og Dansk Supermarked, og bidrager samlet med 16 procent af det danske BNP. Skal man holde sig fra Føtex? Skal Dagens Kup afholde sig fra at annoncere for produkter associeret med Mærsk? En sådan sondring mellem etisk og uetisk forretningsførelse er simpelthen for kompleks for os, fordi det fordrer en forhåndsviden om produktionsvilkår og ejerskabsforhold, som vi ikke realistisk kan have. Det må vi på forhånd erkende. Derfor vil Nike også kunne annoncere hos os. Vores moralske og etiske engagement er nødt til at være baseret på faktorer, vi selv kan kontrollere. Det kan vi med SOS-Børnebyerne. Med venlig hilsen René |
Hej René
Det er fedt at du har givet det en tanke. Jeg ved udmærket at det er kanonsvært, for ikke at sige næsten umuligt, at være gennemført hellig på dette område. jeg ved også at der bliver gjort en stort arbejde blandt mange producerende virksomheder for at indarbejde csr og for manges vedkommende er det kanon, at der blot bliver gjort en indsats. Store gobale koncerner har flere tusinde underleveradører og mange sten har ikke været vendt. Nike var blot en eksempel blandt mange. (men den med at de bruger ekstremt mange midler passer ikke. De har tjekket deres produktionsled 2 faser bagud ud af 12-13 stykker. Måske har de styr på hvordan snørrebåndende bliver sat i skoene og hvordan de bliver stoppen i papkassen. Resten er fucked-up. Men igen - jeg er ikke specielt ude efter Nike. Det var bare eksempel blandt mange).
Lad os bare slutte den her- jeg vil nødigt beskyldes for at ændre emnet i din tråd
. Jeg kunne blive ved men så må det blive et andet sted..