Prøv du at forklare en virksomhed at alle dens fortrolige breve skal printes af en eller anden ung-arbejder i tyskland og puttes i kuvert, for at de kan spare 1 kr. ;-)
Ved Du hvad et automatisk kuverteringssytem er?
Velkommen til 1950 
Det ved jeg skam, men jeg ved også at det er noget af en udgift og den udgift skal pålægges kunderne i sidste ende, hvilket går fra fortjenesten.
Men lad os da tage argumentet med at man bestiller en fin kuverteringsmaskine til et par 100k eller mere og alligevel får det til at løbe rundt efter at have afbetalt en kuverteringsmaskine, så kommer der stadigvæk risikoen ved at den digitale fil skal sendes eller uploades til systemet (via mail skal den krypteres og kunderne skal have installeret det korrekte krypteringssetup), via sftp bliver det besværligt fordi de færeste er vant til at bruge sftp og normal ftp er hullet som en si, hvilket kræver sikkerhedskontrol, certifikater, sikkerhedspersonel og garantier for at filen på intet tidspunkt håndteres manuelt eller er tilgængelig manuelt for en person.
Det var bl.a. et af de problemer NemID har måtte kæmpe med fordi, bare det at maskineriet går i stykker og skal debugges åbner op for brud for fortroligheden.
Der findes selvfølgelig tilnærmelige løsninger på disse problemstillinger, godkendte medarbejdere osv, i og med at der allerede findes kuverteringsvirksomheder der laver den slags, men som det bemærkes af andre postere i tråden så er det sjældent frimærket der er den dyreste løbende udgift i den slags løsninger.
Så hvis hele besparelsen på frimærkerne går til at sikre fortroligheden via dyrt udstyr, certificeringer osv, så er der ikke meget idé i projektet til at starte med.
Nogen gange glemmer folk at fokusere på de ekstra udgifter der kommer ved at flytte en produktion / opgave til et billigere sted/arbejdskraft, hvilket er det der næsten altid sker i outsourcing situationer af f.eks. software. Det kan godt være at programmørtimerne er billigere, men spildt tid på besværlig kommunikation, manglende fleksibilitet pga afstanden osv er udgifter man ikke har haft tidligere og derfor glemmer at regne med.
Det samme synes jeg sker her (derfor mit oprindelige korte svar, der forsøgte at give udtryk for det samme, da jeg kun ser den potentielle gevinst der nævnes hvis man sparer på alt og bruger billige ung-arbejdere og meget lidt sikkerhed). Det kan godt være at frimærkerne er billigere, men den ekstra process og dyrt udstyr der skal til for at sikre det samme niveau af kvalitet og fortrolighed som sker ved kuvertering internt i virksomheden, skal også regnes med. Gør man det så falder fordelen pga de ekstra udgifter.
Den primære fordel opstår hvis man virkelig har stordrift nok til at købe de dyre maskiner, forhandle de store aftaler med leverandør af kuverter og måske endda forhandle portoprisen ned, men så skal man være i stand til at starte med en kæmpe volumen fra dag, ét hvilket gør det til et noget besværligt iværksætterprojekt, da de færeste lige står med underskrevede kontrakter på 1000 vis af breve der skal sendes hver dag.
Så i min verden står idéen lidt som noget der lyder profitabel hvis man ser på de store linjer og ikke bekymrer sig så meget om detaljerne i budgettet og risikoen man skal tage (typisk iværksætter model: "jeg har fundet en fantastisk ide, man skal bare lige ..."), men når man tænker lidt mere over det, så skal man være mere end normal risikovillig med sin kapital over en længere periode eller dygtig sælger for at have en chance for at tjene penge på det i det lange løb, da du skal sikre virksomhederne den samme fortrolighed som de har ved egen kuvertering og det kræver en gevaldig investering. :)
/just my 2 cents