Prøv du at forklare en virksomhed at alle dens fortrolige breve skal printes af en eller anden ung-arbejder i tyskland og puttes i kuvert, for at de kan spare 1 kr. ;-)
Der spares 1 krone på firmærker, men derudover spares der også på konvolutten, pakninge mm...
Så den totale besparelse er vidst meget større ;D
Som nævnt i den anden post så antager du at det er gratis at køre en virksomhed, at pakke breve, ordne sikkerheden omkring det m.v. hvis man skal kunne sende et brev inklusiv konvolut, pakning m.v. for 7 kr når 3,5-5 kr går til frimærket i tyskland :-)
Lad os bare antage at du får det til billigste takst og kan købe et tysk frimærke til 3,5. For 7 kr har du så 3,5 kr tilbage pr brev, til at investere i kuverteringsmaskine, konvolutter, papir, lager-, opmagasinering af virksomheders brevpapir (de fleste virksomheder foretrækker at breve sendes på deres specielle brevpapir og også gerne med konvolutter med logo - dette kan dog klares med en farveprinter eller lignende, men så fravælger du formodentlig de store virksomheder som virkelig kan give en god volumen, primært fordi de ofte går rigtig meget op i de ting), printer, blæk til printer, sikkerhed omkring data'en, m.v.
Hvis vi bare antager at du sender ca 5000 breve om dagen med et snit på 20 dage på en måned, så tjener du 350.000 kr i bedst case scenario. Det kan da lyde som en del, men stiger portoen bare en krone fra Tyskland så mister du 100.000 af din forventede månedlige omsætning.
Hvis vi antager at et brev kan printes og pakkes m.v. for ca 1,5 kr i udgifter (konvolut, papir og blæk), hvilket jeg ser som en ekstrem optimistisk pris selv i stor volumen, så er vi nede på 200.000 dkr om måneden på de 5000 breve om dagen. Skal der så være til nogen medarbejdere og sociale omkostninger for dem, så lad os sige 3 mand høj (sælger, kundeservice, systemadministrator), så ryger der ca. 100.000 der, så er vi nede på 100.000 om måneden. Derfra skal vi så have nogen udgifter til lagerhal og kontor, det ved jeg ikke hvad koster i tyskland men er det meget forkert at sige det koster min 50.000, hvis der skal være et sikkert kontor til maskineri og en lagerhal? Så er vi nede på 50.000.
Begynder vi at regne diverse omkostninger til bogføring, revisor, diverse udgifter m.v. som det kræver at drive de fleste virksomheder så kan vi nok barbere en 10-20.000 af hver måned og vi er på 30.000. Derfra skal så trækkes eventuelle uforudsete udgifter til nedbrud af maskiner og reparationer m.v. et formodentlig ikke uanseeligt beløb når der er tale om digitale maskiner, som næsten altid kræver en konsulent eller lignende for at få dem til at spille.
Så skal der bruges noget på marketing, men lad os bare ignorere denne her post fordi iværksætteren har det bedste netværk i verden, så han kan skaffe kunder uden markedsføring.
Tilbage står du så med 30.000 om måneden, der på et år giver 360.000 kr. Det forudsætter at man er i stand til at få ordre for 5000 breve pr dag i snit og alle betingelser er optimale og forbliver det (ingen portostigning eller lignende). I regnestykket er der så ikke taget højde for ny-investeringer, softwarelicenser, telefoner, spildtid m.v. men kun de største umiddelbare udgifter. Mit bud er at realresultatet vil være væsentlig mindre.
Jeg ved ikke umiddelbart hvad det kræver af kunder for at få 5000 breve om dagen, men umiddelbart synes jeg det lyder som en pæn sjat, men jeg kan tage fejl.
Min egen analyse af projektet er at firmaet er baseret på et temmelig risikofyldt grundlag hvor det primært er eksterne upåvirkelige faktorer der bestemmer virksomhedens eksistensgrundlag (portoprisen i tyskland kontra danmark), den kræver en del investeringer før den kan køres i gang med med overskud på driften og den virker ikke til at være replikerbar i andre lande (england, frankrig osv), så det er svært at vækste ud over hvad der findes af virksomheder i Danmark der har brug for servicen. Det vil også næsten gøre det umuligt at få investorer til at smide penge i det da der er et meget lille vækstpotentiale og derfor vil man sikker kunne starte den op som en sidegeschæft eller som en afdeling til en anden lignende virksomhed (trykkeri eller lignende), men som selvstændig idé har den ikke på papiret ret meget potentiale i min bog. :-)