Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gratis idé til millionforretning...Men er der nogen der tør?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Har Post Danmark ikke stadig monopol på breve under 50g, eller slutter monopolet i år?

Hvis PD ikke stadig har monopol er det da en god ide. :)

Kommer snart...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

tænkstort:

Har Post Danmark ikke stadig monopol på breve under 50g, eller slutter monopolet i år?

Hvis PD ikke stadig har monopol er det da en god ide. :)

Det er her, at hele dette setup bliver en smule semi-komisk...

For du sender brevene med DeutschePost, dvs det er PostDanmark, som ender med at levere brevene ud til modtagerne... Bare til en meget lavere pris, end hvis de blev sendt fra DK ;D

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 18:51

tænkstort:

Hvis det sendes fra udlandet er det underordnet, eftersom Post Danmark heldigvis ikke har internationalt monopol.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 19:02

"D'oh!" Big Smile Jeg havde ikke lige regnet ud at det var PD selv, der skulle dele brevene ud her i Danmark. Smile

Kommer snart...

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 17:09

Lagersalg123 - JEN:

Oscar Eg Gensmann:

Prøv du at forklare en virksomhed at alle dens fortrolige breve skal printes af en eller anden ung-arbejder i tyskland og puttes i kuvert, for at de kan spare 1 kr. ;-)

Ved Du hvad et automatisk kuverteringssytem er?

Velkommen til 1950 Smile

Det ved jeg skam, men jeg ved også at det er noget af en udgift og den udgift skal pålægges kunderne i sidste ende, hvilket går fra fortjenesten.

Men lad os da tage argumentet med at man bestiller en fin kuverteringsmaskine til et par 100k eller mere og alligevel får det til at løbe rundt efter at have afbetalt en kuverteringsmaskine, så kommer der stadigvæk risikoen ved at den digitale fil skal sendes eller uploades til systemet (via mail skal den krypteres og kunderne skal have installeret det korrekte krypteringssetup), via sftp bliver det besværligt fordi de færeste er vant til at bruge sftp og normal ftp er hullet som en si, hvilket kræver sikkerhedskontrol, certifikater, sikkerhedspersonel og garantier for at filen på intet tidspunkt håndteres manuelt eller er tilgængelig manuelt for en person.

Det var bl.a. et af de problemer NemID har måtte kæmpe med fordi, bare det at maskineriet går i stykker og skal debugges åbner op for brud for fortroligheden.

Der findes selvfølgelig tilnærmelige løsninger på disse problemstillinger, godkendte medarbejdere osv, i og med at der allerede findes kuverteringsvirksomheder der laver den slags, men som det bemærkes af andre postere i tråden så er det sjældent frimærket der er den dyreste løbende udgift i den slags løsninger.

Så hvis hele besparelsen på frimærkerne går til at sikre fortroligheden via dyrt udstyr, certificeringer osv, så er der ikke meget idé i projektet til at starte med.

Nogen gange glemmer folk at fokusere på de ekstra udgifter der kommer ved at flytte en produktion / opgave til et billigere sted/arbejdskraft, hvilket er det der næsten altid sker i outsourcing situationer af f.eks. software. Det kan godt være at programmørtimerne er billigere, men spildt tid på besværlig kommunikation, manglende fleksibilitet pga afstanden osv er udgifter man ikke har haft tidligere og derfor glemmer at regne med.

Det samme synes jeg sker her (derfor mit oprindelige korte svar, der forsøgte at give udtryk for det samme, da jeg kun ser den potentielle gevinst der nævnes hvis man sparer på alt og bruger billige ung-arbejdere og meget lidt sikkerhed). Det kan godt være at frimærkerne er billigere, men den ekstra process og dyrt udstyr der skal til for at sikre det samme niveau af kvalitet og fortrolighed som sker ved kuvertering internt i virksomheden, skal også regnes med. Gør man det så falder fordelen pga de ekstra udgifter.

Den primære fordel opstår hvis man virkelig har stordrift nok til at købe de dyre maskiner, forhandle de store aftaler med leverandør af kuverter og måske endda forhandle portoprisen ned, men så skal man være i stand til at starte med en kæmpe volumen fra dag, ét hvilket gør det til et noget besværligt iværksætterprojekt, da de færeste lige står med underskrevede kontrakter på 1000 vis af breve der skal sendes hver dag.

Så i min verden står idéen lidt som noget der lyder profitabel hvis man ser på de store linjer og ikke bekymrer sig så meget om detaljerne i budgettet og risikoen man skal tage (typisk iværksætter model: "jeg har fundet en fantastisk ide, man skal bare lige ..."), men når man tænker lidt mere over det, så skal man være mere end normal risikovillig med sin kapital over en længere periode eller dygtig sælger for at have en chance for at tjene penge på det i det lange løb, da du skal sikre virksomhederne den samme fortrolighed som de har ved egen kuvertering og det kræver en gevaldig investering. :)

/just my 2 cents

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 17:22

Oscar Eg Gensmann:

Lagersalg123 - JEN:

Oscar Eg Gensmann:

Prøv du at forklare en virksomhed at alle dens fortrolige breve skal printes af en eller anden ung-arbejder i tyskland og puttes i kuvert, for at de kan spare 1 kr. ;-)

Ved Du hvad et automatisk kuverteringssytem er?

Velkommen til 1950 Smile

Det ved jeg skam, men jeg ved også at det er noget af en udgift og den udgift skal pålægges kunderne i sidste ende, hvilket går fra fortjenesten.

Men lad os da tage argumentet med at man bestiller en fin kuverteringsmaskine til et par 100k eller mere og alligevel får det til at løbe rundt efter at have afbetalt en kuverteringsmaskine, så kommer der stadigvæk risikoen ved at den digitale fil skal sendes eller uploades til systemet (via mail skal den krypteres og kunderne skal have installeret det korrekte krypteringssetup), via sftp bliver det besværligt fordi de færeste er vant til at bruge sftp og normal ftp er hullet som en si, hvilket kræver sikkerhedskontrol, certifikater, sikkerhedspersonel og garantier for at filen på intet tidspunkt håndteres manuelt eller er tilgængelig manuelt for en person.

Det var bl.a. et af de problemer NemID har måtte kæmpe med fordi, bare det at maskineriet går i stykker og skal debugges åbner op for brud for fortroligheden.

Der findes selvfølgelig tilnærmelige løsninger på disse problemstillinger, godkendte medarbejdere osv, i og med at der allerede findes kuverteringsvirksomheder der laver den slags, men som det bemærkes af andre postere i tråden så er det sjældent frimærket der er den dyreste løbende udgift i den slags løsninger.

Så hvis hele besparelsen på frimærkerne går til at sikre fortroligheden via dyrt udstyr, certificeringer osv, så er der ikke meget idé i projektet til at starte med.

Nogen gange glemmer folk at fokusere på de ekstra udgifter der kommer ved at flytte en produktion / opgave til et billigere sted/arbejdskraft, hvilket er det der næsten altid sker i outsourcing situationer af f.eks. software. Det kan godt være at programmørtimerne er billigere, men spildt tid på besværlig kommunikation, manglende fleksibilitet pga afstanden osv er udgifter man ikke har haft tidligere og derfor glemmer at regne med.

Det samme synes jeg sker her (derfor mit oprindelige korte svar, der forsøgte at give udtryk for det samme, da jeg kun ser den potentielle gevinst der nævnes hvis man sparer på alt og bruger billige ung-arbejdere og meget lidt sikkerhed). Det kan godt være at frimærkerne er billigere, men den ekstra process og dyrt udstyr der skal til for at sikre det samme niveau af kvalitet og fortrolighed som sker ved kuvertering internt i virksomheden, skal også regnes med. Gør man det så falder fordelen pga de ekstra udgifter.

Den primære fordel opstår hvis man virkelig har stordrift nok til at købe de dyre maskiner, forhandle de store aftaler med leverandør af kuverter og måske endda forhandle portoprisen ned, men så skal man være i stand til at starte med en kæmpe volumen fra dag, ét hvilket gør det til et noget besværligt iværksætterprojekt, da de færeste lige står med underskrevede kontrakter på 1000 vis af breve der skal sendes hver dag.

Så i min verden står idéen lidt som noget der lyder profitabel hvis man ser på de store linjer og ikke bekymrer sig så meget om detaljerne i budgettet og risikoen man skal tage (typisk iværksætter model: "jeg har fundet en fantastisk ide, man skal bare lige ..."), men når man tænker lidt mere over det, så skal man være mere end normal risikovillig med sin kapital over en længere periode eller dygtig sælger for at have en chance for at tjene penge på det i det lange løb, da du skal sikre virksomhederne den samme fortrolighed som de har ved egen kuvertering og det kræver en gevaldig investering. :)

/just my 2 cents

Jeg vil holde svaret enkelt, da jeg ikke orker en længere redegørelse.

1. Det er langt fra al post i Danmark der behøver at være krypteret i den form Du angiver, idet størstedelen er faktura og kontoudtog fra firma til firma.

2. Man kan helt undlade at tage kuverteringsdelen i brug og så blot køre brevene til Flensborg. På den måde kan der spares millioner for virksomhederne.

PS Jeg er IKKE i øvrigt ikke en typisk iværksætter Smile

Men det kan da undre mig, at dem der så laver de services ikke har flyttet sig så tæt på grænsen som muligt og tjener de ekstra penge.

Køb ren argan olie her

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 18:13

Lagersalg123 - JEN:

Jeg vil holde svaret enkelt, da jeg ikke orker en længere redegørelse.

1. Det er langt fra al post i Danmark der behøver at være krypteret i den form Du angiver, idet størstedelen er faktura og kontoudtog fra firma til firma.

2. Man kan helt undlade at tage kuverteringsdelen i brug og så blot køre brevene til Flensborg. På den måde kan der spares millioner for virksomhederne.

PS Jeg er IKKE i øvrigt ikke en typisk iværksætter Smile

Men det kan da undre mig, at dem der så laver de services ikke har flyttet sig så tæt på grænsen som muligt og tjener de ekstra penge.

1. Faktura og kontoudtog er da også en temmelig fortrolig ting? I hver tilfælde i min verden, men der kan vi jo se forskelligt på det. :-)

2. Det er vel heller ikke helt gratis at transportere breve fra hele landet til Flensborg? 

P.s. Det ved jeg, og derfor jeg tillader mig at gå lidt mere i detaljen. Det er jo kun fordi debatten er interessant jeg gider deltage og fordi min fornemmelse er at du kan tage lidt modargumenter der ikke  behøves at være pakket ind i flødeskum ;-)

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 18:35

Oscar Eg Gensmann:
min fornemmelse er at du kan tage lidt modargumenter der ikke  behøves at være pakket ind i flødeskum ;-)

100% korrekt, så skal man ikke fortolke så meget, er bare rimeligt ophængt, så derfor det korte svar. Hvilket måske ikke er helt fair, så uddyber evt. når jeg lige får mere plads :)

Oscar Eg Gensmann:

2. Det er vel heller ikke helt gratis at transportere breve fra hele landet til Flensborg? 

Der kan nu være ganske mange breve pr. 2-300 kg, men kan sagtens være det er bedre egenet som niche projekt, hvis det overhovedet er egnet.

F.s.a. fakturaer og kontoudtog, så er der jo generelt ikke de store hemmeligheder i priserne og ved automatisk kuvertering fra batch job, så er der jo generelt ingen der "ser" indholdet, med mindre kuverteringen laver fejl, hvilket jo sker.

Køb ren argan olie her

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 18:53

Fashion-Seller:

Oscar Eg Gensmann:

Der spares 1 krone på firmærker, men derudover spares der også på konvolutten, pakninge mm...

Så den totale besparelse er vidst meget større ;D 

Som nævnt i den anden post så antager du at det er gratis at køre en virksomhed, at pakke breve, ordne sikkerheden omkring det m.v. hvis man skal kunne sende et brev inklusiv konvolut, pakning m.v. for 7 kr når 3,5-5 kr går til frimærket i tyskland :-)

Lad os bare antage at du får det til billigste takst og kan købe et tysk frimærke til 3,5. For 7 kr har du så 3,5 kr tilbage pr brev, til at investere i kuverteringsmaskine, konvolutter, papir, lager-, opmagasinering af virksomheders brevpapir (de fleste virksomheder foretrækker at breve sendes på deres specielle brevpapir og også gerne med konvolutter med logo - dette kan dog klares med en farveprinter eller lignende, men så fravælger du formodentlig de store virksomheder som virkelig kan give en god volumen, primært fordi de ofte går rigtig meget op i de ting), printer, blæk til printer, sikkerhed omkring data'en, m.v. 

Hvis vi bare antager at du sender ca 5000 breve om dagen med et snit på 20 dage på en måned, så tjener du 350.000 kr i bedst case scenario. Det kan da lyde som en del, men stiger portoen bare en krone fra Tyskland så mister du 100.000 af din forventede månedlige omsætning.

Hvis vi antager at et brev kan printes og pakkes m.v. for ca 1,5 kr i udgifter (konvolut, papir og blæk), hvilket jeg ser som en ekstrem optimistisk pris selv i stor volumen, så er vi nede på 200.000 dkr om måneden på de 5000 breve om dagen. Skal der så være til nogen medarbejdere og sociale omkostninger for dem, så lad os sige 3 mand høj (sælger, kundeservice, systemadministrator), så ryger der ca. 100.000 der, så er vi nede på 100.000 om måneden. Derfra skal vi så have nogen udgifter til lagerhal og kontor, det ved jeg ikke hvad koster i tyskland men er det meget forkert at sige det koster min 50.000, hvis der skal være et sikkert kontor til maskineri og en lagerhal? Så er vi nede på 50.000.

Begynder vi at regne diverse omkostninger til bogføring, revisor, diverse udgifter m.v. som det kræver at drive de fleste virksomheder så kan vi nok barbere en 10-20.000 af hver måned og vi er på 30.000. Derfra skal så trækkes eventuelle uforudsete udgifter til nedbrud af maskiner og reparationer m.v. et formodentlig ikke uanseeligt beløb når der er tale om digitale maskiner, som næsten altid kræver en konsulent eller lignende for at få dem til at spille.

Så skal der bruges noget på marketing, men lad os bare ignorere denne her post fordi iværksætteren har det bedste netværk i verden, så han kan skaffe kunder uden markedsføring.

Tilbage står du så med 30.000 om måneden, der på et år giver 360.000 kr. Det forudsætter at man er i stand til at få ordre for 5000 breve pr dag i snit og alle betingelser er optimale og forbliver det (ingen portostigning eller lignende). I regnestykket er der så ikke taget højde for ny-investeringer, softwarelicenser, telefoner, spildtid m.v. men kun de største umiddelbare udgifter. Mit bud er at realresultatet vil være væsentlig mindre.

Jeg ved ikke umiddelbart hvad det kræver af kunder for at få 5000 breve om dagen, men umiddelbart synes jeg det lyder som en pæn sjat, men jeg kan tage fejl.

Min egen analyse af projektet er at firmaet er baseret på et temmelig risikofyldt grundlag hvor det primært er eksterne upåvirkelige faktorer der bestemmer virksomhedens eksistensgrundlag (portoprisen i tyskland kontra danmark), den kræver en del investeringer før den kan køres i gang med med overskud på driften og den virker ikke til at være replikerbar i andre lande (england, frankrig osv), så det er svært at vækste ud over hvad der findes af virksomheder i Danmark der har brug for servicen. Det vil også næsten gøre det umuligt at få investorer til at smide penge i det da der er et meget lille vækstpotentiale og derfor vil man sikker kunne starte den op som en sidegeschæft eller som en afdeling til en anden lignende virksomhed (trykkeri eller lignende), men som selvstændig idé har den ikke på papiret ret meget potentiale i min bog. :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:53

1. pd har monopol på det, vi ahr allerede prøvet at skrive til diverse indtandser ang monopolet som kan ikke blive brudt.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)