Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

For gammel til uddannelse?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik, jeg tog den skriftlige del af ejendomsmægler-uddannelsen på dagskole fra 1999-2000. I klassen var vi elever, som befandt sig i aldersgruppen 19-48 år :-). Ham på 48 var en tidligere kiosk-ejer. I dag arbejder han som ejendomsmægler. Enough said! :-)

Dbh

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Hasselager
Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 12:49

Technocowboy:

Til gengæld vil du skulle sætte mere tid af til at læse og forstå det emne du nu kaster dig over end dem på 20. Jo længere væk emnet er fra dit nuværende område, des sværere vil det være at lære - og jo ældre man er, des længere tid vil det tage.

Hej,

Jeg kan ikke se nogen grund til ikke at gå igang. Jeg kan ikke sig, hvor gammel, man skal være for at være "for gammel". Har du motivationen er du ikke for gammel.

Til gengæld vil jeg godt anfægte det med at man skal sætte mere tid af til at læse ind i forhold til de unge. Så gammel er du heller ikke.

De har måske nogle fordele, de kan drage fra deres skolegang. Du har så nogle flere år på bagen - og nogle andre erfaringer at støtte dig til. Jeg tror ikke, det bliver sværere for dig end for de unge - bare anderledes.

Jeg startede selv på en uddannelse som 40-årig. Jeg gik på Multimediedesigner - hver klasse på denne uddannelse havde 1-2 af "os i fyrrene". Det faglige var ikke noget problem - så vidt jeg ved gik det os alle godt. Til gengæld faldt der mange unge fra.

Ikke så meget af faglige grunde, men mere fordi det kneb med selvdisciplinen.

Og når de lige har vænnet sig til, at man er mere på deres forældres alder end på deres alder, går det fint. Som regel er man på alder med mange undervisere - det giver måske en lidt anden tilgang...

Jeg er nu 50 - og vil ikke udelukke, at jeg kunne finde på at gøre det igen. Hvis jeg for eksempel stod uden arbejde.

KH. Astrid M

Fra Rødding
Tilmeldt 6. Aug 09
Indlæg ialt: 429
Fra  Pilanto Skrevet kl. 13:05

Efter min mening er det lysten, viljen og ikke mindst motivationen der skal drive værket, og IKKE hvad der står på din dåbsattest eller hvad andre tænker om din beslutning for den sags skyld.

Jeg har selv været nogle år i uddannelsessystemet, hvor jeg også har haft medstuderende der var langt ældre end vi andre unge. Fælles for dem alle har været deres seriøse og målrettede tilgang til tingene, som har drevet dem rigtig langt.

Så det er aldrig for sent. Hvis du brænder for det, så spring ud i det! Smile

God fornøjelse.

Fra København
Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 223
Fra  Tekstcentralen Skrevet kl. 13:08

Gita Street:

Mit spørgsmål er, hvad vil du helst være når du fylder 48-49 år?
Markedsøkonom eller ikke-markedsøkonom?!

Wink

Gita har fuldkommen ret. Det er lige præcis dét, du skal spørge dig selv om.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:09

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 15:10

Astrid Madsen:

Technocowboy:

Til gengæld vil du skulle sætte mere tid af til at læse og forstå det emne du nu kaster dig over end dem på 20. Jo længere væk emnet er fra dit nuværende område, des sværere vil det være at lære - og jo ældre man er, des længere tid vil det tage.

Til gengæld vil jeg godt anfægte det med at man skal sætte mere tid af til at læse ind i forhold til de unge. Så gammel er du heller ikke.

De har måske nogle fordele, de kan drage fra deres skolegang. Du har så nogle flere år på bagen - og nogle andre erfaringer at støtte dig til. Jeg tror ikke, det bliver sværere for dig end for de unge - bare anderledes.

Det er et faktum at menneskets hukommelse bliver dårligere med tiden, og dermed falder indlæringsevnen. Hastigheden hvormed den falder er meget individuel fra person til person. Ligeledes vil det også være en væsentlig faktor hvor længe det er siden man sidst har siddet på skolebænken.

Med hensyn til erfaringer skriver jeg jo netop at hastigheden også er afhængig af hvor langt du bevæger dig fra dit nuværende fag/vidensområde. Man kan jo trods alt kun drage erfaring fra noget man har haft berøring med tidligere. Sansynligheden for at man på en eller anden måde kan drage paralleller til andre områder stiger naturligvis med alderen - men det er ikke sikkert man rammer.

Du har fuldstændigt ret med hensyn til frafald  på uddannelserne. Uden at jeg har noget større statistisk belæg for det (andet end egne erfaringer), vil jeg påstå at en langt større procentdel af de "ældre" gennemfører end de yngre. Og som du siger handler det i høj grad om motivation og selvdicisplin.

Men som jeg skrev tidligere : Kom igang.

Personligt vil jeg først holde op med at lære den dag jeg stiller træskoene.

mvh

Jan

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 19:41
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Nej du er sku for gammel. Det er da spild af tid og penge.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)