Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Igang med iPhone-udvikling - oprette firma nu eller vente?

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet ved at lave et ApS er vel at man skal hoste op med 125k, hvilket er lidt voldsomt for en virksomhed der består af én mand, en iPhone, en iPad og en iMac.

Det næste irrititationsmoment ved ApS er at der skal en statsautoriseret revisor til at godkende et regnskab.

Det giver god mening hvis det er en killerapp, men AppStoren har p.t. mere end 300.000 apps, og under 1 promile af disse apps er i kategorien killerapps.

Så min vinkel til det er, starte med enkeltmandsvirksomhed, og så kan man altid beefe op.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 20:38

M_Munksgaard:
Problemet ved at lave et ApS er vel at man skal hoste op med 125k, hvilket er lidt voldsomt for en virksomhed der består af én mand, en iPhone, en iPad og en iMac.

Det næste irrititationsmoment ved ApS er at der skal en statsautoriseret revisor til at godkende et regnskab.

Det giver god mening hvis det er en killerapp, men AppStoren har p.t. mere end 300.000 apps, og under 1 promile af disse apps er i kategorien killerapps.

Så min vinkel til det er, starte med enkeltmandsvirksomhed, og så kan man altid beefe op.

ApS er mest fornuftigt, men hvis man ikke har de 80 kilo (!) i startkapital, så kan det naturligvis være et problem. Desuden er de 80 kilo jo ikke spildt, de står jo i firmaet.

Der er ikke revisionspligt for de fleste mindre virksomheder længere og det behøver ikke at være en statsautoriseret revisor, en registreret kan gøre det.

Dbh. Aleksander

Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Skrevet kl. 21:47

Det handler ikke om man har de 80k, men om at se tingene i perspektiv.

Jeg har det HW der skal til for at udvikle apps, så jeg mangler kun en licens - det er så 100 USD/årligt.

Sandsynligheden for der kommer en million kunder til de apps jeg får lavet er da potentielt til stede, men ligesom en internetbutik potentielt har en lille millard kunder, er sandsynligheden for at hele den millard kunder besøger min butik ikke vildt stor.

Så hvis en applikation sælger 1.000 stk om året, til 12 kr stykket, får man ca 9.000 kr i hånden.

...når du så også skal have en statsautoriseret revisor henover din enorme indtægt, så er der efterhånden ikke mange gryn tilbage at dele mellem dig og skattefar.

Taler vi Applestore, så er det samtidig ikke sikkert Apple godkender din applikation, så har du bundet 80k op i en virksomhed, der har en indtægt på 0 kroner.

Så, det er klart der er nogle fordele ved ApS, eller A/S for den sags skyld, men kig lige på perspektiverne.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:57

M_Munksgaard:
Det handler ikke om man har de 80k, men om at se tingene i perspektiv.

Du har ret i det med perspektivet. Mabuhay har ikke skrevet noget om sin ambitioner, og jeg har antaget, at "det er mere, end for sjov" at han gør det. 

Jeg har i mange år arbejdet med forretningsudvikling og er derfor blevet lidt sneblind, da  forretningsinitiativer uden en all-in motivation sjældent bliver til andet end noget man, lukker ned igen efter en periode.

Dbh. Aleksander :-)

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 72
Fra  BitLizard Software Skrevet kl. 18:09

Ja , på den korte bane passer perspektivet helt klart bedre på et enkeltmandsfirma - men skulle man pludselig sidde med ideen til en killer app er det jo rart at vide at der kan være visse fordele ved er ApS.

Kommentaren omkring erstatningsansvar gav mig også lidt at tænke over. Man skal selvfølgelig ikke være helt ukritisk med hvad man udgiver som privat person.

BitLizard Software

Udvikling af apps til iPhone og Android

Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Skrevet kl. 20:32

Det er klart du skal gøre dig tanker om  hvad du vil, men min pointe er alene at man skal forsøge gøre det så overkommeligt for sig selv som muligt.

Hvis din ekspertise ligger indenfor healthcare, og du har tanker om at lave en app der servicere den sektor, eller på anden måde har noget med personligt helbred at gøre, så vil jeg foreslå dig at du bider tænderne sammen, og skaber et ApS, men går du med tanker om at lave endnu en spiseseddels-applikation, så er det begrænset hvor stor risikoen er.

Vær lidt realistisk, og lad være med at tro at alle applikationer til platformen er killerapps, hvis du så alligevel formår at skrive en guld-applikation, kan du jo konvertere til ApS. Det er naturligvis lidt mere besværligt, men den tid den sorg..du skal jo først have salget...

Jeg har flere gange set gode projekter gå i iværksætter-døden, fordi ambitionerne var så store at man ikke kunne overkomme at gå igang - hvis dit nuværende mål er hobby udvikling med forhåbentligt lidt overskud, så lad være med at pådut dig selv  ekstra arbejde i form af store indskud og tvunget revision af regnskabet.

Hvis du ingen Apple-udstyr har, kan du jo overveje at gå Android-vejen istedet, den har nogle klare fordele...og selvfølgelig også nogle ulemper.

Hvor Apple styrer benhårdt hvilke applikationer de vil udgive, og har meget skrappe krav til designet, så er Android Marketplace åben, så du kan bare poste dine apps, uden risiko for at blive afvist.

Personligt kan jeg komme igang på Android-platformen for 25 USD, fordi jeg har PC og telefon, hvor Apple vil koste mig omkring 10-15k, plus 100 USD/årligt i licens.

Der skal altså sælges nogle flere apps på Apple, før jeg går i nul, end på Android.

Den klare ulempe er naturligvis udbredelsen af Android-devices, men mon ikke det kommer til at mere fornuftigt ud, i løbet af 2011.

Min første applikation bliver på Android, og kan den finansiere Apple-indkøb vil den blive ported... :)

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 72
Fra  BitLizard Software Skrevet kl. 22:51

M_Munksgaard:

Hvis din ekspertise ligger indenfor healthcare, og du har tanker om at lave en app der servicere den sektor, eller på anden måde har noget med personligt helbred at gøre, så vil jeg foreslå dig at du bider tænderne sammen, og skaber et ApS, men går du med tanker om at lave endnu en spiseseddels-applikation, så er det begrænset hvor stor risikoen er.

Helt enig. Min pointe var nu også bare at man bør kende konsekvenserne og foretage en fornuftig risiko analyse.  

M_Munksgaard:

Vær lidt realistisk, og lad være med at tro at alle applikationer til platformen er killerapps, hvis du så alligevel formår at skrive en guld-applikation, kan du jo konvertere til ApS. Det er naturligvis lidt mere besværligt, men den tid den sorg..du skal jo først have salget...

Ja, det var også det jeg mente. Man skal så bare huske at skifte inden man sender sin "guld-app" på markedet, hvis jeg forstod Alexsander rigtigt.

M_Munksgaard:

Jeg har flere gange set gode projekter gå i iværksætter-døden, fordi ambitionerne var så store at man ikke kunne overkomme at gå igang - hvis dit nuværende mål er hobby udvikling med forhåbentligt lidt overskud, så lad være med at pådut dig selv  ekstra arbejde i form af store indskud og tvunget revision af regnskabet.

Jeg ved godt at jeg ikke har været særligt specifik omkring mine ambitioner. Jeg er helt med på at med over 100.000 Apps i iTunes App store, så skal jeg nok ikke regne med nogen særlig stor bid af kagen Big Smile. Derfor er målet i første omgang også "bare" at få udgivet nogle applikationer og få lidt erfaring (overvejer også at kigge på Android).

Jeg forventer umiddelbart at bruge 6-8 måneder på dette (jeg skal jo også passe mit arbejde), herefter er målet at jeg vil prøve at skaffe mig nogle freelance opgaver så jeg kan tage skridtet fuldt ud. Men det må jeg evaluere på til den tid.  

BitLizard Software

Udvikling af apps til iPhone og Android

Tilmeldt 1. Feb 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 13:52

Jeg fandt lige denne debat og tænkte, at Jer der svarer herinde måske kan hjælpe mig.

Jeg skal til at sælge apps i App Store, og jeg sidder nu og overvejer om jeg skal registrere mig som Individual developer eller Company (på apple.com, når man køber sit developer license). Jeg har selv et firma som jeg vil have skal modtage pengene fra app salg (da jeg er studerende på SU vil jeg ikke have pengene ind på min egen konto), så mit spørgsmål er om jeg som Individual developer hos Apple stadigvæk kan få pengene ind på min firmakonto? 

Det er mest fordi jeg rent faktisk er alene om projektet, for at komme hurtigere igennem hos Apple og ikke skulle sende en masse papirer til dem - ja, for at undgå for mange uoverskuelige ting her i starten da jeg ærlig talt har en del at lære om at styre et firma. Så hvis jeg starter som Individual developer hos Apple men stadig kan få pengene ind på firmaet, så kan jeg lære lidt ad gangen indtil jeg opgraderer mit developer license hos Apple til Company.

Hvad synes I?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:21

Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed så kan du ikke oprette dig som company.

Med hensyn til bankkonto kan du så vidt jeg har forstået sagtens bare registrere den ønskede konto i Itunes Connect - Contracts, Tax, and Banking.

Tilmeldt 1. Feb 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 14:25

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, så mange tak for dit hurtige svar. Det gør mine overvejelser lidt lettere :)

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)