Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ANG. Fotos.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er lidt uforstående overfor den fotosession som jeg også tideligere har omtalt her på amino dog havde jeg med vilje ikke påført "Fotocares" navn som fotografen arbejdede for da hun tog billeder af min familie og ut

Der findes en "lov" som siger, at ved portrætfotos har kunden ret til at få materialet med sig efter endt forløb, eller er det som fotocare påstår, de har aldrig hørt om den regel og desuden undskylder de sig med at det ikke er portrætfoto der er taget af os.

Er der  en amino der kan finde en paragraf for den før omtalte regel og evt. også være rar at diffinere hvad der forstås ved et portrætfoto?

Preben 

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 09:25

Jeg har ikke lige kunne finde den tråd du henviser til, og forstår måske derfor ikke helt hvad du spørger om.

Spørger du om det er dig der har ret til materialet efter at portrætfotos er taget eller hvordan? For i så fald er jeg ret sikker på at det stadig er fotocare der har rettighederne til det. Vi måtte i hvert fald ikke lave kopier af potrætter i den fotoforretning jeg arbejdede i, såfremt at der var påført en fotografs navn på bagsiden, da fotografen havde rettighederne til billedet.

Jeg forstår ikke helt hvad der menes med endt forløb, men jeg har jo så heller ikke gide bruge tiden på virkeligt at lede efter den oprindelige tråd, så undskyld hvis mit svar er helt ubrugeligt i forhold til dit problem :)

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 411
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 10:55

Fotografen har ALTID rettighederne til sine billeder.. ALTID.. medmindre andet aftales.. 

Du må hverken videresælge, printe eller noget som helst selv.. medmindre det er aftalt.
Billeder som bliver solgt til et firma har nogle brugsrettigheder som varer en given periode.. Det kan være brugsretten til et billede som skal bruges i en folder i 1år... efter det år skal billedet købes igen. Folk/firmaer kan så lave en buyout af billedet som giver dem rettigheder i at eje billedet..

Men for at sige det kort.. Det er fotografen som ejer billederne..

At Photocare så er nogle tumper at ødelægge portrætfaget er så en hel anden debat..

Desuden vil jeg råde ALLE mennesker der skal have taget billeder om at tage ind til en RIGTIG fotograf... Betal nu det som det koster istedet for at falde for butikker og hobbyfotografers bingo-tilbud.. 

Man får det man betaler for.. og et billede er trods alt noget man skal kigge på i mange mange år..  

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 17:31

Dennis Møller:

Desuden vil jeg råde ALLE mennesker der skal have taget billeder om at tage ind til en RIGTIG fotograf... Betal nu det som det koster istedet for at falde for butikker og hobbyfotografers bingo-tilbud.. 

Man får det man betaler for.. og et billede er trods alt noget man skal kigge på i mange mange år..  

Hej Dennis,

Du har så ufattelig meget ret i din pointe. Jeg har efterhånden haft adskillige kunder, som har været dybt frustrerede og utilfredse efter at have benyttet sig af tilbud a' la "Betal et par hundrede kroner og få taget portrætfotos på et kvarter".

Jeg tager 1200 kr. for en privat portrætsession, incl. 10 billeder elektronisk. Hvorfor den "høje" pris......

Vi bruger normalt 2-3 timer på selve fotograferingen, og inden da er gået op imod en times telefonsnak omkring ønsker til billeder, stil, sort/hvid eller farve, lokation, tøj, hår, make-up osv. Typisk går der en halv times tid ved selve fotograferingen, inden billederne begynder at blive rigtig gode. Man når aldrig dertil ved bingo-tilbuddene, og derfor bliver billederne også derefter. Derudover får folk faktisk en personlig oplevelse og lærer en hel masse om sig selv og udseende, når vi bruger så lang tid på det.

Dette var basalt set min salgssnak ved portræt-henvendelser. Jeg håber, at det kan inspirere jer, der kæmper mod: "Hvorfor skal jeg give 1000 kr. for et par billeder, når jeg kan få det for 200 kr...."

Hvis jeg var dygtigere til markedsføring, så ville min pris være væsentlig højere......og det bliver den snart, for den står ikke mål med mit tidsforbrug Smile

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 18:45

Carsten... lever du af din fotografering eller din it? 

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 19:45

Dennis Møller:

Carsten... lever du af din fotografering eller din it? 

Jeg lever af ingeniørjobbet og kører fotofirmaet i fritiden. Hvis ikke der skulle så satans mange penge ind hver måned, når man bor i København og har et barn, så var jeg nok gået fuldtidsStick out tongue

Min indgangsvinkel til fotograferingen er professionel - dvs. højeste prioritet er det forretningsmæssige og indtjeningen. Jeg bruger langt mere tid på det forretningsmæssige (markedsføring, kundekontakt, forretningsudvikling, optimering af workflow osv) end jeg bruger på at fotografere. Derfor opfatter jeg mig selv som professionel, selvom jeg ikke er fuldtids.

I øvrigt har man ufattelig lidt tid, når man både har et ingeniørjob og et barn, så min tid er særdeles dyrbarSmile

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 12:45

I see.. ok.. 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)