Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor have åbne grænser?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Dette er mit første indlæg, jeg har nydt meget af alle de god indlæg og bloks der er herinde -rigtig fedt.

Håber indlægget er lagt korrekt ind:) 

Til pointen: 

Jeg syntes efterhånden det er svært at se fordelene i åbne grænser. Jeg går normalt meget ind for bevægelsesfrihed, går ind for muligheder og ikke begrænsninger, men det skal give flere plus'er end minus. 

Inden min post kommer til at lyde diskrimenerende, eller at jeg ser for generelt på tingene, så er det ment ud fra et rent samfunds- og økonomisk synspunkt. 

Min kammerat kører lastbil ned igennem Tyskland, han kører mest om natten. Han nævner at de eneste biler han ser om natten, er små varevogne med udenlandske nummerplader, mange er selvfølgelig legale.

Der bliver stjålet(anmeldt) 80.000 cykler om året i dk - stort set ingen bliver fundet igen. 

Litauer ser en forretning i at stjæle skrot i dk eks: http://www.sn.dk/Litauere-sigtet-for-organiseret-skrottyveri/Naestved/artikel/111272

Tyveri af kobber kabler (dsb) http://ing.dk/artikel/116727-tyveri-af-kobberkabler-stopper-morgentrafikken - det behøver ikke være udenlandske folk, men jeg vil næsten væde med det bliver transporteret ud af landet - for risikabelt at aflevere i dk. 

Alm tyveri: http://www.jv.dk/artikel/1072692:Billund--Polske-tyveknaegte-jaget-ud-af-Filskov

Andre: 

http://hsfo.dk/?artikel=24306 - polakker anholdt med stjålne kabler. 

http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/29/3790309/4/politi%20frederikshavnpolak%20taget%20p%E5%20fersk%20gerning p

- Polak taget på fersk gerning.

http://lokalavisen.dk/polsk-varebil-slap-vaek-fra-velplanlagt-indbrud-/20110210/artikler/702109773/1051 - stjålne dæk (polakker)

Jeg kunne poste mange flere, disse ovenstående post, er bare fra februar.

Udpluk fra Schengen-samarbejdet, der blev indgået i 2001.

Formål med samarbejdet

Schengen-samarbejdets formål er at skabe et fælles europæisk område uden indre grænser, så borgerne frit kan rejse mellem landene. Således er samarbejdets udgangspunkt at ophæve kontrollen ved de fælles grænser. 

Desuden arbejder samarbejdet for at styrke landenes fælles bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet, illegal indvandring mm. Derfor er der oprettet et fælles informationssystem (SIS) med oplysninger om fx eftersøgte personer og stjålne biler. 

Er denne aftale god for Danmark? - gør man det ikke til en stor ukontrollerbar legeplads for kriminelle? 

Hvorfor går forsikringsselskaberne ikke aktivt ind i en debat om åbne grænser?

Altså hvorfor have åbner grænser? 

Jeg glæder mig til at læse jeres viden og holdninger omkring emnet jeg er uforstående overfor vores nuværende løsning. 

Venlig hilsen
Lemme  

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 23:33

Jeg tror at vi har åbne grænser fordi at fordelene er meget større end ulemperne. Du kan nævne et par polakker og andre østeuropæere der har stjålet lidt kobber og dæk, men mon ikke de også godt kunne finde på at sjæle lidt selvom vi havde paskontrol. 

Jeg vil da personligt blive lidt irriteret hvis jeg skal til at holde i kø hver gang jeg skal krydse en grænse i europa :-) 

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 11
Skrevet kl. 23:46

Tak for dit svar BruunRasmussen. 

Jeg kan godt se det er irreterende at skulle holde i kø når man skal ud af landet, men som det er nu, må man alligevel kun kører 60 km/t ved overgangen.

Jeg kan ikke se noget i vejen for at man stadig skal kunne køre igennem, men ville det ikke være en ide at have konstant overvågning med personel og stikprøve kontrol 24/7?  

Evt lukkede grænser om natten? 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 23:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror ikke at problemet med kriminalitet, kan tilskrives de åbne grænser.

Selvfølgelig er der en del kriminalitet der bliver begået af østeuropæere, men det vil vi næppe komme til livs, ved at lukke grænserne, da det jo ikke er ulovligt at de er her. De finder bare andre veje, at få tingene ud af landet.

Og selvom du forsøger at komme det i forkøbet, ser jeg visse lighedspunkter mellem dit indlæg og denne:

Big Smile

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 00:04

Jeg er desværre uenig Smile

Jeg tror mere at synligheden er større fordi aviser laver et større nummer ud af "mafia lignende bander fra andre lande" end den almindelige danske kriminalitet.

Her er et link til danmarks statistik om villaindbrud:

http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR027.pdf 

Som du kan se stiger antallet ikke eksplosionagtigt da dørene til østlandende bliver åbnet men kommer stille og roligt med den økonomiske krise (Obvious.. hvis man står med rykken mod muren..)

Den aftager også i 2010.. fordi vi har det bedre..

Du kan være sikker på de fleste hellere vil tjene deres brød på den almindelige måde.

Mvh

Markus

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 11
Skrevet kl. 00:09

Tak for dit indlæg igang. 

Nu tror jeg ikke man kan tillægge problemet med kriminalitet til et initiativ, så nej, der har du ret;)

Jeg har ikke svaret på at løse kriminalitet i dk, det er heller ikke det jeg ligger op til i denne post.

Jeg syntes bare ikke der er nogen grund til at gøre det nemt for kriminelle. Det kan godt være de finder andre veje? Men det er da for nemt at smide sager i en varevogn og kører ud af landet.

Vi bor i et land hvor grænserne er nemme at kontrollere, jeg forstår ikke at vi ikke benytter os af det? - Det kunne gøres på mange måder.  

Tilmeldt 10. Jan 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 00:16

Jeg ser flere fordele end ulemper ved åbne grænser....

Det er nok et umuligt regnestykke... Men prøv alligevel at leg lidt med tanken om, hvor ofte der vil være kilometer lange køer ved grænserne. Og så prøv at tænk på hvor mange ekstra timer at alle de danske import/export-varer skal hænge i de køer. Jeg tror personligt at det ville være pæææænt mange milliarder det danske erhvervsliv ville kunne vinke farvel til hvert år. Så synes jeg det er bedre at vi allesammen køber ny cykel hvert år... Big Smile

Eller endnu bedre:

Man kunne indføre en lov der forpligter alle danskere der har været på kør-selv-ferie i syd-europa, til at køre igennem Polen på vej hjem og stjæle minimum 2 cykler med tilbage... Så går regnestykket vel nogenlunde op... Wink

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 00:20

Ok.. så har jeg misforstået debatten.. jeg troede at vi debatterede om politiet som resource skal stå nede ved grænsen og checke udlændinge, hvor kun en lille brøkdel af ting bliver hugget af udlændinge i forhold til hvad der bliver i landet, eller om de er bedre tjent ved at opklare tingene hvor de sker.

Undskyld misforståelsen Smile

Mvh

Markus

PS: Jeg bor 500 meter fra den dansk tyske grænse, men har ikke set de endeløse køer og vognlæs af hælervarer som bliver fragtet over grænsen Wink

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 11
Skrevet kl. 00:28

Det kan godt være jeg tager helt fejl - fedt at høre jeres meninger. 

Jeg syntes bare det virker som et overskueligt initiativ, der vil besværliggøre kriminalitet for en større åbenlys gruppe.

Jeg tænker bare - i Danmark har vi en mild straf for tyveri = østlandene har ikke meget at miste ved at stjæle heroppe + at vi lader dem kører ud af landet ugeneret. 

Der er mange "hvis" i denne tråd:) 

Jeg er bare ked af den tendens med, at initiativer ikke skal fortages, hvis det ikke er hovedårsagen.

Hvad hvis 5 eller 10% af den samlede kriminalitet kunne stoppes ved at lukke grænserne? Ville det så ikke være et godt initiativ? 

Hvad taler for at vi skal have åbne grænser? Ud over at det er irreterende at have risiko for at blive stoppet ved grænsen? 

Fra dit link: 

"Halvering af indbrud i private hjem i Glostrup, Tårnby, Herlev og Vallensbæ" = der er også en bro der skal betales når man skal over;) Det er ikke lige så hurtigt at komme ud af landet. 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 00:38

Lemme:

"Halvering af indbrud i private hjem i Glostrup, Tårnby, Herlev og Vallensbæ" = der er også en bro der skal betales når man skal over;) Det er ikke lige så hurtigt at komme ud af landet. 

Det er jo det der er problemt i sådan en diskussion, den bliver styret af egne vurderinger og følelser og ikke af kolde facts.. nu gætter du på at det er penge til broen, mens jeg gætter på at vi er hårdere ramt af krisen med flere danske statsborgere der skal sørge for mad på bordet på en alternativ måde. Smile

Hilsen

Markus

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)