Men hvad er den første side?
Den første side er den første side, Jeg skrev med vilje ikke forsiden. Du må indsætte et script der checker for cookies, enten serverside eller clientside på ALLE dine sider. Hvis der ikke findes nogen sættes en cookie der kun holder sessionen ud og først ved sidevisning nr. 2+ sætte alle de cookies du vil.
Og så er det lige så spændende hvordan man skal håndtere en "tilbagekaldelse af samtykke".
Jeg medgiver at lige dette er en gang volapyk, når brugeren kan tilkendegive samtykke ved at surfe videre. En løsning er dog langt fra umulig. Det handler bare om at webmastere er lige så kreative som lovgiverne. De fleste sites har en fast navigation på hele sitet, i form af en menu, en boilerplate el.l. i denne navigation kunne man tilføje et link til administration af tilladelser til tracking, Efter min mening er det stadigt rimeligt overfor brugerne. Sådan som kontorchefen fra it og telestyrelsen formulere det, vil det dog blive en sjov administration af disse tilladelser :) løsningen som jeg beskriver den vil betyde at hvis brugeren tilbagekalder tilladelsen bliver han med det samme mødt med beskeden om at hvis han surfer videre på hjemesiden giver han/hun implicit tilladelse til videre tracking.
Og derudover tvivler jeg på at det er nok, at man har et lille næsten ulæseligt felt, hvor de bliver gjort opmærksom på det. Så er det jo ligegyldigt.
En div i toppen af siden der er 100 pixels høj og 100% bred er ikke et lille ulæseligt felt, hvis man stadig er nervøs for den bøde, må man give div'en en netto gul baggrundsfarve.
Det virker som en helt latterlig lov, der bare skal laves for at lave noget.
Det er jeg så, så absolut ikke enig i, det er klart at mange aminoer skal bruge tid på at implementere dette i stedet for at udvikle sin forretning og det må være ski.. irriterende.
Og i øvrigt held og lykke, med at tvinge Google,
Bing osv. til at overholde denne lovgivning :o)
Jeg tror ikke det bliver svært, som jeg har forstået det har google været ude med forslag til andre løsninger, det betyder vel at de anderkender en sådan lov.
Mvh Ken