Sidder lige og skimmer lidt artikler, og jeg faldt over et par stykker, som kan gøre mig en smule bekymret. Men især denne artikel, synes jeg bør give stof til eftertanke mange steder. Nu er der selvfølgelig ikke nogen der med sikkerhed ved hvad fremtiden bringer, men der er ikke mange tegn på at dansk økonomi skulle få det bedre i de kommende år. Og alligevel er det kun 28 % af de adspurgte, der har bekymringer for fremtiden. Jeg kan finde på rigtigt mange grunde, til at det næsten er katastrofalt. Men én af de vigtigste er, at hvis danskerne ikke tror på en dyster fremtid, bliver det svært at få politikerne til at fokusere meget på denne situation, da det altså næppe vil være noget der giver stemmer. Simpelthen fordi flertallet tilsyneladende ikke kan se det nødvendige i denne fokus. Det er åbenbart meget mere interessant, at Lene Espersen holder for meget ferie, at Helle Thorning sender sine børn i privatskole, og iøvrigt forsøger at omgås skattereglerne, og at Henriette Kjær har problemer med privatøkonomien. Det er selvfølgelig alt sammen meget interessante emner, og jeg har da også selv været efter Lene Espersen på den konto. Men det var dog mest fordi hun var ved at køre Konservative i sænk. Men denne undersøgelse giver nok svaret på, hvorfor jeg ikke rigtigt ved hvad jeg skal gøre ved næste valg. For jeg kan ikke finde et parti der har som tema, at få Danmark på ret køl igen. Og som har en klokkeklar og realistisk plan for hvordan det skal gøres. Og det er super frustrerende, når man synes at vi står overfor alvorlige problemer, hvis vi ikke snart begynder at tage hånd om dem. Men på den anden side, så får et demokratisk land, de politikere og den politik de har fortjent, da det trods alt er befolkningen der kan bestemme den politiske dagsorden. Desværre har vi overladt det valg til aviser som BT og Ekstra Bladet, og vi følger dem blindt, i stedet for selv at kigge på hvad der sker omkring os, og danne vores egne meninger. men de får lov til at sætte dagsordenen på dansk politik, og de interesserer sig desværre mere for personsager, end de reelle udfordringer. Hvilket man ikke kam bebrejde dem, da det nok altid har været det de står for. Men det er sørgeligt at danskerne tilsyneladende ikke kan se længere end til disse sager. Venstre har heldigvis taget hul på debatten, med deres nye efterlønsudspil. Desværre, men også forventeligt, er den debat strandet ud i hvem der går på efterløn og hvem der har fortjent det, fremfor hvorfor det er nødvendigt at gøre op med nogle af vores velfærdsydelser. Efterlønsdebatten som den er i dag, er jo reelt fuldstændigt ubetydelig, da der nok næppe vil være arbejde nok til alle dem vi tvinger til at blive på arbejdsmarkedet. En debat om fremtidens velfærd, og hvilke forventninger vi kan tillade os at have til dette, ville være langt mere passende. Vi har et problem, hvis vi ikke tager økonomien alvorligt. Og vi har et endnu større problem, hvis det først er når korthuset ramler, at det går op for os, at vi burde have handlet i tide. Og så kan vi bruge Japan som et eksempel på nogle af de ting der kan ske, hvis vi ikke får gjort noget ved tingene. Nå, det kunne være at man bare skulle holde op med at tænke for meget over fremtiden, og bare levet i nuet :o)
|
Er der noget vi danskere er gode til, så er det at bekymre os.
Dine egne bekymringer udspringer af den måde du anskuer verden på, og det bygger jo i høj grad på de erfaringer du har gjort dig i dit liv.
Jeg bliver til gengæld glad hver gang et slagteri eller et stålskibsværft lukker, - for når vi efter 100 år endnu ikke har lært hvordan det skal gøres uden at ødelægge arbejdernes liv og helbred, - så lærer vi det nok heller ikke aldrig. Så ud med dem.
Jeg er så til gengæld overhovedet ikke bekymret over hvor pengene til at fiansiere vores velfærd skal komme fra. Der ligger enorme beløb i beskatning af boligerne, og så længe det ikke er på den politiske dagsorden, - så står det ikke så slemt til at det gør noget.
Så jeg ser lyst på fremtiden. Det er jo trods alt en nationalsport at brokke sig.
Men bekymret? Slet slet ikke.....