Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af hjemmeside

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Overskuddet er skattepligtigt. Når jeg skriver overskud og ikke salgssum er det med fuldt overlæg. Du kan vel også have haft nogle omkostninger. Telefon, PC, print, papir m.m. som modsat også kan fratrækkes. For telefon og PC selvfølgelig efter gældende multimedieregler.

Om du tager den ind over din virksomhed eller ej gør ikke nogen forskel mht. skattepligten. Eneste forskel er, hvis din virksomhed kører i VSO. Så er skatten i første omgang lidt lavere.

Hvis du bygger en sofa og sælger den til 20.000 kr. vil det jo være en arbejdsindtægt Smile

mvh
Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:05

Hej.

Hvis du udelukkende kan argumentere for, at hjemmesiden intet har med firmaet at

gøre...og er ejet privat, så vil jeg mene, at du ikke skal beskatte indtægten.

Hvis du ikke havde firma var jeg næppe i tvivl...INGEN SKAT.

Dog tror jeg, at det bliver svært, når du har virksomhed i forvejen, så det taler nok for

beskatning.

MvH

Peter

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 17. Dec 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:01

Hejsa

Jeg har lige et spørgsmål til emnet - vil man ikke blive beskattet den eventuelle indtægt som værende B-indkomst? Dvs. at man i grund og bund selv har pligt til at indberette om denne indtægt?

// Mogens 

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 09:28

Indtægten vil indgå i virksomhedens regnskab. Om man så tager den med i regnskabet, ja det er jo et andet spørgsmål. Men hvis køber tager udgiften med i sit regnskab, så er der en vis risiko for, at Skat bliver opmærksom på handlen. Der kan ikke være tvivl om, at mekanikeren, der køber en brugt bil og sælger den igen efter at have sat den i stand, skal beskattes af fortjenesten. Og hvis en privat laver samme forretning, vil det også være skattepligtigt, i hvert fald, hvis det er noget, der gentager sig. Skat kan følge med, hvem der indregistrerer en bil og hvornår den afmeldes igen, og sker det flere gange bliver de ret nysgerrige! Så hvis der er nogen, der har skumle planer i den retning, så lad være med at indregistrere bilen i eget navn - vent til der er en køber, der kan indregistrere den.

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:41

Hej,

Dit salg er både momspligtigt og skattepligtigt. Så hvis du ikke har tillagt moms på regningen, vil du selv komme til at betale for denne (mer-)udgift.

En mekaniker, som løbende sætter gamle biler i stand og videresælger dem, er også skattepligtig af sin fortjeneste. Om han indberetter det til SKAT er dog en helt anden snak - men det vil i så fald være ulovligt.

Hvis du bygger en sofa og sælger den, så vil du også være skattepligtig af fortjenesten.

Så der er desværre ikke andet for, end at du må indberette moms og skat på salget, hvis du vil holde dig på den rigtige side af lovgivningen.

Læs evt. her, hvad det koster at snyde i skat:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1781402&vId=0

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 14:57

Jeg er enig med Peter revisor. private formuegoder (din bil, hjemmeside osv osv) er som hovedregel skattefri. fordi din HENSIGT som bestemmer om der er skattepligt. Som Peter også pointere kan det blive svært overfor skat at forklare at det aldrig har været hensigten at den hjemmeside skulle sælges og at den iøvrigt var privat..

Det betyder også at hvis du er så heldig at sælge din bil med fortjeneste efter at have brugt den, ja så kan du indkassere det skattefrit.. 

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:04

Hej Emil og Peter,

Jeg er enig med jer i, at salg af private aktiver ikke er skattepligtige, selvom de sælges med fortjeneste, og der er tale om salg, der ikke kan betegnes som erhvervsmæssige.

Men hvis der er tale om en hjemmeside, som er udviklet på 14 dage, og derefter sælges til 75.000 kr, så er jeg ikke i tvivl om, at SKAT ikke vil betragte hjemmesiden som et privat aktiv.

Jeg er i det hele taget ikke sikker på, at salget af en hjemmeside vil betragtes som et privat aktiv.

Selvom en hjemmeside har været drevet som en hobbyaktivitet i mange år, så bliver en fortjeneste ved et salg stadig betragtet som en skattepligtig gevinst i hobbyvirksomheden.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:14

Martin E. Jensen:

Men hvis der er tale om en hjemmeside, som er udviklet på 14 dage, og derefter sælges til 75.000 kr, så er jeg ikke i tvivl om, at SKAT ikke vil betragte hjemmesiden som et privat aktiv.

Dette vil udover skat i øvrigt også udløse moms, som beregnes som 25% af de 75.000 kr. Hvis disse penge ikke er inddrevet hos køberen, så vil sælger skulle betale denne moms til SKAT.

Fra Ringsted
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 55
Fra  Flyttefirma Sjælland Skrevet kl. 16:58

Har du ikke givet køber en regning?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)