Jeg har lidt svært ved at vurdere hvor meget en kiosk er værd på baggrund af omsætning etc.
Så jeg håber nogle kyndige eksperter herinde kan hjælpe:
Jeg har kigget på en kiosk på ca. 50 m2 (selve salgs-arealet) med ca. 5000 i omsætning på kioskvarer og 6000 på tips/lotto.
Kiosken er beliggende på Østerbro, hvor den har ligget i rigtig mange år.
Hvad er sådan én værd? Jeg ved godt det er svært at sige, men snakker vi 100k, 500k eller 1 mio?
Desuden vil jeg gerne vide hvad avancen er på kioskvarer - jeg har hørt omkring 18%, men kioskejeren siger 22%. Er der også nogen som har svar på hvor meget det koster i forsikring for sådan en lille kiosk?
Avancen er ikke specielt høj på kioskvare, men man kan sagtens få den trukket op, hvis man handler de rigtige steder, og køber mange vare når de er på tilbud (En passende mængde inden MHT) umildbart vil jeg mene de omkring 20% er realistisk.
Frimærker/klippekort og odds er under.
Salgsprisen på kiosken er svært at fastsætte uden mere informationer. Er den til salg via en mægler i så fald er det jo prisen. Derfra kan du handle og typisk på det der opgøres som "Goodwill"
Kiosken er ikke til salg gennem en mægler. Hvad skal du mere bruge af info for at kunne give en ca. vurdering? Har ingen idé om jeg bliver taget i røven eller ej, så ville være rart med en ca.-vurdering.
Jeg har ingen uddannelse indenfor salg af kiosker, derfor vil jeg absolut ikke give et bud som du ender med at købe udfra. Jeg synes du skal kontakte nogle fagfolk, og tage årsregnskabet med fra den nuværende ejer.
Men kig evt. hvad der ellers er til salg rundt omkring, der er typisk mange kiosker til salg på DBA.
Men hvor i alverden finder man sådan nogle fagfolk henne? :)
Har kigget på mange forskellige kiosker, både herinde og DBA.. og de varierer jo fra 50.000 og til 5 mio. Mange af dem har endda samme omsætning, så synes det er en jungle.
Som det allerede er skrevet er der mange elementer der er af betydning for prisen på en kiosk herunder:
omsætningen
fordeling af omsætningen
huslejen på det pågældnde lokale
beliggenhed i forhold til beboelse, station osv.
direkte og inddirekte konkurenter i området
Der udover er det også af betydning hvorledes købsprisen bliver sammensat, da der kan være forskellige afskrivningsregler på bygninger, inventar og goodwill.
Jeg vil sige, at det tidligere bud på avancen lyder meget fornuftigt.
Inden du går i gang vil jeg anbefale, at du får lavet et budget incl. finansieringsforslag til din handel. Budgettet kan udarbejdes således at du hurtigt kan se, hvor følsomt din butik vil være for eventuelle udsving i bruttoavance eller andre forhold.
Det kræver dog væsentlige flere informationer, men d er velkommen til at kontakte mig, hvis du har brug for mere hjælp.