Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg bruge andres musik?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Hanoi
Tilmeldt 9. Jan 07
Indlæg ialt: 577
Fra  ComOnline - er du ikke online, så kommer du det Vietnam Rejser Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har hørt at man godt må bruge andres musik, så længe man ikke bruger over 20 sek´. af et nummer. Er der nogen der ved om dette er rigtigt?

Fra København V.
Tilmeldt 18. Feb 08
Indlæg ialt: 286
Skrevet kl. 23:37

Når du bruger musik offentligt, kræver det som udgangspunkt, at du har en aftale med KODA som forvalter musikskabernes rettigheder - der er vise undtagelser hvor du kan undgå at betale KODA,
men mig bekendt er det ikke nok at du blot bruger under 20 sek. - det kommer i høj grad an på i hvilken forbindelse du bruger de 20 sek. musik...

Fx kan DR ikke undgå at betale til rettighedshaverne til et musikstykke, blot fordi de bruger mindre end 20 sek. i et TV program...

Men ring og spørg KODA vedr. dit konkrete tilfælde - de rådgiver helt sikkert gerne - tlf. 33 30 63 00

Uanset at du i vise sammenhænge måske kan undgå at betale til KODA kan du under alle omstændigheder ikke benytte andres musik uden deres accept...

Med øvelokale.nu kan du leje øvelokale på timebasis. Så betaler du kun når du rent faktisk skal øve, og slipper for de faste månedlige udgifter. Du kan booke online hele døgnet rundt. Se øvelokaler i dit område i øvelokale oversigten.
Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Feb 11
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 23:41
Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Feb 11
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 23:44

Chano og jeg skrev vist på samme tid, men det er vist også samme svar vi kommer frem til.

Men der er jo masser af musik på nettet du kan bruge kvit og frit. Det er måske ikke så spændende, men det er et gratis alternativ Smile

http://freeplaymusic.com/

Fra København V.
Tilmeldt 18. Feb 08
Indlæg ialt: 286
Skrevet kl. 23:47

vivid-design.dk:

... men det er vist også samme svar vi kommer frem til.

Jeps! Smile

Med øvelokale.nu kan du leje øvelokale på timebasis. Så betaler du kun når du rent faktisk skal øve, og slipper for de faste månedlige udgifter. Du kan booke online hele døgnet rundt. Se øvelokaler i dit område i øvelokale oversigten.
Fra Randers
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 01:07

Ideen med de 20 sekunder kan muligvis være afledt af den udbredte og omdiskuterede brug af sampling, hvor man "låner" stumper af andres musik. Så vidt jeg ved er det i dag landet på, at man normalt spørger om lov og i nogle tilfælde betaler for brugen.

Sampling er jo så et sjovt emne i sig selv, lige noget for det hedengangne "Musikpolitet" på P3.

Fx har Blue i nummeret "All rise" (

) brugt en stump fra introen til Bjergkøbing Grand Prix af Bent Fabricius-Bjerre (
 ) via Multicyde "Not For The Dough" (
 ). Og siden har Phoenix Legend "Above The Moon" (
 ) også brugt den. Hvor meget gode gamle Bent har fået ud af det, aner jeg ikke, men som gammel Bjergkøbing-fan morer historien mig hver gang :)

Mvh.

Jakob

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)