Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start som freelance konsulent

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg er netop startet op som freelance konsulent (deltid), og har fået de første små virksomheder jeg skal hjælpe, derfor har jeg selvfølgelig også en række praktiske spørgsmål som jeg håber på i kan hjælpe mig med. Jeg skal primært hjælpe virksomhederne med den eksterne kommunikation altså alt fra pressemeddelser, markedsføring, artikelskrivning osv. også kommer der også noget søgemaskineoptimering indover. Det er små virksomheder, så ja arbejdsområderne spænder ret bredt.

• Men jeg kunne godt tænke mig at vide om i har nogle gode råd til en freelance kontrakt, når det er inden for disse arbejdsområder?
  • Samtidig er der nogle af jer der har nogle gode råd til en ny freelance konsulent?
  • Når jeg handler på vegne af en klient, kan jeg så holdes ansvarlig hvis klienten senere hen misholder en aftale eller lignende. Det er måske et lidt dumt spørgsmål, men jeg vil bare være på den sikre side. Det skal også siges at det ikke er fordi jeg har med suspekte klienter at gøre, men vil som sagt bare gerne være sikker.

På forhånd tak.

Keld

Fra Støvring
Tilmeldt 31. Oct 09
Indlæg ialt: 10
Fra  Easy Match ApS Skrevet kl. 10:59

Hej Keld,

Da jeg i sin tid startede som konsulent fik jeg tegnet en erhvervsforsikring - for at være på den sikre side - hverken mine kunder eller jeg er suspekte ;-)  Den kostede små 1000 kr, men det er vist afhængig af branche. Det gav en god tryghed - ikke mindst for manden (huset står i mit navn) 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:36

Hej Marianne, mange tak for dit svar. Det kunne da godt være jeg skulle overveje det, men er det nødvendigt når det kun er på deltid, og når jeg arbejder med kommunikation?

Er der andre der også har nogle gode råd til en ny freelancer?

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 12:54

Jeg vil helt klart anbefale en forsikring, den koster som nævnt ikke det store, men hvis du bruger den på den rigtige måde kan du bruge den som noget positivt i din markedsføring overfor firmaerne.

//

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 13:09

Mit råd til dig er at du aldrig skal indgå aftaler på dine kunders vegne, - medmindre det er dig der opfylder dem.

Skal du derfor indrykke annoncer og forpligtige dig til flere indrykninger for at få rabat, - så skal din kunde indbetale det fulde beløb på din klientkonto før du laver aftalen.

Hvis ikke, - så får du avisen/reklamestedet til at sende en ordrebekræftelse/faktura til firmaet og du indleverer så blot materialet som konsulent.

Det er underordnet om du er deltid/fuldtid - et firma er et firma. Den erstatning du kunne komme til at betale bliver ikke fastsat efter din omsætning, men den skade du påfører kunden.

Som nystartet skal du passe på ikke at love for meget, - det er fristende at tilbyde sig som en blæksprutte som klarer alt, - men desto mere du har ansvar for desto mere kan der gå galt!

Hvis firmaet virkelig vil have du klarer alt, og ikke vil rode med ordrebekræftelser og fakturarer osv. - så aftaler du bare at de indbetaler et beløb til dig som dækker de regninger og aftaler du så skal indgå,  - så at du selv kan disponere.

Så vil du opleve, at det vil de ikke være så vilde med. Så er der heller ingen grund til at du skulle have noget i klemme på deres vegne. 

Fra Hillerød
Tilmeldt 6. Dec 10
Indlæg ialt: 115
Fra  Pro-Speciale.dk Skrevet kl. 13:25

Hej Keld

Jeg tænkte på hvor mange års erfaring du har med hensyn til kommunikation over telefonen?

Jeg har måske en opgave, hvis et fast godt samarbejde kunne vil være noget?

Det drejer sig om salgstræning af virksomheders medarbejdere indenfor mødebooking, telefonsalg og personlig salg & service.

Her har jeg valgt at outsouce telemarketingsopgaven som består i at tage kontakt til virksomheder og sælge disse kurser, da jeg har for mange andre ting selv at se til.

Du vil få en fast pris pr. virksomhed du får tilmeldt og som skal have coachet deres medarbejdere.

Du kan lige skrive hvis det har din interesse

Med venlig hilsen / Best regards

Lasse postmaster@pro-speciale.dk

Salgskurser i mødebooking og telefonsalg - Pro-Speciale.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:19

@ Lasse, jeg har sendt dig en mail.

@ Michael, tak for svaret. Det har gjort mig klogere på at jeg i hvert fald skal undgå at lave aftaler på kundens vegne. Men hvis jeg nu bare formidler kontakten, f.eks. mellem kunden og en lokal avis, hvor der skal nogle annoncer i, så burde det vel ikke gøre noget?

Det jeg kommer til at tænke på i forhold til forsikring, er om det netop kan betale sig når jeg arbejder med kommunikation, for jeg kan ikke helt se hvor det er jeg skal kunne skade virksomheden, ved at udarbejde kommunikationsmateriale for dem? Men det kan jeg måske godt? Jeg kan godt se hvis det i forbindelse med SEO-arbejde er fordi jeg ødelægger hjemmesiden, hvilket jeg selvfølgelig ikke regner med, men i den forstand kunne det måske være smart at købe en forsikring. Men kan stadig ikke se det i forhold til kommunikationsdelen

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 15:52

Ja, du kan sagtens formidle aftaler - du skal bare ikke indgå dem.

Kommunikationsdelen;

Rent teoretisk kunne du jo foreslå at i sendte nogle mails ud til alle i Holstebro med egen villa.

Det kunne så koste virksomheden en bøde på 100 kr. for hver mail - dog mindst 10.000 kr.

Rent teoretisk kunne du indrykke en helsides annonce i Berlingske Søndag hvor du skriver at Ginseng kurerer noget.

Det kunne så koste 250.000 kr. i bøde - og en udvisning af Danmark hvis ejeren er udlænding. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:04

Michael:

Ja, du kan sagtens formidle aftaler - du skal bare ikke indgå dem.

Kommunikationsdelen;

Rent teoretisk kunne du jo foreslå at i sendte nogle mails ud til alle i Holstebro med egen villa.

Det kunne så koste virksomheden en bøde på 100 kr. for hver mail - dog mindst 10.000 kr.

Rent teoretisk kunne du indrykke en helsides annonce i Berlingske Søndag hvor du skriver at Ginseng kurerer noget.

Det kunne så koste 250.000 kr. i bøde - og en udvisning af Danmark hvis ejeren er udlænding. 

Okay, super tak for de gode svar! Jeg må hellere lige få kigget lidt mere på det forsikring så, men så længe jeg holder mig til bare at formidle kontakten for de pågældende virksomheder, og selvfølgelig kender regleren inden for området, så burde jeg kunne undgå de store faldgruber.

Er der andre der har noget at byde ind med?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)