Jeg importerer et produkt fra Asien hvor prisen er meget styret af råvarepriserne og ikke mindst $-kursen Produktet videresælges i Europa. Jeg mangler et råd/tekst til min tilbudstekst. Idag skriver jeg nedenstående: xx reserves the right to adjust prices for non-delivered Products in the event of alterations in rates of exchange, variations in costs of materials, sub-suppliers’ price increases, changes in wages, state requisitions or similar conditions over which xx has no or limited control. Mit spørgsmål:
|
Jeg skal da ikke kunne sige, at man ikke kan lægge det ind i kontrakten, men en kontrakt som du skitsere turde jeg ikke indgå som kunde.
Som kunde vil man jo gerne kende sin pris.
I forhold til dollaren, er dine omkostninger formentligt også relateret til dollar, så der er her lidt 2 muligheder, du kan give en pris til kunden i dollar, så er du sikker på din avance i dollar er den samme. Alternativt kan du lave en form for dollar sikring mod stigende dollarkurs, med en option, eller et andet derivat til at afdække dollarkursen.
Stigende råvarepriser, kan du jo principielt sikre dig i mod ved at købe nogle futures i de råvare som indgår. Falder prisen så på råvarene får du en højere avance, men taber på dine futures.