Jeg har et spørgsmål ang summa summarum 3. Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan man får printet en side hvor man kan se hvordan programmet er kommet frem til det moms-beløb som indberettes til skat.
Jeg håber i forstår hvad det er jeg gerne vil opnå.
Det eneste jeg kan finde frem til, er en side hvor der skrives total indgåenden moms, tota, udgående moms og total for momsberegning. Her kan man ikke se hvordan man er kommet frem til moms-beløbet.
Hvis jeg forstår dig ret, skal jeg gå ind på konto 66100 (udgående moms) og så printe denne liste??
Jeg syntes det er en fuldstændig uoverskuelig liste som kommer frem. F.eks. havde jeg i perioden 1-7-2010 til 30-09-2010 9 debitorbilag. Men når jeg åbner konto 66100 salgsmoms (udgående mons), og finder denne periode. Så fylder den periode lige pludselig 49 linjer på den liste som kommer frem. Jeg ville gerne bare have en liste på 9 linjer - 1 til hvert bilag, hvor momsen står, og så en linje i bunden som er total.
Er det nogen der kan hjælpe med hvordan jeg får lavet denne sumtotal?
Jeg har kigget rundt i programmet, men ved ikke lige hvad det er jeg skal kigge efter. Det skal siges, at jeg endnu ikke er så god til det her med regnskaber for jeg har først oprettet mit lille firma her i sommers. Så beklager hvis det er nogle lidt dumme spørgsmål. Det skal siges, at jeg selvfølgelig har en revisor til at lave regnskabet. Men momsindberetningen styrer jeg selv. Men revisoren vil gerne have en seddel med oplysninger omkring moms. Så det er derfor jeg gerne vil have den omtalte liste. :o)
det eneste du skal trække til momsangivelsen finder du på
Rapporter -> momsangivelse og så vælge perioden
så kommer alle de konti frem som du overføre til netformularen til SKAT
hvis du så gerne vil have info om hvordan de tal fremkommer så kan du som Peter Revisor siger
enten udskrive kontokortene for 66100 og 66200 osv og opløse de sumtotaler for at konstatere at den er god nok (og JA der kommer kanonmange linier på hvis du har nogle meget udspecificerede salgs- og købsfakturaer .... men det burde være nok med at kigge på dem eeen gang for at se at den er god nok ... og det er da slet ikke noget du skal ulejlige revisoren med; hvis ellers tallene stemmer overens på de 2 rapportmuligheder).
Den 3. mulighed for at kigge på tværs er
Rapporter -> Momspecifikation Her kan se fra hvilke konti der er samlet moms sammmen til bogføring på de respektive momskonti i rapporten Momsangivelse