Jeg er ret overbevist om, at du ikke kan få historikken med, men dit ønske om det giver mig anledning til at kaste et overordnet råd af.
Web 1.0 warning
Se, når du ønsker at få historik med, så får jeg fornemmelsen af at du tænker "web 1.0". At du måske har en lille tendens til at se en facebookside som noget statisk der skal ligge klar, som man ligesom kan surfe rundt i - og selvfølgelig nyde godt af.
Det er præcis sådan det er med en hjemmeside, og derfor er det web 1.0 tankegang.
Bevarres. Det er også fint i 2011, hvor man dog skal tænke web 2.0 med ind også. En tom facebookside og et KÆMPE lager af gammelt skudsikkert indhold er lige hvad en administrator skal ønske sig.
Dont rush the content
Den fejl man ikke må begå, og her kommer det overordnede råd, er at uploade hele dynen overnight - for på den måde at føle; "nu, er min facebookside klar". Så misser man alle mulighederne for først og fremmest at skabe engagement i forhold til kvalitetsindholdet, og sekundært at vise sin virksomhed frem lidt ad gangen. Herunder altså: long term brand visibillity.
Web 2.0 handler mere om "det dynamiske øjeblik", mens vi er bevæget os væk fra "det statiske billede".
Exsqueeze me if
Det kan være jeg drager forhastede konklusioner om dit motiv for at få gammelt historik med over, og i så fald beklager jeg. Jeg ved der er andre der falder i fælden her, og så kan rådet være rettet mod dem.
-----------------------------------------------------
Din rettesnor for opbygningen af den nye side, set med mine briller (et held jeg bruger briller, så jeg kan bruge det udtryk) bør være:
Fase 1
Lav facebooksiden, uden nødvendigvis at gå overboard i fancy funktioner og design.
En velkomstfane er dog et must.
Gør eksisterende kunder og interessenter opmærksom på facebooksiden. Vær nærværende i henvendelsen - undgå at "broadcaste": "HEJ ALLE - SÅ ER VI KLAR MED NY FACEBOOKSIDE!"
.. bedre er det, at gafle hver enkelt fan på den nære relation.
Du vil takke dig selv for at skrive 30-50 personlige mails/facebookbeskeder kontra at blæse en standardbesked ud til din mailinglist. Tænk samme procedure ind, når du afslutter en opgave for en ny kunde.
Din konvertering vil være langt højere via den personlige henvendelse, og din fanbase funderes af folk der er tæt tilknyttet dit brand. Når disse personer trykker 'synes godt om', kan deres venner se det. Derfor er velkomstfanen essentiel.
Suppler derefter med remindere på væggene af de to tidligere facebooksider.
Fase 2
Skab en grund til at blive fan. Det hører fortiden til at folk bliver fans for deres blå øjnes skyld. Stil dem noget i udsigt. "10 tips til gode amatørbilleder af dit barn".
Se til eksempel hvordan jeg har placeret kvalitetsindhold på min facebookside, for at fjerne tvivlen om hvorfor det er en god idé at trykke synes godt om.
(min facebookside - klik bare, åbner i nyt vindue)
Drip-strategy af det gamle indhold som virkede. For at få momentum i aktiviteten og engagement i den nye fanbase kan du plukke af jeres gamle indhold og forvente at klare det hæderligt.
Folk der starter fra bunden har ikke noget lager. De har ikke nogle "proven hitmakers", og må famle sig frem, i en fase hvor admin og fans skal møde hinanden for at finde frem til, hvad man kan forvente af facebooksiden.
Du sidder på guldet, og kan fodre de sultne fans lidt ad gangen.
Du vil opleve at hver gang du skaber et nyt engagement-hit, dvs tilfælde hvor dine fans kommenterer meget og/eller trykker synes godt om, så trækkes der nye fans ind mod din side. Også af den grund er det som en våd drøm at have et lager af hitmateriale.
------------------------------
The Donts:
1) Lad være med skubbe/invitere/overtale folk til at blive fans, hvis du ved de ikke bidrager med noget long term.
Det være sig Aminoer, venner, familie, kollegaer/konkurrenter. Målet med en facebookside bør altid være højt engagement snarere end højt fanantal.
Som jeg sagde længere oppe: Kvalitativ social media management har været det nye sort længe, men stort set alle rookies tænker kvantitativt.
2) Dont broadcast. Du vil opleve et klart højere engagement, hvis du henvender dig til dine fans i øjenhøjde og beder dem om deres mening om to af dine fotografier - i stedet for bare at linke til en samling på 89!
(af den grund opfordrer jeg dig til at slå RSS graffiti fra... øjeblikkeligt)
-----------------------------
The Do's:
1) Vær en person og ikke corporate i formuleringerne. "Jeg" er et ord der burde bruges mere af facebookadmins. Hvis i er to personer, så gør opdateringen personlig ved at tilføje navn til sidst -Thomas
2) Tal i du-form, og tal kun sjældent til hele flokken. Det er nemlig broadcasting at indlede en opdatering med Hey guys!
Hvad synes du? giver som hovedregel bedre facebookrespons end "Hvad synes I?"
3) Engage or die
ex.
Which one do you think is the better picture, A or B?
Here's one of my old favourites because I couldnt have asked more from the sunlight. Do you like it - and if so, what is it that moves you?
------------------------------
Hvis du følger ovenstående, så slipper du for at vende tilbage her til amino for at spørge "Hvordan får jeg flere fans?" eller værre endnu at kravle ind i en tråd hvor du beder andre om at synes godt om din facebookside.
.. best of luck
Thomas Bigum
både på twitter
.. og på på facebook