Det åbner til gengæld en ladeport for omgåelse af reglerne synes jeg.
Jeg tror ikke problemet er så stort. Når de sættes til salg her så bliver de nok ikke solgt til mange mio kr. Jeg tror faktisk de vil blive solgt bare du byder noget der er højt nok til at det kan betale sig for boet og administrer at flytte domænerne til dig juridisk. Normalt hvis nogen ejer et domæne du vil have og de ikke bruger det vil du byde en 250-500 kr for besværet med at flytte det. Hvis de så vil have noget urimeligt så kan man altid gå i domæneankenævnet. Rent prinsipielt burde man kunne gå i domæneankenævnet med kurator men der ville ikke være meget ide i det for det ville nok være dyre end at købe dem hos kurator ved mindre end du bød mod en anden og så ville det være svært for så ejer boet jo ikke domænenavnene når du når til domæneankenævnet. Domænehajer plejer at købe domænet med henblik på at sælge det og har det så stående indtil der kommer nogen og køber det. Dem er der stadig god muglighed for at hive i domæneankenævnet for det er meget få der ejer eks 500 dk domæner for at bruge dem til noget særligt.
Det er vel ikke så mærkeligt. Betales der ikke årsafgift til DK-Hostmaster, går domænet tabt, og så er det jo ikke noget værd for kurator mere.
Ellers skulle kurator betale årsafgiften hver gang, indtil konkursboet var gjort op og alt var solgt, hvilket kan tage lang tid. Mere end et år.
Så derfor regner kurator ikke domænenavne for nogen værdi. Det er jo lidt som at leje en bil. Så længe du betaler lejen, er det din.
Jeg beklager off topic emnet, men kan ikke nær mig for at svare :-) (hvis vi skal debatere det yderligere, må vi lige oprette en tråd) JEG synes at det er mærkværdigt, da domænenavnet og tildels indholdet på domænet, ofte udgør grundstenen i mange virksomheder. Sidste jeg havde kig på en konkurs, havde jeg været villig til at lægge et 5-cifret beløb blot for domænenavnet (og rettighed til firmanavnet). Men som det ofte sker, kørte firmaet bare videre i et nyt aps nærmest dagen efter, så jeg antager at kurator blot accepterede et bud fra den tidligere ejer (eller ejers kone eller hver der nu reelt står som indehaver) I andre brancher ville beløbet kunne være meget højere. Med et domænenavn følger jo ofte en masse goodwill, links, pagerank, branding og kunder der kender domænet eller finder det via links og søgemaskiner.
Jeg tror faktisk de vil blive solgt bare du byder noget der er højt nok til at det kan betale sig for boet og administrer at flytte domænerne til dig juridisk. Normalt hvis nogen ejer et domæne du vil have og de ikke bruger det vil du byde en 250-500 kr for besværet med at flytte det.
Højeste bud er pt. på 16.000 kroner og alle interesserede er velkommen til at sende et bud, eller deres telefonnummer så de kan blive ringet op ifbm. afslutningen på fredag kl. 12.
Med de høje klikpriser der findes indenfor lånemarkedet, er jeg sikker på at folk nok skal gøre en god forretning.
Det er primært de domæner med tilhørende hjemmesider der tiltrækker folk, så jeg tvivler på at problemet er så stort. Da domænerne ikke er købt med henblik på videresalg (så havde han udbudt dem til salg før konkursen), er reglerne for køb af dk-domæner overholdt.
Som Allan siger, ville det være god skik at tage den diskussion i en anden tråd - I skal være velkommen til at linke til den nye tråd her.
En af mine debitorer er under konkursbehandling og i den forbindelse har jeg gjort kurator opmærksom på at selskabets domæner også repræsenterer en værdi. Jeg er i den forbindelse blevet bedt om at indhente tilbud på dem.
Det drejer sig om domæner hvoraf en har en PR5 og de fleste er 7-11 år gamle. De fleste er relateret til lånemarkedet, hvor der kan opnås gode klikpriser ved affiliatemarketing.
Domænerne kan ses på denne side, hvor det også er muligt at byde. (undlad venligst at byde i denne tråd, af hensyn til Amino's forbud mod auktioner)
Det er nogle ret tunge spillere der byder på domænerne. Så du behøver ikke bekymre dig om værdiansættelsen - jeg er helt overbevist om, at de godt kan finde ud af at vurdere et domænes værdi :-)
Ikke nødvendigvis - målet er at få realiseret aktiverne til den højeste samlede pris.
Hvis der eksempelvis er 12 personer der byder 1.000 kroner på 12 af domænerne, mens det højest samlede bud er på 10.000 kroner, så vil de blive solgt individuelt.
I praksis er der dog kun modtaget enkeltbud på de fire øverste domæner, og sammenlagt er de bud lavere end det samlede bud på hele pakken.
Ikke nødvendigvis. Der er pt. bud for 15.500 kroner fordelt på 4 domæner - hvis du så gik ind og bød 501 krone for et 5. domæne, ville de blive solgt hver for sig. (den højeste samlede pris er dog steget, så nu er 16.001 ikke nok for at have det højeste bud)
Bare send en mail med dit bud, så skal jeg nok holde dig opdateret.