Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurrent kopierer salgstekster mv. - hvad kan man gøre?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 287
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi har en konkurrent som gør alt hvad vi gør. Har vi lavet et banner til vores forside, gør det det samme, samme opsætning osv. Udsender vi et nyhedsbrev med f.eks. en tekst som "nyhederne vælter ind", skriver de det samme på facebook samt deres side. Vi "finder" på de fleste af vores style navne selv, selv dem bruger de også.

Men alt det ved jeg godt man ikke kan gøre noget ved. Kan ikke forstå man driver en forretning baseret på andres ideer.

Men det jeg synes er mest frækt er at de går ind og laver copy paste på vores salgstekster - hvad er det dog for noget?

Kan man ikke selv beskrive sin egen varer, så laver man måske det forkerte.

Skrev pænt til ham om han ikke ville lade være, men fik bare svar tilbage som:

Det her er en hobby forretning til min kone, jeg sælger for millioner af store maskiner hvert år, vil du slås om kunderne så gør vi det, og alt muligt lign. dette.

Hold da op, hvor er samvittigheden, bad ham lade være med at copy paste på vores side, og skrev til ham at de også gerne selv måtte finde på deres egne ideer til deres side.

Er jeg bare helt galt på den, er det ok og lave copy paste?

Mvh Stine

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Skrevet kl. 14:29

Skal lige siges at det egentlig aldrig har været en konkurrent der har gået mig på, da han er ret usynlig, og synes af og til det er noget juks de får lavet. Men synes bare ikke det er så fedt at tekster osv. er det samme på deres side - da jeg ikke vil sammenlignes med dem.

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 14:34

Det er godt nok noget rigtig flot tøj du har på din side og jeg sender siden til min kone (men sætter spærring på dankortet med en max-saldoWink).

Der udover håber jeg virkelig, at der er nogle der er på banen (f.eks. advoakat) i løbet af weekenden og kan kan hjælpe dig helt konkret på vej.

God weekend

Michael

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 14:35

Ring til Kristian her: http://www.simplylaw.dk/ og få ham til at køre sagen. Det koster dig måske en smule mere end du får ind i erstatning, men til gengæld bliver det stoppet.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 12. Mar 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:44

Jeg har prøvet det samme. Jeg skrev i en mail at de fik 48 timer til at fjerne det, ellers ville de blive sagsøgt . Det fik 2 af dem til at fjerne deres tekst, den tredie skulle jeg lige ringe til.

Bare vær kort og kontant i din kommunikation

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 14:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hvis du kan dokumentere at det er dig som har ophavsretten til teksten, og han har kopieret den, så kan du køre en sag på det. Det sker alt for tit for mig, så jeg har valgt at gøre det konsekvent, når mit mateeriale bliver kopieret.
Er dit erstatningskrev under 50.000 så kan det køres som en småsag (det er bare at udfylde nogle worddokumenter som du finder på domstol.dk, du behøver ingen advokat). Det koster 500 kr i retsafgift. Typisk kræver jeg ca. 2000 kr i erstatning pr. artikel. Mit første step er at sende et brev+mail+evt.sms med en faktura, samt en besked om at fjerne indholdet indenfor x tid og betale vedlagte faktura for uretsmæssig brug af mit materiale. Sker det ikke sender jeg stævningen ind, hvor erstatningen er sat til faktura beløb + 8 timer a mine timepris + evt omkostninger til rejse tur/retur til retskredsen. Du skal møde op i den retskreds hvor sagsøgte bor, så er han fra bornholm og du bor i skagen, så er der en lang rejse. Du kan naturligvis også lade en anden ordne det for dig. 

Jeg har endnu aldrig prøvet at skulle møde op, da vi som regel bliver enige om jeg trækker sagen tilbage hvis den første faktura jeg sender + 500 kr bliver betalt. Det har åbenbart en effekt når der kommer en stævningsmand forbi.

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Skrevet kl. 14:50

Mange mange tak for alle jeres svar. Men jeg har jo selv beskrevet produktet, dvs. jeg har ophavsretten til teksten? Jeg er også igang med at tage egne billeder, her gælder det samme eller?

Synes bare det er utrolig meget at gøre ud af lidt... hvad hvis de har fjernet et og i teksten og tilføjet et ,   Så er det vel kun inspiration og jeg kan vel ikke gøre noget?

Lige nu lægger der nok 10 tilfælde af en copy paste på hans side, og tvivler på at de betaler noget som helst.

Men er bare træt af at der hentes SÅ meget inspiration fra min side, og så er det jo lidt frækt og copy paste også.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 15:01

Ja det har du, men tricket ligger jo i du skal bevise at det er dig som har skrevet teksten. Det kan blive et problem, hvis du har skrevet det direkte ind i dit webshop/ CMS system.
Al tekst jeg ligger online bliver sendt til en gmail konti som vedhæftet word dokument. Ud over jeg har en backup, så har jeg også en dato for hvornår den blev skrevet. Om det er nok, det ved jeg ikke. Jeg forsøger altid at få modparten til at erkende han har kopieret mit indhold via de emails vi typisk udveksler.

Jeg var også mega træt af det og brugte meget tid på at være irriteret / sur over det, indtil jeg satte mig ned og lavede en plan og nogle retningslinier. Nu rør det mig ikke, for jeg kender hele processen i sådan en sag. Så igen jeg vil klart anbefale overstående model, og benytte den mere eller mindre konsekvent. Hvis en skoledreng kopiere en tekst til brug på et website for en projekt opgave, så beder jeg ham bare pænt om at fjerne det, og så er det det. Evt. citere teksten og så linker til kilden.
Det er dog sjældent der der er tilfældet, typisk er det nogle som forsøger at lave sider i konkurrence med mine, for at tjene penge den vej. Er det tilfældet så er jeg konsekvent både med at få fjernet teksten, men også med at få penge for uretmæssig brug.

Hvis han bliver dømt til at betale, så skal han jo det. Hvis han ikke kan betale, fordi han intet ejer, ja så er der spild af tid - men det lyder ikke til at være tilfældet her. 

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Skrevet kl. 15:23

Hej,

Jep det er skrevet direkte ind, og ofte er det jo kun 2-5 linjer det handler om, så og sende frem og tilbage til mails, det er et stort arbejde i forhold til hvad det er.

Men ja bliver bare så sur/irriteret når jeg ser det, og tænker ofte om jeg bare er sippet :D

Tvivler nu lidt på hvad han har, men åbenbart meget meget store maskiner til mange mange millioner :D

Men vil straks se nærmere på det du skrev tidligere :) mange tak

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:20
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 5 person

hej

man kan ikke gøre noget desværre....

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)