Hej med jer. Søger gode råd mv. håber der er nogen der kan hjælp. Sagen er den at min kone er på SU de næste 4 år, og jeg har selv været sygemeldt i nu 2 år, og har i denne periode måtte opgive at drive et selskab sammen med en partner.(altså en uåndgåelig konkurs pga. min sygdom, og manglende tilknyttelse til selskabet). Jeg selv, har nu fået en chance for en revalidering på 5 år til en ny uddannelse, og det er jeg egentlig glad for, men desværre må man ikke tjene en krone ved siden af en revalidering, og med 2 børne, vovser, bil, hus mv. så er/ bliver det svært at få tingene til at hænge samme. Mine spørgsmål lyder nu på : Hvordan kan min kone tjene lidt ekstra ved siden af hendes SU, uden at hun mister sin SU, vi har ideen til hvordan det kan lade sige gøre, men vi vil i starten ikke stifte selskab hvor der skal udbetales løn. Vi vil øknomisk få vores privat økonomi til at køre rundt via en privat kassekredit, og hvis det bliver en succes må vurdere om en af skal trække os fra det vi er i gang med, men den tid må vente. Eller er der nogen huller hvormed jeg evt. ved siden af en revalidering kan stifte et selskab hvor der i starten ikke udbetales løn. Eller er det helt umuligt ved siden af en revalidering, for hvis jeg nu stod for selskabet kunne der på sigt udbetales det fribeløb min kone nu engang må tjene ved siden af hendes SU. I bund og grund søger jeg er kreativ løsning ;) Kan da lige oplyse at selskabet vi har tanker om skal sælge sig selv via nettet og telefon, samt kundebesøg ved den mulige kunde. Altså noget det er nemt og ikke kræver det store fra os. Tak for jeres tid. PS. Har aldrig skrevet her før, har kunne kigget med :) |
Hejsa
Din kone må tjene op til at bestemt beløb ved siden af sin SU. Dette beløb bliver så hævet hvis man har børn under 18 år mv.
Du kan se satserne her:
http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/satser.aspx
Hvis din kone går på en videregående uddannelse, må hun tjene 8.625kr/mnd. Når i har 2 børn under 18, giver det en samlet indtjening på max 153.924 kr om året. Eller 12.827 kr/mnd.
Din kone kan dog godt fx tjene 20.000 kr på en måned, men det skal så reguleres således hendes samlede indtægt ikke overstiger det førnævnte beløb om året, da hun så vil skulle betale noget af sin SU tilbage.
Mvh
Lars