Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

standard stiftelsesdokument For SMBA

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

kennethbach:
VIl man starte noget seriøst kan de fleste mennesker rejse 80.000 kr.

Friskt af en revisor at sætte en grænse for hvornår noget er seriøst eller ej!!Yes

Spørgsmålet er om det ikke er mere rigtigt at holde et SMBA op mod et I/S. Der vil være en hvis fornuft i at stifte et SMBA fremfor et I/S - bl.a. den begrænsningen i ansvaret.

/Henrik

Tilmeldt 14. Jul 08
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 12:27

Det spændende er jo som om du overholder lovgivningen. Du nævner kun dig selv, men et SMBA er jo noget der mindst kræver to personer, så her kan du være i problemer allerede og igen, hvorfor så ikke bare stifte en personlig virksomhed, så man ikke får en type virksomhed der er blacklistet af Skat og hvor reglerne er sværere at overholde?

Kenneth Bach

Tilmeldt 14. Jul 08
Skrevet kl. 12:32

Kære Henrik. Det er jo netop det der er essensen i et kapitalkrav fra lovens side. Nemlig at man kun skal have begrænset hæftelse, hvis man selv stiller noget kapital, ellers er det jo helt legalt at stifte en personlig virksomhed.

Som stakeholder i omverdenen omkring et SMBA er det jo netop det der giver dem et dårlligt ry. At alle ved, incl. leverandører, banker og andre samarbejdspartnere, at man intet har stillet til rådighed af kapital selv, men at man i en situation hvor man går ned gerne vil have at kreditorerne betaler gildet.

Hvad enten man vil det eller ej, kommer man bare ikke uden om at det sender et dårligere signal end alternativerne. Så kan den enkelte godt have de bedste intentioner med sin virksomhed, men valget er jo kolde fakta som interessenterne omkring virksomheden kan tage at føle på.

Man ser jo heller ikke en skov at større virksomheder etablere sig som SMBA og det er naturligvis derfor.

Kenneth Bach

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Sep 07
Indlæg ialt: 445
Fra  LOEVGAARD ApS Skrevet kl. 12:37

Det er da noget vås at sige, at hvis man er seriøs nok, så kan alle skaffe 80.000 kr. De færreste i alderen 18-25 har 80.000 kr., og kan måske ikke engang låne det i banken i disse tider, men deres idéer kan være mere visionære og seriøse end mange andre.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:07

Kære Kenneth,

Næ problemet er den ulighed der er lavet i lovgivningen ved, at du kan få begrænset din hæftelse  i SMBA med 0 indskud og i et Aps skal have 80.000 kr. for at opnå præcis den samme begrænset hæftelse.

Uagtet at jeg enig i dine bemærkninger omkring SMBA (hvilket utallige indlæg her Amino vidner om) kan jeg ikke fortænke at mange iværksættere vælger de frihedsgrader som et SMBA stiller op. Jeg er blot ked af, at lovgiverne ikke tog hul på diskussionen om hvad størrelsen på ansvarlig kapital skal være i Danmark i forbindelse med den nye selskabslov blev vedtaget. 

Det næste bliver så hvis SPE-selskaberne bliver vedtaget i EU. Så risikerer vi pludselig at stå med endnu et selskab som i princippet kan give begrænset hæftelse fra 1 til måske 10.000€. Næ man burde have set på lande som Frankring og Tyskland, hvor kapitalkravene for nogle virksomhedstyper er sat ned til 0 kr. Dette er sket uden problemer i begge lande.

Min primære indvending gik mest på din grænse for hvad der skal til for at være en seriøs opstart. Specielt på et forum som Amino, hvor mange netop starter fra bunden....

/Henrik

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 13:10

Hej Anders....

Jeg lytter med på tråden og hører hvad du har fundet ud af, da jeg er i samme båd.. Gider du give lidt info til os andre, hvad du har fået ud af det... Stick out tongue

Men det er beklageligt at der bliver rykket ind med spam fra Kenneth Bach, der ikke kan besvare din tråd som du ellers har lagt op til.

mvh. 

michael

Tilmeldt 14. Jul 08
Skrevet kl. 13:24

Kære Joachim.

Løsningen ligger lige for og har gjort det for over 200.000 andre virksomheder. Nemlig den personlige virksomhed, som i øvrigt har rigtig mange fordele, specielt i en opstartsfase, som mange nok ikke er opmærksomme på.

Kenneth Bach

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Sep 07
Indlæg ialt: 445
Fra  LOEVGAARD ApS Skrevet kl. 13:41

Det er ikke en løsning, hvis du vil opnå begrænset hæftelse, som jeg tror er hele humlen med indlægget og starten af et SMBA i første omgang...

Tilmeldt 14. Jul 08
Skrevet kl. 14:03

Det ved jeg naturligvis og det er jo kun dette element der giver selskabstypen et useriøst ry.

Man vil gerne starte, tjene penge, men være uden risiko og det gør bare at kreditorerne og andre ser negativt på den type virksomhed. Det er jo klart for de vil ikke tabe deres penge.

Kenneth

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 14:04

løsningen kunne være:  fordi at Anders er på SU og i det tilfælde kan han ved høj indtjening helt miste sin SU, ved for høj omsætning i personlig virksomhed. I SMBA slipper han for at bruge tid på spekulationer herom, og kan lade økonomien hvile i sig selv og beskedent hæve sin løn indenfor lovlige rammer.

Så ja  - jeg antager igen, men mener at det er urimeligt at Kenneth kommentere videre, uden at have fokus direkte til Anders og han personlige situation.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)