Jeg har en virksomhed hvor jeg med jævne mellemrum har behov for at give mine kunder gaver (lidt populært kaldet bestikkelse). Det drejer sig om alt fra fladskærme og playstations til rejser og fødevarer. Det er ting kunderne modtager personligt når de har nået en given omsætning ol., for at sikre de samler alt indkøb hos mig.
Jeg er i tvivl om at det hele går at bogføre regnskabsmæssigt under "gaver" eller hvor jeg skal gøre det.
Min frygt er egentlig at SKAT kunne mistænke mig for at visse af "gaverne" er skjulte private anskaffelser. Det er jo svært for dem at se om det er til eget forbrug eller udelukkende til kunder. Hvordan sikrer jeg mig bedst muligt i forhold til skat?
Det skal i parentes siges at jeg bestemt ikke har nogen intention om at dække et privatforbrug ind under min virksomhed - så spørgsmålet er rettet mod kundernes gaver.
Gaverne må ikke fremgå på nogen form for faktura til kunderne, og jeg er egentligt ikke meget for at angive mine kunder til SKAT.
Tak for dit hurtige svar. Det drejer sig om danske kunder på b2b markedet. Jeg ved der er mange virksomheder der benytter denne metodt, fx ved at give en playstation når kunden køber en kampagnevare ol. Ved du om det er en forskel? Altså når det er en aktuel kampagne hvor der er en "add on" til produktet?
Du kan ikke fratrække momsen på gaver, og der er kun begrænset fradrag skattemæssigt (25%), selvom du betragter gaverne som reklame for din virksomhed.
En fladskærm til 4000 kr. inkl. moms reducerer altså kun dit overskud med 1000 kr., og du får ingen moms tilbage.
Du har pligt til at registrere hvem du giver gaver til, så SKAT har mulighed for at følge op på, om disse gaver nu også er givet til dine kunder, eller om du har solgt dem i Den Blå Avis.