Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg overveje ved ansættelse (barsel)

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Skjødt:

Jeg kan sagtens forstå problematikken langt hen af vejen for de små virksomheder, med hensyn til ekstra omkostninger ved barsel ell. lign. 

Men jeg må indrømme at man som ung kvinde, der som færdiguddannet om 1½ år, til den tid er 27 år og ikke har fået børn endnu, får en lidt dårlig smag i munden, når jeg hører, at nogle spekulere i dette... (for ikke at nævne at det ikke er lovligt - selvom det er meget svært at bevise, hvorfor nogle bliver ansat frem for andre).

Jeg er selv meget meget ambitiøs med hensyn til min karriere, men jeg vil have ret til at vælge at få børn uden at det skal gå ud over min karriere, eller at jeg for den sags skyld, skal have dårlig samvittighed overfor for min chef, pga. et helt naturligt valg.

Bare en tanke... Stop den spekulation, og ansat dem i finder kvalificeret til jobbet. De kommer jo tilbage igen.. og giver den nok også lidt ekstra i deres arbejde for virksomheden, hvis de har været støttet i sit valg. GLADE medarbejdere er de BEDSTE medarbejdere. 

Skjødt

og var du selvstændig erhvervsdrivende ville du selvføøølgelig ikke skænke det en tanke...

hvad nytter det en person er kvalificeret hvis denne person har tænk sig at tage et år fri, kan du ikke bruge til noget i en mindre virksomhed

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Jan 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren.Pedersen:

og var du selvstændig erhvervsdrivende ville du selvføøølgelig ikke skænke det en tanke...

hvad nytter det en person er kvalificeret hvis denne person har tænk sig at tage et år fri, kan du ikke bruge til noget i en mindre virksomhed

Selvfølgelig vil jeg tænke på virksomhedens økonomi (hvis man ikke ville det skulle man nok slet ikke drive virksomhed). Men 100 %, at jeg ville ansætte den bedst kvalificerede til jobbet, uanset køn, alder mv. 

Tror det er meget farligt at generalisere på den måde. Jeg kender heldigvis mange selvstændigt - og små erhvervsdrivende som ikke har samme indstilling... som i stedet ansætter mange kvinder (også unge) og som støtter op om deres medarbejdere og de valg de tager.

Derudover, er debatten herinde vist også kommet frem til, at omkostninger ikke er så store endda.. Måske burde man i stedet fokusere på forhold som sydom/sygefravær som kan koste arbejdspladserne mange penge..... Men skal man så også diskriminere mod overvægtige eller andre, som sikkert kan udfører formidabelt arbejde?

Synes bare fokus er det helt forkerte sted.. -Jeg er sikker på, at dygtige, kvalificerede og glade medarbejdere, i sidste ende, vil være det bedste for en hvilken som helst virksomhed.

Men heldigvis er vi ikke alle ens Smile .. og hvis vi var, ville vi ikke kunne få så gode debatter, som tilfældet er her på Amino.

Fortsat god dag

/Skjødt

 

Fra Middelfart
Tilmeldt 14. Feb 10
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 08:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa

Jeg må nok sige at jeg sidder med en "knude" i maven og en ustyrligt lyst til en smøg, selvom jeg er stoppet, efter at have læst disse indlæg.

Som FULDTIDSSELVSTÆNDIG, der rent faktisk skal LEVE AF MIN FORRETNING, sidder jeg med en meget underlig smag i munden. Min forretning er en næsten ren kvindearbejdspladse og jeg må indrømme at vi har mange luksusregler i dette land, godt udtryk forresten..:-), og jeg tænker tit på hvordan os forkælede dansker dog ville overleve udenfor vores eget lille paradis.?

Men igen, ja der er mange ting vi ikke må og vores indlæg kan findes forever, så ja.....jeg skriver ikke mere, men ingen har taget skade af at arbejde og der er ikke noget galt i yde før man kan nyde. ( næsten 30 inden man er færdig med sin uddannelse, derefter barsel til 2 børne, efterløn som 60 årig, ja så har man rundt regnet 26 år på arbejdsmarkede...til at bidrag med skat til alle vores goder...)

Fra Espergærde
Tilmeldt 26. Oct 10
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Skjødt:

Jeg kan sagtens forstå problematikken langt hen af vejen for de små virksomheder, med hensyn til ekstra omkostninger ved barsel ell. lign. 

Men jeg må indrømme at man som ung kvinde, der som færdiguddannet om 1½ år, til den tid er 27 år og ikke har fået børn endnu, får en lidt dårlig smag i munden, når jeg hører, at nogle spekulere i dette... (for ikke at nævne at det ikke er lovligt - selvom det er meget svært at bevise, hvorfor nogle bliver ansat frem for andre).

Jeg er selv meget meget ambitiøs med hensyn til min karriere, men jeg vil have ret til at vælge at få børn uden at det skal gå ud over min karriere, eller at jeg for den sags skyld, skal have dårlig samvittighed overfor for min chef, pga. et helt naturligt valg.

Bare en tanke... Stop den spekulation, og ansat dem i finder kvalificeret til jobbet. De kommer jo tilbage igen.. og giver den nok også lidt ekstra i deres arbejde for virksomheden, hvis de har været støttet i sit valg. GLADE medarbejdere er de BEDSTE medarbejdere. 

Skjødt

 

Er fuldstændig enig med dig Skjødt!

 

Gratis babypakker til kommende forældre - Gratisbabypakke.dk

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Skjødt:

Tror det er meget farligt at generalisere på den måde. Jeg kender heldigvis mange selvstændigt - og små erhvervsdrivende som ikke har samme indstilling... som i stedet ansætter mange kvinder (også unge) og som støtter op om deres medarbejdere og de valg de tager.

 Jeg tror ikke, at du skal tillægge det en dårlig indstilling eller mangel på opbakning til medarbejderne, at du oplever en holdning til, at det måske ikke altid er lige attraktivt, at ansætte en medarbejder der indenfor kort tid overvejer familieforøgelse.

I en lille virksomhed er alle medarbejderne nøglepersoner, og de er ikke altid lige lette at erstatte i forbindelse med en orlov. Meget ofte ender det med at indehaveren - oveni alt det andet - må tage en ekstra tørn. 

Jeg forstår selvfølgelig godt dit argument - og dit ønske om at få børn efter endt studie.

Skjødt:
Derudover, er debatten herinde vist også kommet frem til, at omkostninger ikke er så store endda.. Måske burde man i stedet fokusere på forhold som sydom/sygefravær som kan koste arbejdspladserne mange penge

Jeg er ikke enig med dig i, at omkostninger ikke er så store endda. Måske lige bortset fra den betaling der skal ydes under selve orloven. Men der skal ansættes en vikar - og det er ikke billigt - hverken til stillingsopslag, oplæring m.v.

Og derudover er det næsten mere reglen end undtagelsen, at den gravide er syg i op til flere måneder før orlovens begyndelse. Og her er der 'kun' barselsdagpenge at hente i refusion.

Efter orloven kommer omkostninger til barns 1. sygedag. Det er bestemt ikke ualmindeligt, at det ligger på 5-10 dage årligt, for ikke at tale om den smitte som børnene kommer hjem med fra vuggestuen, og som får en hel familie sygemeldt.

Så hvis du ønsker, der skal fokuseres mere på sygdom - så falder det igen tilbage til børnefamilierne (desværre).

Når det er sagt - vil jeg også skynde mig at sige, at jeg selv vælger medarbejdere udfra kvalifikationer - meeen, er der to ansøgere med samme kvaliteter, såååå..... er det altså svært at se helt bortfra.

 

 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan jo have mange meninger om, at en arbejdsgiver ikke er meget for at skulle betale til barsel osv.
Men du spørger, hvordan man kan gardere sig imod det og her er det indlysende svar da, at finde en god, stabil medarbejder, der er ude over den fødedygtige alder. En med erfaring og overblik og som er parat til at tage ansvar.

Fra Nordjylland
Tilmeldt 5. Mar 11
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at have læst de andre svar: Fra kvinde til kvinde - ansæt en mand eller en kvinden over 42 år, så er det problem løst.

Vi har haft alt for megen bøvl med gravide kvinder i vores virksomhed!

Længe leve ligestilling Wink

Har du besøgt landbrugets debat- og erfaringsforum www.erfaland.dk i dag?

Udarbejdet af landmænd, for landmænd!

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)