Jeg har en enkeltmandsvirksomhed som er under opstart og jeg ahr i den forbindelse været ude og købe en masse varer. Jeg har problemer med at lure hvordan jeg bogfører den skattefrie kørselsgodtgørelse.
Jeg har en mellemregningskonto i Passivsiden og en udgiftspost i resultatopgørelsen.
Mit første forsøg var, at debitere udgiftsposten - og så blev jeg fortabt - for krediterer jeg mellemregningen under egenkapitalen forøges mit indskud og dermed mit "tilgodehavende" i virksomheden - hvor det skulle modregnes. Der er ingen likvider i firmaet så kørselsgodtgørelsen er ikke udbetalt.
sandheden er, at du slet ikke skal bogføre skattefri kørselsgodtgørelse i enkeltmandsvirksomhed
Du skal lave dit regnskab helt uden denne sag - og så når du har dit driftsresultat skal/bør du helt enkelt jo lave ændring fra drift til skatte resultat - det kan være gaver og repræsentation og en del andet, som nu skal lægges til overskuddet/reducere underskuddet, da der ikke er fuldt fradrag OG på samme måde - trækker du det beløb du skal ha i skattefri kørselsgodtgørelse FRA dit driftsresultat, hvorved du får - som du skal ha - fradrag for beløbet i personlig indkomst